mboost-dp1

unknown

Billigere ADSL på vej

- Via TV 2 Nyhederne - , redigeret af Miklos

Det er IT- & Telestyrrelsen der vil gøre det billigere for de danske ADSL kunder.

Problemet består i, at TDC opkræver andre udbydere betaling for den samme kobber to gange, da de andre teleudbydere både skal betale for leje af kobber til telefoni, og til internet.

Denne leje udgør et beløb på 700 kr. uden moms om året, hvorvidt forbrugerne kan forvente at spare hele dette beløb er dog uvist.





Gå til bund
Gravatar #1 - Wiking
14. maj 2003 09:30
Det ville være virkeligt virkeligt dejligt hvis priserner kunne falde bare lidt!

De danske priter er helt urimelige sammenlignet med andre steder i verden.
Det er utroligt at vi danskere altid skal straffes så hårdt.
Gravatar #2 - crazz
14. maj 2003 09:42
Jeg vil bare gerne ha' en 2mbit forbindelse men 700 kr eller hvad det nu koster synes jeg er for meget! Det er 8400 kr om året!
Gravatar #3 - seahawk
14. maj 2003 09:48
#1:

Nævn mig 3 steder med udbredt dsl der er billigere end her!(Og dokumenter dem gerne!)
Gravatar #4 - kello
14. maj 2003 09:54
#2
Det var 700 om ÅRET... Ikke pr måned.
Gravatar #5 - Zarkovich
14. maj 2003 10:00
#3
Med et skud fra hoften kan jeg nævne i flæng : Sverige

Og det er godt nok kun 1 land, men nu drikker svenskere jo 3 gange så meget øl, eller ca. deromkring, så meget øl som os danskere, så det må vel tælle for 3 ?? :)
Gravatar #6 - sKIDROw
14. maj 2003 10:01
Klart jeg vil betale for telefoni jeg ikke bruger?!?!
Fuskere..
Gravatar #7 - Kadann
14. maj 2003 10:02
#5 -

I Sverige er ADSL ikke udbredt.. i størstedelen af landet kan du ikke engang få det, men må nøjes med ISDN eller PSTN, med et godt gammeldags modem.
Gravatar #8 - seahawk
14. maj 2003 10:05
#5:

Ihja, kom med en masse eksempler fra sverige...

Udbredelsen af dsl er langt større i danmark - indrømmet - der er ENKELTE steder i sverige du kan få det hurtigt og billigt - men det kan du jo også herhjemme(Avedøre - 250/måned for 10Mb)

Så nej - sverige gør det ikke bedre!

(Og det med dokumentationen gad du åbenbart ikke...)
Gravatar #9 - Zarkovich
14. maj 2003 10:36
#8
Næææh ...
Aner ikke om det er billigere andre steder end .dk, men syntes stadigvæk priserne er til den stramme side i .dk.
Har sq bedre ting at give mig til end at gennemsurfe nettet for at finde priser på adsl, verden over.

Men er det ikke bredbånd der er udbredt i sverige og ikke adsl?

Anyways, don't know, don't care.
Vi kommer sq til at betale uanset hvad. De skal nok finde en måde at hive en masse penge ud af os på den ene eller anden måde.
Gravatar #10 - Fafler
14. maj 2003 10:40
700 kr delt over 12 måneder er 58 kr og 33 øre... altså ikke den helt store besparelse.
Gravatar #11 - Klumpen
14. maj 2003 10:43
Jeg er bare træt af at jeg skal betale for at holde en telefonlinje kørende som jeg ikke bruger fordi jeg har delt kobber (pga at tdc fuckede up på et tidspunkt).

