mboost-dp1

Shutterstock

Elon Musks xAI klar til at frigive sin første AI-model til udvalgte brugere

- Via Gadgets 360 -

Elon Musks kunstige intelligens-startup, xAI, vil snart frigive sin første AI-model til en udvalgt gruppe.

Det kommer næsten et år efter, at OpenAI’s ChatGPT blev populær og inspirerede en stigning i brugen af generativ AI-teknologi.

Musk var selv med til at stifte OpenAI i 2015, men trådte ud af bestyrelsen i 2018.

Elon Musk beskriver xAI’s nye model (“Grok”) som en af de bedste på markedet – når modellen er ude af tidlig beta, vil den være tilgængelig for X Premium+-abonnenter – og den er indtil videre lanceret med en underliggende sarkastisk tone.

Selvom X og xAI er separate virksomheder, samarbejder de tæt sammen og xAI arbejder også med Tesla og andre virksomheder.





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
7. nov. 2023 13:21
Lad os håbe, det er bedre end hans robotter.
Gravatar #2 - MOA
9. nov. 2023 11:04
nwinther (1) skrev:
Lad os håbe, det er bedre end hans robotter.

Prøv lige at sæt dig ind i hvad Optimus er, først og fremmest har de brugt de sidste par år på at fremstille robotten så den ikke er dyr at producere.

Bare en detalje som hvor mange led fingeren skal have (720 dollars ved 2 led kontra 1.200 dollars per hånd ved 3 led), hvordan tryksensoren skulle bygges (her har de brugt modstanden i elmotoreren som måler og sparet en masse dyre komponenter væk) det har krævet tid, men det er for at banke prisen ned på hver robot, dernæst er AI'en og hele styredelen af den der også skal bygges op - dette gøres med learning ala et menneskebarn hvor den skal se og prøve en masse ting, ligesom Tesla'er, så kræver det min. 1,5 millioner timers videoer fra gode chauffører, hvilket de heldigvis kan få i realtid nu pga. mængden af Teslaer.

Det samme gør sig gældende med robotten, det er ikke bare noget man lige bygger, men på sigt bliver de vanvittige - det er faktisk den teknologi der gør at der kan blive indført borgerløn, og at vi kan overlade de kedelige og farlige ting til robotterne.

Det skal nok blive godt, Elon er jo super dygtig til at få gennemført sine ideer (6 virksomheder).
Gravatar #3 - chris
11. nov. 2023 11:06
MOA (2) skrev:
nwinther (1) skrev:
Lad os håbe, det er bedre end hans robotter.

Prøv lige at sæt dig ind i hvad Optimus er, først og fremmest har de brugt de sidste par år på at fremstille robotten så den ikke er dyr at producere.

Bare en detalje som hvor mange led fingeren skal have (720 dollars ved 2 led kontra 1.200 dollars per hånd ved 3 led), hvordan tryksensoren skulle bygges (her har de brugt modstanden i elmotoreren som måler og sparet en masse dyre komponenter væk) det har krævet tid, men det er for at banke prisen ned på hver robot, dernæst er AI'en og hele styredelen af den der også skal bygges op - dette gøres med learning ala et menneskebarn hvor den skal se og prøve en masse ting, ligesom Tesla'er, så kræver det min. 1,5 millioner timers videoer fra gode chauffører, hvilket de heldigvis kan få i realtid nu pga. mængden af Teslaer.

Det samme gør sig gældende med robotten, det er ikke bare noget man lige bygger, men på sigt bliver de vanvittige - det er faktisk den teknologi der gør at der kan blive indført borgerløn, og at vi kan overlade de kedelige og farlige ting til robotterne.

Det skal nok blive godt, Elon er jo super dygtig til at få gennemført sine ideer (6 virksomheder).

Lol
Du har virkeligt drukket af musk-koolaiden min ven.

Det er nu 7 år siden biler skulle være selvkørende og kunne skifte batteri på 60 sekunder.
Vi skulle have haft en tur til månen i starship
Der skulle have været cybertrucks og autotaxaer over alt
Vi skulle have rejst i hyperloops
Der skulle være tunneller under Los Angeles med bilelevatorer

De første par videoer af Optimus er så klippede og manipulerede at det ikke kan være virkelighed.

