mboost-dp1

Shutterstock

Europa-Parlamentet har besluttet, at der ikke længere skal sælges benzin- og dieselbiler i 2035

- Via The Guardian -

Europa-Parlamentet har stemt for at stoppe salget af benzin- og dieselbiler inden 2035, oplyser The Guardian.

Lovgiverne hylder det som en stor sejr for klimaet efter en intens dag med afstemninger om et sæt love, der udgør EU’s såkaldte green deal.

Pascal Canfin, som er formand for Europa-Parlamentets miljøudvalg, sagde, at det at stoppe salget af emissionsbiler er “en historisk beslutning, der vil føre os mod en ny æra med klimaneutralitet. Det er en stor sejr.”

MEP’er skal stadig forhandle den endelige lov med ministre fra EU’s 27 nationale regeringer. Parlamentets afstemning øger imidlertid presset på regeringerne, hvad angår en endelig afslutning på forbrændingsmotoren på EU’s indre marked.





Gå til bund
Gravatar #1 - MaxXDk
13. jun. 2022 10:11
Puhhh... Det bliver godt nok spændende at se om vores infrastruktur er klar til det på det tidspunkt så ...
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
13. jun. 2022 10:14
Nye biler that is. Plus, de vil helt sikkert tillade for import fra lande uden for EU. Og der vil jo stadigvæk være tilladt at reparerer gamle biler, og der skal jo stadigvæk bruges benzin til landbruget, etc.

Men hvis man køber ny bensilbil i 2034, så holder den jo nok til 2060, og mon ikke vi har løst el-bil problemet til den tid? Og jeg vil også være i 70erne til den tid, så kører forhåbenligt ikke særlig meget i bil på det tidspunkt!

Dog synes jeg det er latterligt at EU fokusere alt deres energi på forbruger biler.

Hvis vi først erstattede alle busser, lastbiler, firmakøretøjer (vans, etc.) med el-udgaver så ville det jo gøre en enorm forskel. Og så kunne man jo erstatte resten senere.

Og jeg vil væde på at lastbilchauffører i Romænien stadigvæk kører i disel svinende lastbiler i 2035!
Gravatar #3 - nwinther
13. jun. 2022 12:36
Claus Jørgensen (2) skrev:
Nye biler that is. Plus, de vil helt sikkert tillade for import fra lande uden for EU. Og der vil jo stadigvæk være tilladt at reparerer gamle biler, og der skal jo stadigvæk bruges benzin til landbruget, etc.

Men hvis man køber ny bensilbil i 2034, så holder den jo nok til 2060, og mon ikke vi har løst el-bil problemet til den tid? Og jeg vil også være i 70erne til den tid, så kører forhåbenligt ikke særlig meget i bil på det tidspunkt!

Dog synes jeg det er latterligt at EU fokusere alt deres energi på forbruger biler.

Hvis vi først erstattede alle busser, lastbiler, firmakøretøjer (vans, etc.) med el-udgaver så ville det jo gøre en enorm forskel. Og så kunne man jo erstatte resten senere.

Og jeg vil væde på at lastbilchauffører i Romænien stadigvæk kører i disel svinende lastbiler i 2035!


Problemet kan blive, at selvom du har købt en benzinbil i 2034, så er der ingen steder at tanke den op i 2040. Det bliver formentlig el-tankstationen med omvendt fortegn, og el-laderen har den fordel, at du i princippet kan lade din bil på 230-voltsforbindelsen i hjemmet. Det er nærmest umuligt at raffinere sin egen olie derhjemme.
Jeg ville nok vælge en dieselbil, så, fordi landbruget og formentlig også entreprenørbranchen fortsat vil være storforbrugere af diesel til den tid, og det derfor ville være muligt at købe den slags længe efter 2035.

Men jeg satser selv på at være gået over til el til den tid.
Gravatar #4 - Claus Jørgensen
13. jun. 2022 15:36
#3

lol, resten af verden vil stadigvæk bruge Benzin i 2040. Afrika og enorme dele af Asien kommer til at bruge Benzin til år 2100.

Plus der vil altid være brug for køretøjer der bruger flydende brændstof. Hvis du skal på køre rundt Mongoliet hvor der hverken er strømkabler eller veje så er el-biler ikke så nyttige.

