Siden Facebook så dagens lys i 2004, har brugervæksten stort set været opadgående. Men i onsdags rapporterede moderskibet Meta om platformens første kvartalsvise fald i daglige brugere på globalt plan.
Det skriver The Verge.
Sammen med en lavere end forventet annoncevækst fik dette aktien til at falde omkring 20 procent
Det massive aktiefald, som øjeblikkeligt udslettede omkring 200 milliarder dollars i markedsværdi, viser, at Facebooks omlægning til Meta ikke er nok til at distrahere investorer fra problemerne i deres kerneforretning med sociale medier.
Ikke alene var brugervæksten på tværs af Facebook, Instagram og WhatsApp stort set flad i sidste kvartal, men den vigtigste Facebook-app mistede 1 million daglige brugere i Nordamerika, hvor den tjener flest penge gennem annoncering.
Dette fald førte til et samlet fald i daglige brugere af Facebook globalt, hvilket en talsperson for virksomheden bekræftede, er det første sekventielle fald i virksomhedens historie.
Faldet til 1.929 milliarder daglige brugere fra 1.93 milliarder det foregående kvartal er sandsynligvis en afspejling af Facebooks stigende mangel på relevans for unge mennesker.
Meta er dog fortsat rentabel – selskabet tjente næsten 40 milliarder dollars i overskud alene sidste år, hovedsageligt via reklamer. Men det taber også milliarder på Reality Labs, den afdeling, der er ansvarlig for Quest VR-headsettet, VR-software, kommende AR-briller og andre metaverse-relaterede tiltag.