mboost-dp1

Antal overarbejdstimer om ugen

Gå til bund
Gravatar #1 - Disky
25. mar. 2007 18:15
Der mangler muligheder for 0-1 time.
Gravatar #2 - rackbox
25. mar. 2007 18:16
Overarbejde er vel kun noget man har, hvis man forventer et lavere timetal end det, som man faktisk forbruger... Jeg er selvstændig og arbejder nogle gange 18 timer om dagen i lange perioder, inkl. weekends. Men er det overarbejde?
Gravatar #3 - Disky
25. mar. 2007 18:41
Når du er selvstændig bestemmer du jo 100% selv hvad normal tid er, så det er det vel ikke.

Men for os andre der er ansat til 'normalt' 37 timer om ugen er alt ud over dette overarbejde, også selvom det er efter funktionær loven.
Gravatar #4 - Xill
25. mar. 2007 18:42
.. går på DTU .. Det er her vi kan drikke fra torsdag til lørdag ^^

arbejder kun om sommeren og der er det 1-4 timer, men har stemt "Jeg arbejder ikke"
Gravatar #5 - PingoKiller
25. mar. 2007 18:47
jeg går i skole. hvis jeg sammenligner med mit skema har jeg meget overarbejde, men jeg får ikke mere i su :(
det værste er at vi får aldrig ferie - vi får kun læseferie.. og så forventer de at vi smiler og er glade.. yeah right!
Gravatar #6 - TYBO
25. mar. 2007 18:49
#1: Det kaldes hvis "at gå i små sko" hvis man tager så lidt med :)
Gravatar #7 - Disky
25. mar. 2007 18:56
HAHA
Nej det kaldes at lave det man er ansat til.

Hvis et arbejde konstant kræver man laver overarbejde bliver man udnyttet af arbejdsgiveren.
Samt at arbejdsgiveren skulle tage at ansætte flere mennesker da der øjensynligt er for få ansatte.
Gravatar #8 - buch
25. mar. 2007 19:11
mellem 1-4 timer.

På Burger King.
Gravatar #9 - Hundestejle
25. mar. 2007 19:18
Arbejde? Det er da for arbejderklassen ;)
Gravatar #10 - drbravo
25. mar. 2007 19:30
Det kommer vel an på mange faktorer? Det er jo ikke ligefrem en økonomisk gevinst for en arbejdsgiver at lade folk arbejde over - det giver normalt udmærkede bonusser..
Gravatar #11 - demolition
25. mar. 2007 20:21
#10: Men idag er overvejende mange ansat på jobløn, ihvertfald inden for ingeniørfagene, og så kan man principielt blive tvunget til at arbejde over 20 timer om ugen uden at blive kompenseret for det.. Men så kan man selvfølgeligt tage en opsigelse med til næste lønforhandling og skrive den under på stedet, hvis man ikke får den lønstigning man forlanger. :-)
Ok - det er der nok ikke så mange der alligevel tør.
Gravatar #12 - kasperd
25. mar. 2007 20:22
Jeg har ikke været helt så omhyggelig til at holde styr på timetallet. Nu har jeg tit siddet der og skullet beslutte sig for om man vil tage hjemad klokken 17, derefter tage ud og købe ind, tage hjem og lave mad, spise aftensmad, vaske op. Eller bare blive på arbejdet indtil klokken 18:30 og få maden serveret, og så lade andre tage sig af alt det praktiske. Så for mig har spørgsmålet tit været hvad jeg helst ville bruge de halvanden time på. I sidste ende har jeg ca. den samme tid til mig selv uanset om jeg vælger den ene eller anden løsning.

[url=#5]#5[/url] VIP3000
det værste er at vi får aldrig ferie - vi får kun læseferie.. og så forventer de at vi smiler og er glade.. yeah right!
Når eksamen er overstået og man går på sommerferie, så har man jo over en måned hvor man ikke har en eneste forpligtelse at tænke på. Den luksus er der mange ansatte, der ikke har. Der er personer som udmærket godt ved præcist hvilke opgaver der ligger klar til dem når de kommer tilbage fra ferien, og ikke alle er i stand til at unlade at tænke på dem.
Gravatar #13 - Disky
25. mar. 2007 21:35
Det er nu ikke særligt mange steder folk er ansat efter funktionær loven at der er bonus der er værd at snakke om.