Altså
manden skal have ros for nogle af de ting han har sparket igang,
Men kan vi ikke lige sætte os ned og tage en dyb indånding.
Gravatar #4 - linos
12. nov. 2023 17:31
Musk: Vi er nødt til at sætte udvikling af mere AI på pause så vi kan gå forsigtigt frem, fordi AI er farligt og helt sikkert udrydder os allesammen, hvis vi ikke er forsigtige!

Also Musk: Lancerer mere AI, og svarer når han spørges om ovenstående: Troede ikke at der var nogen der ville følge det.
Gravatar #5 - nwinther
13. nov. 2023 09:56
chris (3) skrev:
MOA (2) skrev:
nwinther (1) skrev:
Lad os håbe, det er bedre end hans robotter.

Prøv lige at sæt dig ind i hvad Optimus er, først og fremmest har de brugt de sidste par år på at fremstille robotten så den ikke er dyr at producere.

Bare en detalje som hvor mange led fingeren skal have (720 dollars ved 2 led kontra 1.200 dollars per hånd ved 3 led), hvordan tryksensoren skulle bygges (her har de brugt modstanden i elmotoreren som måler og sparet en masse dyre komponenter væk) det har krævet tid, men det er for at banke prisen ned på hver robot, dernæst er AI'en og hele styredelen af den der også skal bygges op - dette gøres med learning ala et menneskebarn hvor den skal se og prøve en masse ting, ligesom Tesla'er, så kræver det min. 1,5 millioner timers videoer fra gode chauffører, hvilket de heldigvis kan få i realtid nu pga. mængden af Teslaer.

Det samme gør sig gældende med robotten, det er ikke bare noget man lige bygger, men på sigt bliver de vanvittige - det er faktisk den teknologi der gør at der kan blive indført borgerløn, og at vi kan overlade de kedelige og farlige ting til robotterne.

Det skal nok blive godt, Elon er jo super dygtig til at få gennemført sine ideer (6 virksomheder).

Lol
Du har virkeligt drukket af musk-koolaiden min ven.

Det er nu 7 år siden biler skulle være selvkørende og kunne skifte batteri på 60 sekunder.
Vi skulle have haft en tur til månen i starship
Der skulle have været cybertrucks og autotaxaer over alt
Vi skulle have rejst i hyperloops
Der skulle være tunneller under Los Angeles med bilelevatorer

De første par videoer af Optimus er så klippede og manipulerede at det ikke kan være virkelighed.

Altså
manden skal have ros for nogle af de ting han har sparket igang,
Men kan vi ikke lige sætte os ned og tage en dyb indånding.


Hans eneste egentlige succes er vel, at han har fået noget civil "rumfart" op at køre. I virkeligheden noget low-orbit noget, og uendelig langt fra månen, endsige Mars (var det ikke i 2024, at der skulle stå en koloni klar?).
Så har han lovet en masse, som har fremstået som det rene fantasi, eller i bedste fald absurde overdrivelser. Hans fans er villige til at tilgive alt, og tilskrive ham alt (godt).
Han har jo ikke "opfundet" noget. Hyperloop var tyvstjålet, og i dén grad oversolgt, og blev naturligvis ikke til noget. Og selvom han får æren for både at opfinde solceller, internettet, tunneller, elbilen, rumraketten, robotter, AI oma., så har han i bedste fald været partner i et firma, som har forbedret (nogle gange blot modificeret) en teknologi en anelse.
Hans solcelletage, satellit-internet, boremaskiner, robotter osv. er noget, andre allerede lavede i forvejen, og hver gang lavede han en ringere version af noget eksisterende koblet op på en masse fantastiske løfter, som ALDRIG har holdt vand.

Men et eller andet gør han rigtigt, for selv tænkende mennesker, tror vitterligt på, at han kan kolonisere Mars på et par år.
Gravatar #6 - DrHouseDK
13. nov. 2023 11:00
Rønnebærrene må være sure for nogen...

