mboost-dp1

Tesla

Elon Musk ville sælge Tesla til Apple

- Via Computerworld DK -

Tesla-grundlægger Elon Musk har givet salgstilbud til Apples CEO Tim Cook om at købe Tesla for en tiendedel af den nuværende værdi – Cook afviste.

I løbet af de ‘mørkeste dage’ i forbindelse med Teslas Model 3-program gav Elon Musk Apple mulighed for at overtage Tesla for en tiendedel af firmaets nuværende værdi.

Apples CEO, Tim Cook, afviste dog totalt dette tilbud, og ville ikke holde et møde om det, skriver Musk på Twitter.

Selve salgstilbuddet skulle angiveligt have fundet sted mellem foråret 2017 og efteråret 2019.

Efter det er kommet frem, at Apple arbejder med produktionsplaner om selvkørende el-biler, har Musk nu offentliggjort oplysninger om det gamle salgstilbud.

Han oplyser, at Tesla allerede anvender iron-phosphate-batteriteknologi for ‘medium range’-biler, hvilket angiveligt skulle være Apples ‘next level’-batteriteknologi i de kommende el-biler.

Musk påpeger yderligere, at Apples monocell-design er elektrokemisk umuligt, og at kilderne nok mener, at battericellerne er afgrænset sammen, ligesom Teslas batteripakke.

Læs også: Apple udvikler el-bil med ‘next level’-batteriteknologi.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
23. dec. 2020 15:17
Angiveligt var det ikke en god forretning for Apple på det pågældende tidspunkt
Gravatar #2 - mortenlorensen
24. dec. 2020 07:54
det ville have været et dårligt skridt
Gravatar #3 - Skak2000
26. dec. 2020 18:22
Set i lyset af, at Apple ikke selv bygger hardware, men kun designer hardware, hvorefter andre producenter det for dem til lave omkostninger.
Det giver det ikke mening for dem at eje Tesla.

Apple har fokus på produkter der er lavet med billigt arbejdskraft og der kan sælges med en høj profit. Den kategori går Tesla's produkter ikke ind under.
Bilerne bliver ikke biligt samlet og salg af Tesla biler giver knap nok et overskud. Så Apple har ingen interesse i at overtage Tesla.

Gravatar #4 - CBM
28. dec. 2020 17:54
Skak2000 (3) skrev:
Set i lyset af, at Apple ikke selv bygger hardware, men kun designer hardware, hvorefter andre producenter det for dem til lave omkostninger.
Det giver det ikke mening for dem at eje Tesla.

Apple har fokus på produkter der er lavet med billigt arbejdskraft og der kan sælges med en høj profit. Den kategori går Tesla's produkter ikke ind under.
Bilerne bliver ikke biligt samlet og salg af Tesla biler giver knap nok et overskud. Så Apple har ingen interesse i at overtage Tesla.


Helt enig
Gravatar #5 - Sn3akr
29. dec. 2020 13:41
Apple vil hade bilmarkedet.. Der er der regler, som gør at man ikke kan forhindre reperationer, så Apple kan ikke bare sige.. "Reperation siger du? 2x Nyprisen, og så sletter vi al din data og du fåpr en refurbished model.. Alternativt kan vi tilbyde dig at købe vores nyeste model!"
Gravatar #6 - larsp
30. dec. 2020 08:32
#5 ja og Apple er i data og gadget branchen.

Hvilke data er det overhovedet relevant at gemme i bil? Sæde indstillinger? Jeg bruger sådan ca. 0 funktioner i idrive menuen i min BMW. Aner ikke hvad folk skal med touchskærme og infotainment i biler. Speakerphone og navigation er blevet så god på smartphones at det ikke engang er besværet værd at sætte en bluetooth forbindelse op.
Gravatar #7 - CBM
30. dec. 2020 14:20
Sn3akr (5) skrev:
Apple vil hade bilmarkedet.. Der er der regler, som gør at man ikke kan forhindre reperationer, så Apple kan ikke bare sige.. "Reperation siger du? 2x Nyprisen, og så sletter vi al din data og du fåpr en refurbished model.. Alternativt kan vi tilbyde dig at købe vores nyeste model!"

Tesla gør hvad de kan for at blive bilverdenens svar på Apple
Gravatar #8 - arne_v
31. dec. 2020 21:53
#1, #2, #3 og #4

Jeg tror at en pointe var at Apple kunne havde købt Tesla dengang og solgt dem idag for det 10 dobbelte af hvad de gav - altså en rigtig god forretning.

Men det gælder ret generelt: kender man fremtiden et par år ud i fremtiden så kan man tjene gode penge, men det gør man ikke, så ...

Med hensyn til om Tesla ville passe til Apple på langt sigt (hvis Apple havde købt dem og beholdt dem), så er der ganske rigtigt store forskelle på produktionsiden, men på salgssiden synes jeg at de er mere ens.

Og det var vel ikke helt urealistisk at skifte produktions modellen for Tesla for at øge profitabiliteten. Hvis Apple kontaktede nogle kinesiske firmaer (*) og spurgte om de var interesseeret i at samle Tesla'er, så tror jeg nok der ville være interesse.

*) De ville nok spørge i Indien eller Latin Amerika - Kina er ved at være en forretningsrisiko.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login