Rigtigt mange virksomheder lader bare folk arbejde over, og bonus'en er måske gratis aftensmad.

Så jo det er en økonomisk gevinst for virksomhede at folk arbejder over, eftersom de kun skal havde løn for 37 timer om ugen.

Som #11 så fint siger, er rigtigt mange indenfor ingeniør fagene og software branchen ansat på jobløn, hvor bonus er ubekendt.
Gravatar #14 - Windcape
25. mar. 2007 21:46
Disky ... du arbejder i IT sektoren og har ikke overarbejde ?

løgn og latin!

...

Personligt arbejder jeg ikke :p Ihvertfald ikke ifølge skattevæsnet, så overarbejde har jeg heller ikke.
Gravatar #15 - Pally
25. mar. 2007 22:11
#14 thedeathart:
Desværre er det en udbredt vrangforestilling at det SKAL være sådan i IT-branchen. Men det er bare klare tegn på at firmaet ikke har ordenlige udviklingsprocesser eller at ledelsen er en flok nisser, der burde arbejde i Benneweiss.

I de sidste 2½ år har jeg haft overarbejde i 2 (to) perioder, hver af en uge. Så, det KAN faktisk lade sig gøre at finde et firma, der har styr på tingene.
Gravatar #16 - Chucara
25. mar. 2007 22:52
Helt enig med #14 - at måtte ty til overarbejde regelmæssigt er et tegn på, at ledelsen ikke har styr på deres planlægning.

Det er jo ikke fordi man laver bedre software(eller andre produkter) jo længere tid i træk man har arbejdet.
Gravatar #17 - arne_v
26. mar. 2007 00:33
Incitamentet for ledelsen til at undgå overarbejde er ret
lille hvis overarbejde er "gratis" timer til firmaet.
Gravatar #18 - mrmorris
26. mar. 2007 02:45
Jeg sætter egentlig mere pris på fleksibilitet og frysegoder end overarbejdstimer, som skattefar alligevel kommer efter. Og da det heller ikke ligefrem er kedelig rengøringsarbejde hører jeg nok til gruppen der, vist ikke glædeligt, så med god vilje sætter sig til tasterne.
Gravatar #19 - nerddk
26. mar. 2007 04:34
arbejder små 60 timer om ugen så lidt over arbejde har jeg da :)
Gravatar #20 - gentox
26. mar. 2007 05:13
#18 Frysegoder?
Er det sådan noget man finder i supermarkedets frost afdeling?
Gravatar #21 - kasperd
26. mar. 2007 07:05
[url=#13]#13[/url] Disky
Det er nu ikke særligt mange steder folk er ansat efter funktionær loven at der er bonus der er værd at snakke om.
Har selv lige fået en bonus der var stor nok til at jeg faktisk blev overrasket over, hvor meget der egentlig stod på min lønkonto. Jeg skal ikke nævne nogen konkrete tal, men min lønudbetaling for marts efter skat var det dobbelte af hvad jeg fik før skat i mit sidste job.

