I EU er Europa-Parlamentet, Europa-Kommissionen og Det Europæiske Råd blevet enige om at tage kampen op med techgiganterne med en ny lovpakke ved navn Digital Markets Act. Det er EU’s mest agressive forsøg på at regulere internettets giganter i takt med, at internettet er blevet det største marked i verdenshistorien.
Zetland har nyheden.
I sidste uge blev EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og et flertal af lovgivere enige om, hvordan platforme som chat-apps, sociale medier og markedspladser skal reguleres fra år 2023. Aftalen faldt på plads efter måneders politiske diskussioner og en heftig lobbyindsats fra Silicon Valley, der mener, at politikerne skal blande sig udenom. De advarer om, at reguleringen vil komme til at bremse innovation og gøre livet mere besværligt for brugerne.
Digital Market Act går direkte efter de største spillere på markedet – selskaber som Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft osv. Overholder de ikke den nye plan, kan de forvente en bøde på svimlende 10 procent af selskabets verdensomspændende omsætning og 20 procent ved gentagne overtrædelser.
Problemet ligger blandt andet i, at internettets mest populære og indbringende tjenester er ejet af meget få selskaber, hvorfor vi som brugere er nødt til at indordne os deres til tider strenge krav og forudsætninger – “ved at have rejst mure omkring deres respektive tjenester har portvagterne [techgiganterne] opnået tæt på fuld kontrol over hver deres enorme lagkagestykke af internettet,” skriver Zetland.
Et andet problem er Apple og Googles måde at dominere app-markedet på monopolagtig vis ved at bestemme, hvilke apps, der i sidste ende ser dagens lys.
EU’s egentlige lovtekst bliver først offentliggjort engang til efteråret, men blandt de store nedslagspunkter lyder det, at Apple og Google fremover skal tillade, at vi kan slette deres app-butik og i stedet hente apps fra en valgfri butik. I samme stil skal det være muligt at vælge frit mellem forskellige browsere, mailsystemer og taleassistenter, når vi køber en ny smartphone.
Derudover bliver det muligt for virksomheder med apps at tage betaling for deres tjeneste uden om Apples betalingssystem i App Store, hvor selskabet i dag tager op mod 30 procent.
Disse tiltag udgør dog kun toppen af kransekagen.