Nej, han opfandt ikke elbilen. Men jeg tør godt påstå han genopfandt den. Var det ikke for Tesla tror jeg ikke på elbiler var så populære som de er anno 2023, og ser man på Teslas markedsandel i vesten (særligt i DK), må han jo gøre ét eller andet rigtigt.

Det samme bliver på sigt tilfældet for robotter også - tror jeg personligt på. Det er netop fokus på at gøre det allemandseje gennem bl.a. lav kostpris men også et "forbrugervenligt" produkt der er unikt. Det er jo helt det samme med Starlink også.

Bare det at Tesla kan sænke prisen DKK 100.000 på deres mest populære modeller og stadig præsentere helt fantastisk flotte tal, hvor VW har svært ved at holde encifrede antal procent i dækning på deres elbiler, siger jo noget om at hans måde at tænke på nok gør noget rigtigt (at eje produktionskæden). Noget som ultimativt kommer forbrugeren til gode. Det er svært at rynke på næsen af.

Men jeg hører da meget gerne om alle dine succeser, nu vi har hørt din tale om hvor ringe Elon gør det. :-)
Gravatar #7 - arne_v
13. nov. 2023 13:23
#6

El-biler stormer frem i markedsandel blandt biler. Men man skal huske på, at det ikke sker på markedsvilkår. Det sker fordi politikerne subsidierer elbiler med masser af skattekroner. I Danmark betales der langt lavere registreringsafgift på el-biler end på benzin-biler. I USA gives der store tilskud til køb af el-bil.

Tesla har en meget stor markedsandel blandt el-biler. Tesla var først. Men Tesla's markedsandel blandt el-biler falder nu hvor de andre bilpopducenter går ind på markedet.

Jeg mener dog godt at man kan sige at Elon Musk gør det bedre end de fleste andre bilprodcent-ledelser.

Elon Musk:
- sats på at lave noget helt nyt
- sæt en agressiv pris og vent på volumen for at tjene penge
- invester overskud i udvikling og produktionsapperat

De andre:
- sæt en ny kølergrill på sidste års model og alt er godt
- drop billige modeller og sæt prisen op på resten for at score kassen i dette kvartal
- udbetal overskuddet til aktionærerne fremfor at geninvestere

Gravatar #8 - DrHouseDK
13. nov. 2023 15:58
Nu har det heller aldrig været en hemmelighed at Elons primære motivation er elektrificering af verden. Det er kun godt at de andre producenter vågner lidt op. Det er super positivt. De store har til gode at lære lidt om at forny sig. Det håber jeg også kommer - for der er kun vindere ved det.

Lad os dog ikke glemme at Model Y har slået VW Up!s salgsrekord for et helt år. Det gjorde den allerede slut september. Her taler vi altså om en bil til 3.5-4x nyprisen af en Up!. :-)

Jeg tør godt kalde 2389 leverede biler i DK i september 2023, over 342 på 2. pladsen (Mustang Mach-E) for dominans (De andre 9 på Top-10 i DK i september 2023 leverede til sammen 1814 biler). Men uanset hvad er det en god udvikling, at så mange danskere beslutter sig for at skifte til el.
Gravatar #9 - nwinther
14. nov. 2023 08:06
DrHouseDK (6) skrev:
Rønnebærrene må være sure for nogen...

Nej, han opfandt ikke elbilen. Men jeg tør godt påstå han genopfandt den. Var det ikke for Tesla tror jeg ikke på elbiler var så populære som de er anno 2023, og ser man på Teslas markedsandel i vesten (særligt i DK), må han jo gøre ét eller andet rigtigt.


Her sammenstiller du Musk og Tesla. idéen med en elbil, som ikke skulle være en eller anden form for straf at køre i, men som skulle være en "rigtig" bil, var IKKE Musks opfindelse. Han købte sig ind i det firma, som havde fået idéen. Men der er ingen tvivl om, at Telsa (ikke Musk) skal have størstedelen af æren for, at elbiler er andet end små klovne-biler for Birkenstock-segmentet.