[url=#16]#16[/url] Chucara
at måtte ty til overarbejde regelmæssigt er et tegn på, at ledelsen ikke har styr på deres planlægning.
Den kommentar minder mig om et sted jeg har arbejdet. Planlægning gik groft set ud på at finde ud af, hvordan sidste uges deadlines blev færdig den her uge. Og de mere fundamentale problemer som sløvede udviklingen ned, var der aldrig tid til at gøre noget ved. Ville man bruge tid på at løse et problem, så skulle den tid man brugte på det altså kunne spares indenfor de nærmeste 14 dage, ellers kunne det ikke betale sig.
Gravatar #22 - _VeNtUrAx_
26. mar. 2007 07:25
#21: Tillykke med din bonus. Men som der bliver sagt, så er jobløn mere regelen end undtagelsen. Grunden til dette er at mange virksomheder faktisk ikke har råd til at skulle betale for alt det arbejde som der udføres. De fleste ingeniørvirksomheder er udviklingsorienterede og det betyder desværre at man ligger på budgetter som ikke nødvendigvis er til at forhandle om (idet løn kun er udgift og der er ingen løbende indkomst forbundet med udvikling, derved højere risiko).
Eks mobilbranchen er hård på dette område. At man så nogle steder kan opnå en bonus på eksempel en 1 eller 2 månedslønninger, er da rart, men hvis du ser på timeantallet og regner din timepris ud, er du oftest gået ned i løn pr time. Enhver lønseddel hvor der ingår en bonus af nævnte størrelse vil se "imponerende" ud. Men regn lidt på det bagefter :-)
Gravatar #23 - Disky
26. mar. 2007 07:29
Meget kan du kalde mig,

Men du skal dælme ikke kalde mig løgner.

Jeg har NÆSTEN ikke noget overarbejde, fordelt over et år ligger jeg måske på 1-2 timer om ugen !!!

Bare fordi du måske arbejder et sted hvor du bliver udnyttet på det groveste og endda finder dig i det, er det ikke det samme som at ville alle gør.
Gravatar #24 - Disky
26. mar. 2007 07:30
Stort tillykke med den bonus, desværre er der kun få steder (jeg kender til) hvor man får sådanne noget.

Men det er da totalt fedt når det sker.
Gravatar #25 - fidomuh
26. mar. 2007 08:19
Hmm.. Soergeligt nok saa er overarbejde "forventet" i mit firma..

Dog er det oftest i forbindelse med "ude-af-huset" projekter..

Fx hvis man sendes til svendborg, forventer de at "arbejdet" udfoeres paa det antal dage der er tilbage i ugen, hvis det betyder loerdag og soendag, saa er der ikke det store valg..

Heldigvis har jeg endelig faaet trampet det ind i hovedet paa min chef at jeg skal have afspadsering, men desvaerre er det kun 1:1 uanset hvornaar jeg arbejder :/

std. overarbejde ligger vel paa 3-5 timer om ugen.. Vi er >30 mins om dagen, og ofte arbejder man ogsaa lidt i pauserne og saadan.. :/

#Disky

Helt sikkert.. Problemet herude er at ingenioererne er nogle vatnisser som ikke toer staa sammen..

Har flere gange foert diskussioner om hvor utilfredse folk er med at der ikke findes overarbejdsbetaling hos os..
Og endda er vi blevet overraskede over at salgsafdeling har en klaekkelig overarbejdsloen ...

Men stadig er der ingen som toer smide sit job paa bordet og kraeve bedre forhold ..
Gravatar #26 - blid
26. mar. 2007 08:27
Jeg vil give disky ret. Min arbejdsgiver betaler mig for 37 timer, og efter at have opdaget hvad jeg ikke får ud af overarbejde arbejder jeg også kun 37 timer. Skrev arbejder ikke over. Da jeg er stoppet med det.
Gravatar #27 - Disky
26. mar. 2007 09:20
Men stadig er der ingen som toer smide sit job paa bordet og kraeve bedre forhold ..

Det har jeg gjort 2 gange :)

En gang gav det pote, den anden gang skred jeg kort tid efter.

