Facebook er for alvor gået ind i kampen mod brugere, opslag og endda lande, der forsøger at have en indflydelse på det amerikanske valg i 2020.
Det skal være sværere at sprede misinformation på Facebooks platforme.
Derfor har selskabet lavet nye tiltag samt udgivet nye værktøjer til det formål og har samtidig også fjernet fire netværk med falske profiler fra Iran og Rusland, der spredte misinformation og politiske nyheder, som havde til formål at skabe splid.
Det ene af disse tiltag er pop-up-beskeder ved videoer og billeder på Instagram og Facebook, der spreder misinformation. Denne pop-up vil have et link til, hvorfor de uafhængige fakta-tjekkere har vurderet indholdet som ukorrekt.
Et andet tiltag er ‘Facebook Protect’, der skal sikre valgkandidaters kontoer, så de ikke bliver hacket.
Brugere vil også snart kunne se, hvor meget præsidentkandidater bruger i reklamepenge på Facebook.
Derudover vil Facebook i næste måned begyndte at markere udgivere, der er helt eller delvist ejet af deres regering. Dette gælder f.eks. det russiske medie Russia Today. Hvem der ejer en side, vil også blive markeret tydeligere fremover.
Selvom opslag med misinformation markeres, så er det dog fortsat tilladt under Facebooks nye retningslinjer for politikere at lyve. Dette gælder selv i reklamer, hvilket den demokratiske præsidentkandidat Elibabeth Warren for nyligt gjorde opmærksom på.
Læs også Amerikansk præsidentkandidat lyver på Facebook: Gør opmærksom på ny regel.