DrHouseDK (6) skrev:
Det samme bliver på sigt tilfældet for robotter også - tror jeg personligt på. Det er netop fokus på at gøre det allemandseje gennem bl.a. lav kostpris men også et "forbrugervenligt" produkt der er unikt. Det er jo helt det samme med Starlink også.

Hvis du har ret, må man sige, at han går en HELT anden vej, end opskriften med elbilen (som han så heller ikke opfandt - måske er det dét, man skal bemærke). Han viser et 1/15-færdigt produkt, som præsterer LANGT dårligere end markedsførende. Man kan sige, at han går klovne-robotvejen.
Starlink er IKKE forbrugervenligt. Det er en dyrt, middelmådig produkt og det er da heller ikke blevet nogen succes med 2 mio. abonnenter her små tre år efter markedsåbning.


DrHouseDK (6) skrev:
Bare det at Tesla kan sænke prisen DKK 100.000 på deres mest populære modeller og stadig præsentere helt fantastisk flotte tal, hvor VW har svært ved at holde encifrede antal procent i dækning på deres elbiler, siger jo noget om at hans måde at tænke på nok gør noget rigtigt (at eje produktionskæden). Noget som ultimativt kommer forbrugeren til gode. Det er svært at rynke på næsen af.

Ja, hans forretningsmodel (eller mangel på samme?) er noget af det mest bemærkelsesværdige. Det er næsten for godt til at være sandt.

DrHouseDK (6) skrev:
Men jeg hører da meget gerne om alle dine succeser, nu vi har hørt din tale om hvor ringe Elon gør det. :-)


Hvorfor?
Gravatar #10 - nwinther
14. nov. 2023 09:02
DrHouseDK (8) skrev:
Det er kun godt at de andre producenter vågner lidt op. Det er super positivt. De store har til gode at lære lidt om at forny sig. Det håber jeg også kommer - for der er kun vindere ved det.

Dét har du helt sikkert ret i. Bilproducenterne har været uendelig langsomme i starthullerne, og det kan undre, at de tillader, en opkomling at sætte sig på så stort et potentielt marked. Og selv efter Teslas succes, har de været langsomme, og overforsigtige. Det er først indenfor de sidste 6 måneder eller så, at Tesla har fået reel konkurrence.

DrHouseDK (8) skrev:
Lad os dog ikke glemme at Model Y har slået VW Up!s salgsrekord for et helt år. Det gjorde den allerede slut september. Her taler vi altså om en bil til 3.5-4x nyprisen af en Up!. :-)

Det er enormt imponerende. Men nok heller ikke en fair sammenligning, da VW eksempelvis har adskillige modeller (både el og benzin/diesel). De spænder bredt og konkurrere bredt. Model Y er nærmest den eneste Tesla-model, der sælges i Danmark. S og X flytter sig ikke, og 3 er vel nærmest udgået*. Og ser man på solgte Teslaer i samme periode sidste år, var det lidt over 2000. En vild stigning fra 2000 til 15000. VW holder de 13000 i perioden, mens Audi også stormer frem (Toyota, Mercedes og KIA går tilbage).

Man kan så spekulere over, hvad der sker, for Y har jo ikke en masse, som 3 ikke havde. Holdt køberne sig tilbage og afventede den nye model? Var der et leveranceelement, som forsinkede leverancer i 2022? Var der en markedsprioritering fra producenten?
Man kan ikke tage salget i 2023 fra Tesla. Det er en imponerende præstation - især prisen taget i betragtning. Og det kan se ud på tallene, som om det er Mercedes, der har tabt på det.
Men det kan måske også anskues på en anden måde. Jeg tror salget af iPhone 14 faldt i sommers - og at iPhone 15 boomer lige nu. Og at vi så et tilsvarende billede sidste år for hhv 13 og 14.

DrHouseDK (8) skrev:
Jeg tør godt kalde 2389 leverede biler i DK i september 2023, over 342 på 2. pladsen (Mustang Mach-E) for dominans (De andre 9 på Top-10 i DK i september 2023 leverede til sammen 1814 biler). Men uanset hvad er det en god udvikling, at så mange danskere beslutter sig for at skifte til el.