Gudskelov er flere og flere blevet bedre til det, specielt nu hvor der indenfor visse ingeniør/udvikler grupper er mangel på folk.
Gravatar #28 - Miwer
26. mar. 2007 09:26
#26:

den holdning kan jeg godt støtte... man skal sandelig ikke arbejde gratis. Det er sgu i orden at sige fra, hvis man ikke bliver kompenseret for det. Man når det man kan nå inden for normal arbejdstid, og blev man ikke færdig med opgaven, jamen så fortsætter man jo kl. 8.30 næste morgen (eller hvornår det nu er man møder ind).
Gravatar #29 - Miwer
26. mar. 2007 09:27
#27: helt klart... mangel på arbejdskraft er en væsentlig fordel for lønmodtageren i sådan en situation... og det gælder bare om at udnytte det :)

... hvis man ellers har forsikret sig nogenlunde skal man sgu ikke være bange for at blive fyret, bare fordi man stiller sig på bagpoterne.
Gravatar #30 - TuxDK
26. mar. 2007 09:50
Arbejder med flex tid, så intet overarbejde i den forstand.
Der er tider vi sider her til kl 6 næste morgen, men så har vi bare de mindre timer andre dage.
Gravatar #31 - xandax
26. mar. 2007 10:03
Bruger en god håndfuld tid på arbejde, der ofte rammer 10+ timer om ugen.
Godt man kan lide sit arbejde.
Gravatar #32 - XorpiZ
26. mar. 2007 12:56
Vi har ikke det vilde overarbejde. Det værste jeg har været udsat for er 2 timer, men normalt bliver vi færdige til tiden - eller lidt før.

Arbejder dog på et lager, så det er måske ikke alt for relevant :D
Gravatar #33 - Simm
26. mar. 2007 14:13
Jeg er selvstændig. Jeg tør ikke gætte på antallet af overarbejdstimer. Det flyder lidt sammen når arbejdet samtidig er ens store interesse.
Gravatar #34 - arne_v
26. mar. 2007 14:52

Bonus ordninger er en del af amerikansk virksomheds kultur ikke
af europæisk.

Så meget afhænger af på hvilken side af atlanten hovedkontoret ligger.
Gravatar #35 - Borg[One]
26. mar. 2007 15:52
#10 det er da noget du tror.
Når en person arbejder over, får han måske dobbelt op - men det er løn for reelle timer der er lagt, og vel at mærke timer der bliver lagt på en reel opgave.
Hvis du derimod ansætter en ny person, skal der være arbejde nok til at beskæfige ham 37 timer om ugen - og så kommer der ferie, sygdom, uddannelse, vand, varme etc oveni.
I sidste ende, kan det langt bedre betale sig, at udpine sin medarbejderstab, end at ansætte nye arbejdskrafter - ihvertilfald så længe folk ikke ligger sig langtidssyge.

#25 det er jo fordi, vi alle ved, at ingenører kun interessere sig for deres arbejde, og materiale goder som penge kan bibringe dem, er de totalt ligeglade med.
Hvis jeg havde en ingenør ansat, ville jeg blive skuffet hvis han ikke lagde 60 timer om ugen for under 20k om måneden.

Skrev 1-2 timer, efter et internt jobskifte...og det er i IT-branchen jeg befinder mig.
Og jeg kan kun være enig i, at det er ren og skær en ledelsesfejl, hvis folk er nødt til at arbejde så meget over.

Men det er også temmelig branchespecifikt.
Nogle brancher der ligger en klar forventning om ulønnet overarbejde - eller interessetimer som det også hedder.
Mens andre brancher, der er det totalt uhørt at ligge et minut over de timer man er ansat.
Gravatar #36 - Man in Black
26. mar. 2007 15:59
Mangler muligheden "studerende", men stemte derfor "jeg arbejder ikke".

Tror der er ret mange studerende her inde.
Gravatar #37 - -xero-
26. mar. 2007 18:16
Jeg arbejder ikke. går heller ikke i skole. sidder bare herhjemme og driver den af faktisk .. Aahh..
Gravatar #38 - Borg[One]
26. mar. 2007 22:38
#37 men hvis du gør det, mere end 37timer, så kan du jo skrive dne tid på, som overarbejde.

Jeg mener, bare fordi man ligger mere end 37timer på sit arbejde, er vel ikke ensbetydene med man har sved på panden.

Hvis man vil lave noget, kan man jo for job allesteder, ik!
Gravatar #39 - -xero-
27. mar. 2007 02:52
Gravatar #40 - themuss
27. mar. 2007 05:06
Sådan Fidomuh, vi ses på barrikaderne!