Jeg garentere dig også for at de stadigvæk vil have snescootere der kører på ethanol oppe i Norge og Finland.

Det handler ikke om at flytte 100% af alle biler over på el, det handler om at flytte 95% af de køretøjer der bruges hver eneste dag, og typisk køres frem&tilbage mellem punkt A og B, over til el.

De resterende 5% benzin/disel køretøjer kan miljøet sagtens overleve.
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
13. jun. 2022 15:46
Imellemtiden har vi nogle helt andre problemer. Strømproduktionen kan slet slet ikke følge med, og med de strømpriser vi havde i vinters ville en el-bil være dyrere end benzin.

Der er 2,7 millioner personbiler i Danmark. Og ifølge SKAT kører disse biler i gennemsnit 16000 km. om året

El biler kan kører 5-6 km. per Kwh. Så hvis vi siger 5km/Kwh, så vil den gennemsnitlige Dansker bruge 3200 Kwh om året.

3200*2700000 = 8,640,000,000

Danmarks samlede elforbrug i 2020 var 35 milliarder kWh. Så vi snakker om en forøgelse på cirka. 25% hvis alle skiftede til en el-bil.

Kan vi virkelig bygge vindmøller nok til det på 13 år?
Gravatar #6 - Googus
14. jun. 2022 05:18
Claus Jørgensen (5) skrev:
Kan vi virkelig bygge vindmøller nok til det på 13 år?

Det ikke kun forøget forbrug for elbiler, der er et problem her. Også omlægning gas og oliefyr til f.eks. elvarme kommer til at tag sin andel. Dertil kommer der en enorm omlægning af Gas til madlavning m.m. til El.

Der burde bare være en lov der siger at Nyt tag (uanset om det er nybyggeri eller reperation/udskiftning) så skal min. 80% af solsiderne være dækket af solceller, og så skal man politisk fjerne den straf der er ved at sælge solcellestrøm til elnettet. Dog. med en mulighed for at søge om undtagelse, hvis det drejer sig om en historisk, fredet, ældre eller stråtagsbygning.

En sådan lov ville betyde at Danmark ca. i løbet af 10 år vil ha dækket langt de fleste danske husstande med strøm fra egen produktion.
Gravatar #7 - Target
14. jun. 2022 05:40
Googus (6) skrev:

En sådan lov ville betyde at Danmark ca. i løbet af 10 år vil ha dækket langt de fleste danske husstande med strøm fra egen produktion.

Ja i dagtimer i sommerhalvåret... Det vil sige i præcis de tidsrum hvor man ikke har behov for opvarmning og typisk ikke oplader sin elbil.
Jeg har selv solceller på taget, og tro mig, de perioder hvor de rent faktisk producerer strøm, det er i de tidsrum hvor jeg har allermindst behov for strøm.
Så at indføre sådan en lov vil være fuldstændig hul i hovedet.
Jeg er dog enig i, at man bør gøre mere for at gøre det bare en smule attraktivt at installere solceller. Lige nu bliver man bare straffet i en række henseender, og gevinsten er nærmest ikke-eksisterende.
Gravatar #8 - nwinther
14. jun. 2022 07:03
Claus Jørgensen (4) skrev:
#3

lol, resten af verden vil stadigvæk bruge Benzin i 2040. Afrika og enorme dele af Asien kommer til at bruge Benzin til år 2100.

Plus der vil altid være brug for køretøjer der bruger flydende brændstof. Hvis du skal på køre rundt Mongoliet hvor der hverken er strømkabler eller veje så er el-biler ikke så nyttige.

Jeg garentere dig også for at de stadigvæk vil have snescootere der kører på ethanol oppe i Norge og Finland.

Det handler ikke om at flytte 100% af alle biler over på el, det handler om at flytte 95% af de køretøjer der bruges hver eneste dag, og typisk køres frem&tilbage mellem punkt A og B, over til el.

De resterende 5% benzin/disel køretøjer kan miljøet sagtens overleve.


Jeg bor i Danmark, ikke Norge, Finland eller ydre Mongoliet, så selvom man kan købe benzin dér, kan jeg ikke rigtigt bruge det til noget.

Jeg er personligt ikke i tvivl om, at elbiler er fremtiden. Men som jeg skriver, vil der være masser af behov for f.eks. diesel i mange år endnu - muligvis altid.