Ingen tvivl. Også dominans for HELE bilmarkedet. Men så vidt, er det også kun ét år. 2000 solgte enheder i 2022 er ikke særlig imponerende. Men jeg kan huske, dengang man fjernede afgiften helt - er vi tilbage i 2017-18 stykker? Hvor S-modellen kom (til Danmark?), og hvor man så mega mange S'ere. Dem ser man ikke så meget længere (eller lægger mærke til dem, i hvert fald). Men de er vist også ret kostbare.

Og det er i grunden lidt underligt. Det er prismæssigt og segmentmæssigt vel en bil der konkurrerer med Audi A6 og Merdedes C/E klasserne? Hvorimod 3 og Y konkurrerer mere med almindelige Ford og Toyota-biler. Middelklassen. Og hvorfor sælger X ikke? Der kører masser af Ford S-Max, Renault Scenic og C3 Picasso'er rundt. Vel dét segment, X passer ind i. Men den tog aldrig fart?

Jeg er også noget spændt på, om vi ser Cybertruck i Danmark/Europa overhovedet - og hvad den måtte koste. På den anden side, så ser vi heller ikke mange Ford F250'ere på disse længdegradder.

* Er Tesla faldet i den samme "fælde" med 3/Y som de store producenter? Et mindre facelift, en centimeter her, en vinkel dér, og vupti - ny model? Eller er dét skæbnen for alle producenter, uanset hvor meget de måtte have revolutioneret et marked? At de ikke har en revolution hver andet år?
Gravatar #11 - MOA
14. nov. 2023 13:28
Hvor er det sjovt at se nogen sidde og svine Elon Musk til, uden rigtigt at have sat sig ind i hans forretninger.

Eneste forsvar er bare "så er du musk tilhænger".
Gravatar #12 - arne_v
14. nov. 2023 15:26
nwinther (9) skrev:
DrHouseDK (6) skrev:
Rønnebærrene må være sure for nogen...

Nej, han opfandt ikke elbilen. Men jeg tør godt påstå han genopfandt den. Var det ikke for Tesla tror jeg ikke på elbiler var så populære som de er anno 2023, og ser man på Teslas markedsandel i vesten (særligt i DK), må han jo gøre ét eller andet rigtigt.


Her sammenstiller du Musk og Tesla. idéen med en elbil, som ikke skulle være en eller anden form for straf at køre i, men som skulle være en "rigtig" bil, var IKKE Musks opfindelse. Han købte sig ind i det firma, som havde fået idéen. Men der er ingen tvivl om, at Telsa (ikke Musk) skal have størstedelen af æren for, at elbiler er andet end små klovne-biler for Birkenstock-segmentet.


Musk har skaffet meget af kapitalen og ledet virksomheden de sidste 15 år.

Generelt må man formode at at lederen af en virksomhed de sidste 15 år har en stor betydning for virksonhedens økonomi. Ellers er der mange virksomheder som kunne spare en lille formue på direktørløn!

Specifikt er der vel ikke tvivl om at Musk's måde at drive virksomhed på har hjulpet til at drive Tesla frem.

Jeg tror ikke at det er rart at arbejde for Elon Musk, men han skaber resultater.

nwinther (9) skrev:

DrHouseDK (6) skrev:
Det samme bliver på sigt tilfældet for robotter også - tror jeg personligt på. Det er netop fokus på at gøre det allemandseje gennem bl.a. lav kostpris men også et "forbrugervenligt" produkt der er unikt. Det er jo helt det samme med Starlink også.

Hvis du har ret, må man sige, at han går en HELT anden vej, end opskriften med elbilen (som han så heller ikke opfandt - måske er det dét, man skal bemærke). Han viser et 1/15-færdigt produkt, som præsterer LANGT dårligere end markedsførende. Man kan sige, at han går klovne-robotvejen.
Starlink er IKKE forbrugervenligt. Det er en dyrt, middelmådig produkt og det er da heller ikke blevet nogen succes med 2 mio. abonnenter her små tre år efter markedsåbning.


StarLink er en teknisk success.

Og StarLink har vel opnået den kommercielle success som var mulig.

Men konceptet er bare ikke til så meget.

