Haugen afslørede sin identitet på nationalt tv, hvor hun beskrev en virksomhed, der er så engageret i produktoptimering, at den omfavner algoritmer, som forstærker bl.a. hate speech.
Ifølge en tidligere (siden hen slettet) LinkedIn-profil var Haugen ansat som product manager hos Facebook, men i 2021 valgte hun at forlade virksomheden.
“Der var en konflikt mellem, hvad der var godt for offentligheden, og hvad der var godt for Facebook,” sagde Haugen til 60 Minutes-værten Scott Pelley. “Facebook valgte igen og igen at optimere egne interesser – som at tjene flere penge – frem for offentlighedens”
Derfor lækkede hun en cache af intern forskning til sikkerhedsmyndigheden U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) i håb om bedre regulering af selskabet.
Selvom Facebook gentagne gange har hævdet, at det bidrager til at stoppe hate speech, siger et internt dokument, at selskabet vurderer, at det kun er i stand til at handle på “3-5 % af hate speech og ~0.6 % af V&I [vold og tilskyndelse]” på trods at være den bedste hertil.
Et andet internt dokument indeholder beviser på, at hate speech, politisk polarisering og misinformation på Facebook og selskabets andre tjenester påvirker samfund rundt om i verden.
Haugen hævder, at roden til problemet findes i algoritmerne, der blev udrullet i 2018, og som styrer, hvad du ser på platformen. Ifølge hende er de beregnet til at skabe engagement, og virksomheden har fundet ud af, at den bedste form for engagement er den slags, der vækker frygt og had hos brugerne. “Det er lettere at inspirere folk til vrede sammenlignet med andre følelser,” sagde Haugen.
Jeg synes at den her FB diskussion er meget overfladisk og fokuserer på at opgejle lidt hurtige moralsk opstød.
Der er nogle grundliggende mekanismer som driver det her: - Facebook er en virksomd der drives for at tjene penge - hvis Facebooks brugere betalte Facebook et månedligt abonnement for service så ville Facebook levere det feed som ville gøre brugerne mest tilfredse (og dermed mest betalingsvillige) - men når Facebooks indtægter kommer fra annoncører så vil Facebook leve det feed der får folk til at bruge mest tid på Facebook (og derfor flest sidevisninger og dermed flest annonceindtægter) - brugerne bruger tilsyneladende mere tid på feed der hidser dem op end på andet indhold
Og hvad vil man gøre ved det?
Nationalisere Facebook og drive det af staten og kun bringe opbyggeligt indhold?
Overtale brugerne til at betale månedligt abonnement fremfor reklamefinansering?
Overtale brugerne til at ignorere det ophidsende indhold og kun læse det opbyggelige indhold?
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.