mboost-dp1

Shutterstock

Flytilstand bliver måske snart forældet i EU

- Via Gizmodo -

Det ser ud til, at en flytilstand vil blive en saga blot i Den Europæiske Union (EU) fra næste år, efter Europa-Kommissionens beslutning om at tillade flypassagerer at bruge data og måske endda foretage opkald, mens de er i luften.

Det oplyser Gizmodo.

Afgørelsen vil tillade flyselskaber at levere 5G-teknologi i stedet for at tilbyde langsom wifi eller kræve, at passagerer betaler for dataadgang.

I henhold til de nye regler vil flypassagerer kunne streame musik og videoer, få adgang til deres apps og endda foretage telefonopkald på fly udstyret med 5G.

Formålet er at “aktivere innovative tjenester for mennesker og hjælpe europæiske virksomheder med at vokse,” lyder det fra Thierry Breton, EU-kommissær for det indre marked, i en erklæring.

“The sky is no longer a limit when it comes to possibilities offered by super-fast, high-capacity connectivity,” tilføjede han.

Flyselskaber vil bruge specielt netværksudstyr kaldet ‘picocell’ til at dirigere opkald, sms’er og data gennem et satellitnetværk, der forbinder flyet med det jordbaserede mobilnetværk.





Gå til bund
Gravatar #1 - Stallemanden
6. dec. 2022 11:18
...for kr. 5.000,- pr. MB
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
6. dec. 2022 11:54
Altså 50%+ af passagerne på et fly nu om dage slår jo ikke flight mode til mere.

Hell, jeg glemmer det selv det meste af tiden.

Så det handler vel mere om at fjerne gammeldags krav. Der var jo også engang hvor vi ikke måtte høre musik / bruge vores smartphones under takeoff/landing, men det stoppede de jo heldigvis med ret hurtigt

Og om at tjene penge på at sælge internet i luften :p
Gravatar #3 - nwinther
6. dec. 2022 13:38
Hvornår må vi tage væsker med igen? Det synes jeg er langt mere interessant at få åbnet for.
Gravatar #4 - Claus Jørgensen
6. dec. 2022 15:38
#3

lol, aldrig. De tjener alt for mange penge på at sælge drikkevarer til folk.

Og de tvinger dig til at betale ekstra for checked-in luggage hvis du vil have væsker med i kufferten.

Der er intet incitament til at lave de regler om.
Gravatar #5 - Athinira
7. dec. 2022 02:29
Claus Jørgensen (4) skrev:
#3

lol, aldrig. De tjener alt for mange penge på at sælge drikkevarer til folk.

Og de tvinger dig til at betale ekstra for checked-in luggage hvis du vil have væsker med i kufferten.

Der er intet incitament til at lave de regler om.


Jeg ved ikke engang hvor jeg skal starte her.....

Du må GERNE have væsker med - bare ikke i din håndbagage. Og mon ikke din økonomi overlever de par kildevand du skal købe for at holde dig hydreret under din flyvetur?

Det er for øvrigt muligt at finde billige kildevand i lufthavnen. Jeg har da stødt på et par butikker i Kastrup hvor prisen ikke ligger meget over markedsprisen i det almindelige samfund. Så hele den der konspiration med at væskeforbudet bare er en pengemaskine kan du smide direkte i skraldespanden.

Der er en årsag til at man bandlyste væsker. Væsker blev ikke bandlyst tilbage i 2001 efter 9/11. De blev faktisk først bandlyst i 2006, fordi man i England opdagede et komplot hvor terrorister planlagde at konstruere en bombe når først de var kommet ind i lufthavnen i Heathrow. Bomben skulle baseres på brintoverilte (Hydrogen Peroxide) som skulle smugles ind i almindelige drinksbeholdere.