Det store flertal af dem som har råd til det bor steder hvor der er kobber/fiber til fast internet og 5G/fremtidigG til mobilt internet.

Så det civile markede er begrænset til meget øde områder til lands eller til vands.

Der har så vist sig at være et militært markede, fordi installationer til fast og mobilt internet er nemme at ødelægge mens StarLink satelitter er sværre at ødelægge.

Gravatar #13 - arne_v
14. nov. 2023 15:30
nwinther (10) skrev:
DrHouseDK (8) skrev:
Det er kun godt at de andre producenter vågner lidt op. Det er super positivt. De store har til gode at lære lidt om at forny sig. Det håber jeg også kommer - for der er kun vindere ved det.

Dét har du helt sikkert ret i. Bilproducenterne har været uendelig langsomme i starthullerne, og det kan undre, at de tillader, en opkomling at sætte sig på så stort et potentielt marked. Og selv efter Teslas succes, har de været langsomme, og overforsigtige. Det er først indenfor de sidste 6 måneder eller så, at Tesla har fået reel konkurrence.


arne_v (7) skrev:

Jeg mener dog godt at man kan sige at Elon Musk gør det bedre end de fleste andre bilprodcent-ledelser.

Elon Musk:
- sats på at lave noget helt nyt
- sæt en agressiv pris og vent på volumen for at tjene penge
- invester overskud i udvikling og produktionsapperat

De andre:
- sæt en ny kølergrill på sidste års model og alt er godt
- drop billige modeller og sæt prisen op på resten for at score kassen i dette kvartal
- udbetal overskuddet til aktionærerne fremfor at geninvestere



Ledelsesmæssigt vurderer jeg:

1) Tesla
2) Sydkoreanske mærker
3) Europæiske mærker
4) Japanske mærker
5) de 3 store amerikanske mærker (hvis vi kalder Fiat ejet Chrysler for amerikansk)
Gravatar #14 - arne_v
14. nov. 2023 15:42
nwinther (10) skrev:

Ingen tvivl. Også dominans for HELE bilmarkedet. Men så vidt, er det også kun ét år. 2000 solgte enheder i 2022 er ikke særlig imponerende. Men jeg kan huske, dengang man fjernede afgiften helt - er vi tilbage i 2017-18 stykker? Hvor S-modellen kom (til Danmark?), og hvor man så mega mange S'ere. Dem ser man ikke så meget længere (eller lægger mærke til dem, i hvert fald). Men de er vist også ret kostbare.

Og det er i grunden lidt underligt. Det er prismæssigt og segmentmæssigt vel en bil der konkurrerer med Audi A6 og Merdedes C/E klasserne? Hvorimod 3 og Y konkurrerer mere med almindelige Ford og Toyota-biler. Middelklassen. Og hvorfor sælger X ikke? Der kører masser af Ford S-Max, Renault Scenic og C3 Picasso'er rundt. Vel dét segment, X passer ind i. Men den tog aldrig fart?

Jeg er også noget spændt på, om vi ser Cybertruck i Danmark/Europa overhovedet - og hvad den måtte koste. På den anden side, så ser vi heller ikke mange Ford F250'ere på disse længdegradder.


X sælger ikke godt i udlandet fordi den der er i samme prisklasse som Mercedes GLS og Porsche Cayenne.

Og selv med de danske el-bils afgifts-lettelser er X dyr i Danmark - 1.0 til 1.2 million er også penge (den ville formentligt koste 1.75 til 2.0 uden afgifts favorisering, da det er hvad benzin GLS og Cayenne koster).
Gravatar #15 - DrHouseDK
14. nov. 2023 16:55
MOA (11) skrev:
Hvor er det sjovt at se nogen sidde og svine Elon Musk til, uden rigtigt at have sat sig ind i hans forretninger.

Eneste forsvar er bare "så er du musk tilhænger".

Jeg tror også det blev min konklusion - forbrugerne taler jo egentligt højt og tydeligt.

2022 bød da alligevel på en 3. plads - og det er vel at mærke nyindregistreringer. Tallene tager ikke højde for det vanvittige marked der var på importerede Model Y, som i større grad er flyttet om til nysalg efter Tesla sænkede prisen aggressivt i december 2022.