Du skal ikke finde dig i det pis mand! Har chefen kasko på sin bil?

/me er meget stolt.
Gravatar #41 - Mion
27. mar. 2007 13:04
ja har selv valgt "overarbejde hvad er det", jeg er Produktions ingeniør, og arbejder efter flex metoden, men hvor alt over normal arbejdstid, hedder interesse timer, så må jeg jo bare se om jeg kan tage det fri senere.

men indtil videre så har jeg nok selv taget mere end jeg har givet, da jeg står midt i hushandel and so on, så ryger der lidt ekstra flex. men så sidder man jo og roder lidt med mailboksen når man er hjemme.
Gravatar #42 - Zombie Steve Jobs
27. mar. 2007 15:45
Arbejdet afhænger i høj grad af hvad der sker. Det afspadseres og udbetales.

Valgte 5-9 timer om ugen, det er vist nogenlunde realistisk (men reelt nok et højere tal, men det skifter sgu enormt meget). I dag byder minimum på 12 timers arbejde, i sidste uge bød torsdag på 13 timer. Tja, det stinker at arbejde over, men det er desværre arbejdets karakter.
Gravatar #43 - owrflow
27. mar. 2007 20:09
Jeg går på htx, så hvis man kan betragte lektier og andet skolearbejde som ulønnet overarbejde så er det en del.
Gravatar #44 - drbravo
27. mar. 2007 20:17
Du får vel SU?
Gravatar #45 - Disky
27. mar. 2007 20:53
Tilføjelse til #44
Og hele din uddannelse betalt.

Så din løn er vist ikke så ringe som du gør den til.
Gravatar #46 - sodhi
27. mar. 2007 21:09
Lad os nu liiiige ... #44 og #45, intet er BETALT for dig i Danmark. Vi betaler sgu vores egen uddannelse. Staten investerer i et individ, og langt de fleste bliver, og tjener deres egen SU såvel som gratis uddannelse ind .. flerdobbelt. Ergo, jo, lønnen er dårlig, MEN, det er trods alt folks eget frie valg, og der er jo visse frynsegoder forbundet med at gå i skole.. Det er nok de færreste der har 3 måneders reel sommerferie fx. :)
Gravatar #47 - Disky
27. mar. 2007 21:16
Folk betaler måske deres uddannelse tilbage igen, men de har sjældent betalt den på forhånd.

Men de har vi andre derimod, og deres forældre osv.

Husk i danmark har du ret til en uddannelse, i mange lande skal du helt selv betale det for at få en.
Gravatar #48 - themuss
28. mar. 2007 06:10
#47 Hvis vi nu taler feks USA, så har de kloge elever mulighed for at skippe klasser og få deres uddannelse sponsoreret af private interesse-organisationer.

Helt anderledes end Danmarks jantelov, der kører på laveste fællesnævner. SU er en menneskeret under sådanne forhold.

OG man sørger for at folk rent faktisk gennemfører deres uddannelser og ikke bare dovner sig vej igennem 70 klip, hvis de er ansvarlige overfor en sponsor.

Hov hov, vi skal da også ha Ritts udødelige ord fra 70erne: "DET ALLE IKKE KAN LÆRE SKAL INGEN LÆRE!"
Gravatar #49 - Disky
28. mar. 2007 08:55
Og hvad så med alle dem der ikke er kloge ?

Ja de får intet i USA.

Ritt var en skændsel for det danske samfund dengang, og desværre også i dag som overborgmester i københavn.
Gravatar #50 - themuss
28. mar. 2007 12:40
#50 Det ved jeg ikke rigtig... Det må jo være op til den enkelte, hvilket system, man synes, er bedst.

Jeg tror dog, jeg er mest til SU.

Ritt var en skændsel for det danske samfund dengang, og desværre også i dag som overborgmester i københavn.
Også i mellemtiden som EU-kommisær ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login