Jeg har været på det her site i 20 år, og det er sørgeligt at se hvordan det er blevet samlepunkt for en enorm mængde konspirationsteoretikere. Ærligt, stop nu jer selv.
Gravatar #6 - Athinira
7. dec. 2022 04:18
Som tilføjelse til #5, så vil jeg for øvrigt påpege at jeg aldrig har hørt om at det koster ekstra at have væsker med i indtjekket bagage. Jeg sad og googlede nogle forskellige flyselskaber (SAS, Norwegian) og kunne ikke se noget om at dette skulle koste ekstra.

Der er selvfølgelig en vægtgrænse for indtjekket bagage, og væsker vejer typisk mere end mange andre ting. Men det er jo ikke en særpris for væsker - det omhandler jo bare det simple faktum at vægt rent faktisk er noget som koster brændstofsøkonomi for flyselskaberne, så selvfølgelig kan du ikke bare medbringe 80 kilo saftevand i en sportstaske og forvente at den bare kan indtjekkes for et par håndører.
Gravatar #7 - larsp
7. dec. 2022 06:43
Jeg nyder faktisk at være tvunget til en håndfuld timer offline når man flyver. Det er et frikvarter fra normal tilstanden, hvor man kan filosofere over ting, læse bøger og meditere. Hvis man har lidt fantasi kan man gøre det til en semi-spirituel oplevelse at flyve, for det er vitterligt ret specielt at befinde sig 10 km over landjorden i et lille metal hylster der skærer sig igennem skyerne, frakoblet fra tilværelsen og langt hævet over landegrænser og lokalpolitikfnidder.

Alt godt kommer selvfølgelig til en ende, og snart er flyture bare et par timer i en tætpakket bus, med notifikationer, emails og tiktok. Det er sgu lidt ærgeligt.
Gravatar #8 - larsp
7. dec. 2022 06:54
Og angående flytilstands-funktionen. Please, jeg håber den altid vil være der. Den er perfekt til når man optager længere videoer, og virkelig ikke vil afbrydes og ikke vil have telefonen til at finde på alt muligt skørt som kan lave glitches i video strømmen.
Gravatar #9 - nwinther
7. dec. 2022 08:24
Athinira (5) skrev:
Claus Jørgensen (4) skrev:
#3

lol, aldrig. De tjener alt for mange penge på at sælge drikkevarer til folk.

Og de tvinger dig til at betale ekstra for checked-in luggage hvis du vil have væsker med i kufferten.

Der er intet incitament til at lave de regler om.


Jeg ved ikke engang hvor jeg skal starte her.....

Du må GERNE have væsker med - bare ikke i din håndbagage. Og mon ikke din økonomi overlever de par kildevand du skal købe for at holde dig hydreret under din flyvetur?

Det er for øvrigt muligt at finde billige kildevand i lufthavnen. Jeg har da stødt på et par butikker i Kastrup hvor prisen ikke ligger meget over markedsprisen i det almindelige samfund. Så hele den der konspiration med at væskeforbudet bare er en pengemaskine kan du smide direkte i skraldespanden.

Der er en årsag til at man bandlyste væsker. Væsker blev ikke bandlyst tilbage i 2001 efter 9/11. De blev faktisk først bandlyst i 2006, fordi man i England opdagede et komplot hvor terrorister planlagde at konstruere en bombe når først de var kommet ind i lufthavnen i Heathrow. Bomben skulle baseres på brintoverilte (Hydrogen Peroxide) som skulle smugles ind i almindelige drinksbeholdere.

Jeg har været på det her site i 20 år, og det er sørgeligt at se hvordan det er blevet samlepunkt for en enorm mængde konspirationsteoretikere. Ærligt, stop nu jer selv.



Jeg har bare en veninde, som blev tvunget til at smide al sin nyindkøbte parfume ud, fordi hun kun havde carry-on, og vi havde ikke fløjet i lang tid, så vi havde glemt, at hun slet ikke måtte have det med. Det virker også fjollet, at man skal checke 250 milliliter væske ind.