Model 3 har jo aldrig tegnet sig for noget særligt i nyindregistreringer - men ser du på vejene taler antallet af dem et andet sprog, nemlig import-sproget. Det har der været vanvittigt fede penge i for dem der har importeret brugte biler der er ældre end 6 måneder og kørt mere end 6.000 km, dels pga. tilskud fra den tyske stat der gjorde bilerne billige i indkøb i Tyskland, dels pga. den stort set ikke-eksisterende afgift.

Uagtet at Up! var en del af et større modelprogram, er Model Y nu engang en bil til 4 x prisen af ny, og har stadig slået alle salgsrekorder (på nysalg alene) - på tværs af alle segmenter. Og det i et år som har været tegnet af eksplosivt stigende renter på billån.
Gravatar #16 - arne_v
16. nov. 2023 19:11
DrHouseDK (15) skrev:

forbrugerne taler jo egentligt højt og tydeligt.


Forbrugernes holdning til Tesla er ret klar. En løs opsummering på tværs af lande og år siger:
- hvis skatteyderne betaler over 40% af prisen så vil de gerne have en
- hvis skatteyderne betaler mellem 20% og 40% af prisen så vil de måske have en
- hvis skatteyderne betaler under 20% af prisen så vil de ikke have en

Gravatar #17 - dugfrisk
17. nov. 2023 02:22
chris (3) skrev:
MOA (2) skrev:
nwinther (1) skrev:
Lad os håbe, det er bedre end hans robotter.

Prøv lige at sæt dig ind i hvad Optimus er, først og fremmest har de brugt de sidste par år på at fremstille robotten så den ikke er dyr at producere.

Bare en detalje som hvor mange led fingeren skal have (720 dollars ved 2 led kontra 1.200 dollars per hånd ved 3 led), hvordan tryksensoren skulle bygges (her har de brugt modstanden i elmotoreren som måler og sparet en masse dyre komponenter væk) det har krævet tid, men det er for at banke prisen ned på hver robot, dernæst er AI'en og hele styredelen af den der også skal bygges op - dette gøres med learning ala et menneskebarn hvor den skal se og prøve en masse ting, ligesom Tesla'er, så kræver det min. 1,5 millioner timers videoer fra gode chauffører, hvilket de heldigvis kan få i realtid nu pga. mængden af Teslaer.

Det samme gør sig gældende med robotten, det er ikke bare noget man lige bygger, men på sigt bliver de vanvittige - det er faktisk den teknologi der gør at der kan blive indført borgerløn, og at vi kan overlade de kedelige og farlige ting til robotterne.

Det skal nok blive godt, Elon er jo super dygtig til at få gennemført sine ideer (6 virksomheder).

Lol
Du har virkeligt drukket af musk-koolaiden min ven.

Det er nu 7 år siden biler skulle være selvkørende og kunne skifte batteri på 60 sekunder.
Vi skulle have haft en tur til månen i starship
Der skulle have været cybertrucks og autotaxaer over alt
Vi skulle have rejst i hyperloops
Der skulle være tunneller under Los Angeles med bilelevatorer

De første par videoer af Optimus er så klippede og manipulerede at det ikke kan være virkelighed.

Altså
manden skal have ros for nogle af de ting han har sparket igang,
Men kan vi ikke lige sætte os ned og tage en dyb indånding.


https://www.starwars.com/databank/at-at-walker

Det kan være at macrons 1 milliard kan få skub i udviklingen.

https://www.theguardian.com/environment/2023/nov/1...
Gravatar #18 - DrHouseDK
17. nov. 2023 10:30
arne_v (16) skrev:
Forbrugernes holdning til Tesla er ret klar. En løs opsummering på tværs af lande og år siger:
- hvis skatteyderne betaler over 40% af prisen så vil de gerne have en
- hvis skatteyderne betaler mellem 20% og 40% af prisen så vil de måske have en
- hvis skatteyderne betaler under 20% af prisen så vil de ikke have en

Nederste linje på fakturaen er stadig 400k+, kontra de omkring 100k for en lille Up!. :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login