Den tyske bilproducent viste sin nye farveskiftende lak-teknologi frem til Consumer Electronics Show i Las Vegas, skriver The Verge.
‘BMW iX Flow’ hedder modellen, som er prydet med en overfladebelægning kaldet E Ink. BMW’s nye lak-teknologi indeholder mange millioner mikrokapsler – mikrokapsler så små, at de har en diameter svarende til tykkelsen af et menneskehår.
Hver af disse kapsler indeholder negativt ladede hvide pigmenter og positivt ladede sorte pigmenter. Afhængigt af den valgte indstilling bevirker stimulering af et elektrisk felt, at de hvide eller de sorte pigmenter samler sig på overfladen af mikrokapslen, hvilket giver bilens karrosseri den ønskede nuance.
Den innovative lak kan udløses med et tryk på en knap. Lige nu er farverne dog begrænset til hvid, sort og grå.
“En hvid overflade reflekterer meget mere sollys end en sort,” sagde bilproducenten. “Underforstået kan opvarmning af køretøjet og kabinen som følge af sollys og høje udendørstemperaturer reduceres ved at ændre det ydre til en lys farve. I køligere vejr vil mørkere toner hjælpe køretøjet til at absorbere mere varme fra sollys.”
Her er dog fortsat tale om et avanceret forsknings- og designprojekt, så du skal ikke forvente at finde modellen hos din lokale BMW-forhandler lige foreløbig.
Hvad der også er væsentlig er om der skal ligge en konstant spænding i panelet for at den bibeholder farveskiftet eller om de små mikrokapsler bare skal have en impuls for at skifte deres orientering.
Specielt ved konstant spænding vil enhver forbindelse mellem et standart panel, eller andet jo kunne jorde forbindelsen.
Jeg tænker nu mere på hvor dyrt det bliver hver gang der er ridser i lakken
Hehe skift billede :)
Men jo det er nok ret dyrt i starten, men pga. den måde det er lavet vil en ridse jo heller ikke ødelægge effekten ud over de små mikrokapsler, som bliver skrabet af.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.