Jeg hørte for en fire-fem år siden, at EU ville lovliggøre det igen, men det gik åbenbart i vasken, eller noget. (pun intended).
Gravatar #10 - Claus Jørgensen
7. dec. 2022 09:30
#5

Du er tydeligvis ikke alkoholiker og/eller frequent flyer nok. Hvis jeg måtte have alkohol med in håndbagagen ville den minimum indholde en flaske whisky.

Eller hvis jeg skulle være ædru, så en kande med kaffe. En latte i lufthavnen koster omkring 50 DKK.

Athinira (6) skrev:
Som tilføjelse til #5, så vil jeg for øvrigt påpege at jeg aldrig har hørt om at det koster ekstra at have væsker med i indtjekket bagage. Jeg sad og googlede nogle forskellige flyselskaber (SAS, Norwegian) og kunne ikke se noget om at dette skulle koste ekstra.
Det er selve den indtjekkede bagage der koster ekstra....

Det må vist være noget tid siden du sidste har været ude og flyve hvis du tror at bagage er inkluderet i prisen.
Gravatar #11 - Claus Jørgensen
7. dec. 2022 09:34
larsp (7) skrev:
Jeg nyder faktisk at være tvunget til en håndfuld timer offline når man flyver. Det er et frikvarter fra normal tilstanden, hvor man kan filosofere over ting, læse bøger og meditere. Hvis man har lidt fantasi kan man gøre det til en semi-spirituel oplevelse at flyve, for det er vitterligt ret specielt at befinde sig 10 km over landjorden i et lille metal hylster der skærer sig igennem skyerne, frakoblet fra tilværelsen og langt hævet over landegrænser og lokalpolitikfnidder.
Jeg har haft internet på flyvninger når jeg har fløjet business class, og det har aldrig rigtig været godt nok til at det gav mening.

Det meste jeg brugte det til var at tage et billede af mit glas champagne ved siden af vinduet med udsigte over Rocky Mountains, og så poste det på Instagram.

Derefter slog jeg det fra og brugte resten af flyveturen på at se film / sove / drikke / spise.
Gravatar #12 - Athinira
13. dec. 2022 08:35
Claus Jørgensen (10) skrev:
#5

Du er tydeligvis ikke alkoholiker og/eller frequent flyer nok. Hvis jeg måtte have alkohol med in håndbagagen ville den minimum indholde en flaske whisky.

Eller hvis jeg skulle være ædru, så en kande med kaffe. En latte i lufthavnen koster omkring 50 DKK.

Athinira (6) skrev:
Som tilføjelse til #5...
Det er selve den indtjekkede bagage der koster ekstra....

Det må vist være noget tid siden du sidste har været ude og flyve hvis du tror at bagage er inkluderet i prisen.


Lad os lige gennemgå hvad du skrev engang.

I #4 skrev du oprindeligt:
Og de tvinger dig til at betale ekstra for checked-in luggage hvis du vil have væsker med i kufferten.

I ovenstående skriver du sort på hvidt at indtjekket bagage (checked-in luggage) koster ekstra HVIS (ja du brugte ordet, HVIS) du vil have væsker med i kufferten - hvilket implikerer at indtjekket bagage er dyrere hvis der er væsker i, men ikke dyrere hvis der ikke er væsker i.

Jeg har for øvrigt intet sted skrevet at man må have alkohol i håndbagagen. Faktisk skrev jeg følgende:
Du må GERNE have væsker med - bare ikke i din håndbagage.
...hvilket direkte oversat betyder at du kan have væsker med på din flyrejse, det skal bare være i den indtjekkede bagage.

Så problemet er ikke at jeg er alkoholiker, men nærmere at du ikke læse, samt ikke kan huske hvad du selv har skrevet i dine egne kommentarer :o)

Jeg kan for øvrigt oplyse dig om at jeg siden 2019 har foretaget omkring 20-25 tur-retur forretningsrejser (dvs. 40-50 flyvninger). Om det kvalificerer mig til at være 'frequent flyer' i dine øjne ved jeg ikke, men erfaring med lufthavnssecurity, samt diverse flyselskabers bagageregler har jeg så absolut.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login