mboost-dp1

Shutterstock

Facebook-whistleblower afslører sig selv i ’60 minutes’

- Via The Verge -

Whistlebloweren Franches Haugen, som stod bag lækagen af interne Facebook-dokumenter til The Wall Street Journal, medvirkede i søndags i det amerikanske nyhedsprogram ’60 Minutes’, hvor hun udtalte sig om interessekonflikter mellem Facebook og offentligheden.

Det skriver The Verge.

Haugen afslørede sin identitet på nationalt tv, hvor hun beskrev en virksomhed, der er så engageret i produktoptimering, at den omfavner algoritmer, som forstærker bl.a. hate speech.

Ifølge en tidligere (siden hen slettet) LinkedIn-profil var Haugen ansat som product manager hos Facebook, men i 2021 valgte hun at forlade virksomheden.

“Der var en konflikt mellem, hvad der var godt for offentligheden, og hvad der var godt for Facebook,” sagde Haugen til 60 Minutes-værten Scott Pelley. “Facebook valgte igen og igen at optimere egne interesser – som at tjene flere penge – frem for offentlighedens”

Derfor lækkede hun en cache af intern forskning til sikkerhedsmyndigheden U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) i håb om bedre regulering af selskabet.

Selvom Facebook gentagne gange har hævdet, at det bidrager til at stoppe hate speech, siger et internt dokument, at selskabet vurderer, at det kun er i stand til at handle på “3-5 % af hate speech og ~0.6 % af V&I [vold og tilskyndelse]” på trods at være den bedste hertil.

Et andet internt dokument indeholder beviser på, at hate speech, politisk polarisering og misinformation på Facebook og selskabets andre tjenester påvirker samfund rundt om i verden.

Haugen hævder, at roden til problemet findes i algoritmerne, der blev udrullet i 2018, og som styrer, hvad du ser på platformen. Ifølge hende er de beregnet til at skabe engagement, og virksomheden har fundet ud af, at den bedste form for engagement er den slags, der vækker frygt og had hos brugerne. “Det er lettere at inspirere folk til vrede sammenlignet med andre følelser,” sagde Haugen.

Læs også: Facebook-forskere kaster kritisk lys over SoMe-giganten ved at lække interne dokumenter.





Gå til bund
Gravatar #1 - DrHouseDK
8. okt. 2021 08:29
Så fik hun da sine 15 minutter.
Gravatar #2 - konghelmer
8. okt. 2021 12:27
DrHouseDK (1) skrev:
Så fik hun da sine 15 minutter.

Varer det ikke 60 minutter? :)
Gravatar #3 - arne_v
10. okt. 2021 13:57
#0

Jeg synes at den her FB diskussion er meget overfladisk og fokuserer på at opgejle lidt hurtige moralsk opstød.

Der er nogle grundliggende mekanismer som driver det her:
- Facebook er en virksomd der drives for at tjene penge
- hvis Facebooks brugere betalte Facebook et månedligt abonnement for service så ville Facebook levere det feed som ville gøre brugerne mest tilfredse (og dermed mest betalingsvillige)
- men når Facebooks indtægter kommer fra annoncører så vil Facebook leve det feed der får folk til at bruge mest tid på Facebook (og derfor flest sidevisninger og dermed flest annonceindtægter)
- brugerne bruger tilsyneladende mere tid på feed der hidser dem op end på andet indhold

Og hvad vil man gøre ved det?

Nationalisere Facebook og drive det af staten og kun bringe opbyggeligt indhold?

Overtale brugerne til at betale månedligt abonnement fremfor reklamefinansering?

Overtale brugerne til at ignorere det ophidsende indhold og kun læse det opbyggelige indhold?


Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login