Internetgiganten Facebook åbner op for, at mennesker bosat i fattige lande kan tilgå internettet i et begrænset omfang. Helt gratis er internetmodellen imidlertid ikke, da brugerne i stedet betaler med deres data, skriver the Guardian.
Det er ingen hemmelig, at dataindsamling er en spirende forretningsmodel hos internettets største spillere, heriblandt hovedsageligt Facebook (inklusiv WhatsApp og Instagram), Google (inklusiv YouTube), Twitter og Amazon.
I store dele af verden og især i fattige lande opfattes disse internetgiganter som selve internettet, hvilket ikke er tilfældigt. Nok er det billigt at anskaffe sig en smartphone (især af kinesiske brands) i disse landområder, men prisen for mobildata er til gengæld skyhøj. Her øjner Facebook og co. en mulighed for at udnytte smartphone-ejerne ved at tilbyde dem gratis internetadgang, fordi hvad er en smartphone uden adgang til internettet?
Internetadgangen er dog kun gratis eller tæt på gratis, så længe den tilgås via internetsidernes respektive apps, og hvis dette ikke er tilfældet, kan det hurtigt blive meget dyrt for brugerne. Med andre ord er Facebook = internettet.
I hvert fald var Facebook ifølge the Guardian blandt de første it-virksomheder til at se potentialet af denne strategi. Facebook-tilbuddet går under navnet Free Basics og manifesterer sig som en app, der giver brugerne adgang til et begrænset udvalg af hjemmesider og tjenester uden at betale for mobildata hertil.
På den måde kan brugere af Free Basics få en forsmag på, hvad internettet kan tilbyde af al slags fornøjelser og vanedannelser – et gateway drug til internetafhængighed om man vil. Free Basics-appen bliver altså pr. default en indgangsvinkel til internettets verden, hvilket er tilfældet for op mod 100 millioner mennesker spredt ud over 65 lande, blandt disse 28 lande i Afrika.
For mange af disse mennesker er Free Basics den foretrukne eller eneste internetresurse, de har råd til. Derfor bliver appen en kæmpe indsamlingskilde for Facebook, hvad angår brugernes data, og ikke mindst et magtredskab for internetgiganten, der frit kan kontrollere, hvad brugerne skal have adgang til, og hvad de ikke skal have adgang til.