Men hvis 50% af bilparken er elbiler, vil der være et stadig svindende marked for tankstationer, og jo mere sjældne de bliver, jo mere vil folk skifte til elbiler.

Det vil benzinforbruget i Chile eller Norge eller alle andre steder, ikke ændre på.

Jeg er på ingen måde bekymret for det brændstofforbrug som måtte finde sted i regi af landbrug eller entreprenørvirksomhed. Shipping kunne måske være fedt at finde et alternativ (atomkraft er åbenlyst) og lastbiltransport kunne måske ændres til naturgas/biogas ad åre eller gennem lovgivning i stil med denne, at nye lastbiler skal køre på gas.
Gravatar #9 - nwinther
14. jun. 2022 07:05
Claus Jørgensen (5) skrev:
Imellemtiden har vi nogle helt andre problemer. Strømproduktionen kan slet slet ikke følge med, og med de strømpriser vi havde i vinters ville en el-bil være dyrere end benzin.

Der er 2,7 millioner personbiler i Danmark. Og ifølge SKAT kører disse biler i gennemsnit 16000 km. om året

El biler kan kører 5-6 km. per Kwh. Så hvis vi siger 5km/Kwh, så vil den gennemsnitlige Dansker bruge 3200 Kwh om året.

3200*2700000 = 8,640,000,000

Danmarks samlede elforbrug i 2020 var 35 milliarder kWh. Så vi snakker om en forøgelse på cirka. 25% hvis alle skiftede til en el-bil.

Kan vi virkelig bygge vindmøller nok til det på 13 år?


Helt enig. Det er halsløs gerning at tro, at vores eksisterende elnet kan løfte opgaven.

Og vindmøller kan de efter min mening stikke skråt op. Vejrafhængig energi er da det dummeste, at basere sin forsyning på.
Byg nu bare de atomkraftværker, og så få forstærket elnettet.
Gravatar #10 - Strangler
14. jun. 2022 07:07
Jeg ser ingen debat eller nogen politikere som tager stilling til en af de største problemer mht. Denne lov og elbiler.

En el bil kører bare konsekvent kortere end en forbrændings bil, det tager 5 min at tanke men timer at lade hvilket vil give flere folk som venter længere på tank/lade stationen.

Så er det jo også nemt at have nogle dunke bensin med til at fylde på til nød eller på lange ture i øde områder, den går bare ikke med en elbil, du kan ikke bare sætte din iphone batteribank til at lade bilen.

Vi er jo et samfund som har mange der kører langt, bla. Mig, og hvordan skal det løses.

Mit behov og forbrug mht. Arbejde som det er nu kan det slet ikke fungere med en elbil.
Gravatar #11 - nwinther
14. jun. 2022 07:12
Googus (6) skrev:
Claus Jørgensen (5) skrev:
Kan vi virkelig bygge vindmøller nok til det på 13 år?

Det ikke kun forøget forbrug for elbiler, der er et problem her. Også omlægning gas og oliefyr til f.eks. elvarme kommer til at tag sin andel. Dertil kommer der en enorm omlægning af Gas til madlavning m.m. til El.

Der burde bare være en lov der siger at Nyt tag (uanset om det er nybyggeri eller reperation/udskiftning) så skal min. 80% af solsiderne være dækket af solceller, og så skal man politisk fjerne den straf der er ved at sælge solcellestrøm til elnettet. Dog. med en mulighed for at søge om undtagelse, hvis det drejer sig om en historisk, fredet, ældre eller stråtagsbygning.

En sådan lov ville betyde at Danmark ca. i løbet af 10 år vil ha dækket langt de fleste danske husstande med strøm fra egen produktion.


Eksisterende solcelleteknologi er reelt uinteressant i Danmark. Det eneste der holder røven oppe på det, er vores afgiftssystem. Produktionsmæssigt har det ingen gang på jord.

Hvor meget gas bliver der brugt til madlavning i dag? Måske er der stadig bygas i København, men det elektriske komfur har været almindeligt siden i hvert fald 1960'erne. Det samme med den elektriske ovn.
Jeg tror ikke, det er dér, belastningen af elnettet vil komme. (muligvis med undtagelse af København).
Gravatar #12 - nwinther
14. jun. 2022 07:28
Strangler (10) skrev:
Jeg ser ingen debat eller nogen politikere som tager stilling til en af de største problemer mht. Denne lov og elbiler.

En el bil kører bare konsekvent kortere end en forbrændings bil, det tager 5 min at tanke men timer at lade hvilket vil give flere folk som venter længere på tank/lade stationen.

Så er det jo også nemt at have nogle dunke bensin med til at fylde på til nød eller på lange ture i øde områder, den går bare ikke med en elbil, du kan ikke bare sætte din iphone batteribank til at lade bilen.

Vi er jo et samfund som har mange der kører langt, bla. Mig, og hvordan skal det løses.

Mit behov og forbrug mht. Arbejde som det er nu kan det slet ikke fungere med en elbil.


De fleste mellemklasse-elbiler kører 400+ km på en opladning, og du kan lade fra 10% kapacitet til 80% kapacitet på 18 minutter (for en Ioniq 5, som er blandt de hurtigste til at lade) ved de dertil indrettede ladestationer.

Der vil være enkelte som ikke kan leve med dét, måske dig, men langt de fleste vil kunne nøjes med at lade bilen i 5 minutter, for at kunne nå de sidste kilometer hjem, hvorefter bilen så kan lades hen over natten.

Så er der dem, som kører til Garda-søen med den store campingvogn på krogen, og de skal nok påregne en noget længere tur.

Men jeg tror selv, at det er et spørgsmål om tilvænning og i mindre omfang at indrette sig lidt anderledes.

Og så kan man jo håbe, at batteriteknologi (eller brintteknologi?) udvikler sig endnu mere, de næste 20 år, inden du er nødt til at lave et skifte.
Men skruer du tiden 20 år tilbage, var der ikke mange seriøse elbiler på markedet.

(Og hvor meget end jeg afskyr deres chef, så har Tesla været en game-changer på dette område.)
Gravatar #13 - dyexz
14. jun. 2022 10:11
Lad os nu ikke glemme, at elbilens nuværende produktionsmetode gør, at en elbil først er mere miljøvenlig efter ca. 200.000 kørte km., i forhold til almindelig benzin/diesel bil. Hovedårsagen til det er den batteri-teknologi der anvendes.
Gravatar #14 - Claus Jørgensen
14. jun. 2022 10:18
#10

Ideen er vel at man ikke skal lade på tankstationer (medmindre man er på langrejse), og i stedet skal lade når man er "idle", dvs. på arbejde, sover, etc.

Gravatar #15 - Misa
14. jun. 2022 10:29
Det er vidst tydeligt at flere af jer ikke har rørt en elbil :)

Min zoe ZE50 lader op på ingen tid selv på type 2 og kan køre ca. de 320 km på en fuld opladning. Jeg ladede f.eks. mens jeg handlede i lidl den anden dag og gik fra 35% til 72% imens

Mit største problem er at de er alt for langsomme til at sætte flere ladere op rundt omkring uden for de store byer :(

Opladning på abonnement er dog billigt, clever er de ca. 900 om måneden (midlertidigt sat op fra de 600) og du lader bare alt du vil.
Gravatar #16 - udenrigsministeren
14. jun. 2022 14:48
#13 - det er en gammel skrøne, der nærmest hører til fra Ellertens tid.
Gravatar #17 - nwinther
15. jun. 2022 06:23
udenrigsministeren (16) skrev:
#13 - det er en gammel skrøne, der nærmest hører til fra Ellertens tid.


Arh, den er ikke helt skæv.

Men det er jo sådan set irrelevant. Fakta er, at fra 35 bliver det umuligt at købe en ny benzinbil, miljø eller ej.

(Min egen facination af elbilen har intet med klima at gøre).
Gravatar #18 - CBM
2. aug. 2022 07:51
MaxXDk (1) skrev:
Puhhh... Det bliver godt nok spændende at se om vores infrastruktur er klar til det på det tidspunkt så ...

man kan da ikke forlange at en politiker med "grønne" visioner skal bekymre sig om små lavpraktiske bagateller som infrastruktur og den slags ... for slet ikke at tale om at bekymre sig om hvor den el skal komme fra eller hvordan el biler og deres batterier fremstilles
Gravatar #19 - arne_v
2. aug. 2022 15:38
#17 og #18

Nu skal ministerrådet vel lige godkende også inden det er reelt vedtaget.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login