Samtalepris for sidste kvartal: 1,51kr
Abonnement for sidste kvartal: 357kr

Desuden er vores ADSL faktisk ret billigt, i forhold til andre lande. I england ved jeg at de kører med pænt høje priser på deres ADSL, og så har de stadig et max antal GB download til rådighed, hvilket ikke forefindes i danmark udover stofanet.
Desuden plejer deres net at være temmeligt ustabilt og de får sjældent max download hastigheder.
Gravatar #12 - seahawk
14. maj 2003 11:56
#8:

Well - det koster penge at flytte data rundt i verdenen - surfede selv rundt for at finde nogle priser, og de steder der var fri traffik passede de generelt fint med de danske(husk at vi har højere moms og lønninger end de fleste andre steder)

Og ellers var det MEGET udbredt at levere hurtige(1.5Mb) forbindelser, der tilgengæld havde en max grænse for traffik!

Udover det tror jeg vi er et af de lande i verdenen hvor du kan få bredbånd flest steder!

#11:

Amatør!!! ;) Tror jeg havde for omkring 30 ører samtaleudgifter sidste kvartal... :)

Men istedet for at whine over det(og et par andre ting), har jeg nu bare besluttet mig for at skifte selskab - husk folkens - tal med jeres penge istedet for at whine! :)
Gravatar #13 - Simm
14. maj 2003 11:58
#11 : "og så har de stadig et max antal GB download til rådighed, hvilket ikke forefindes i danmark udover stofanet."

Jo, TDC er også lige kommet med et produkt, hvor du betaler for volumen
Gravatar #14 - mindzero
14. maj 2003 11:59
Her er der nogle eksempler jeg lige umiddelbart kunne finde frem til...

Tyskland:
http://services.t-online.de/t-on/kund/anme/ar/CP/a...
768 kbit/sek ~ 230kr. om måneden
(så vidt jeg har forstået det, har aldrig haft tysk i skolen)

Sverige:
http://www.skekraft.se/bredband/produkter/villa/
10Mbit ~ 240kr. om måneden
(Oprettelse 3600kr. men det er sq til at overkomme, eksemplet er hvis man bor i villa)

Finland:
http://saunalahti.fi/internet/adsl/adsl.php
512/512 ~ 380kr. om måneden (bemærk mange ekstra tjenester:
5 dynamiske IP'er
F-Secure antivirus og firewall
5 stk emails (25MB)
25MB plads til hjemmeside
Telnet og CGI rettigheder (Unix Shell)
20 Gratis Sms'er kan sendes fra nettet om måneden gratis
Webmail
Du kan uden ekstra omkostninger få deres gsm abbonement (altså samme pris)
Gravatar #15 - The_Menace
14. maj 2003 12:00
#10 - omkring 50 kr er da også penge... hele 600 kr om året....

Ville ikke røre mig, hvis jeg sparede 50 kr på noget, man alligevel bruger jo.
Billigere priser er altid velkomne, hos mig uden brok. ;)
Gravatar #16 - Kadann
14. maj 2003 12:25
#14 -

Spørgsmålet er jo så bare hvor udbredt det er.. jeg ved at f.eks. tyskere stadig sidder meget på ISDN osv.. ihvertfald alle de gamere jeg er stødt ind i, og gamere plejer jo at være glade for en billig internetforbindelse, ligesom alle andre. :)
Gravatar #17 - Klumpen
14. maj 2003 12:37
#13 > Rigtigt nok, men du har stadig muligheden for at VÆLGE en anden pakke.

Det har de ikke så mange andre steder.

#14 > En af mine venner havde en sådan forbindelse i münchen... var sjældent han kom op på de 10-20kb/s, og hver gang vi skulle spille med ham blev han nødt til at sætte den til at downloade for ellers ville linjen simpelthen lukke helt ned.

Nu vælger du lige præcist at finde priser på sverige og finland. Det er nok ikke lige de lande der repræsenterer flertallet, og det er stadig forholdsvis små områder hvor du kan finde dem.

De venner jeg har i england fortæller fx. at det først er nu her at de rent faktisk er begyndt at satse på adsl i landet, og sådan tror jeg at det forrholder sig mange steder.

Man skal jo huske på at der skal satses en enorm pengesum for overhovedet at komme i gang, og der er danmark jo et smørhul da vi reelt har så lille et område, der skal dækkes for at vi har en rimelig høj dækningsgrad af ADSL.
Gravatar #18 - diOn|eQx
14. maj 2003 12:51
Hold da kæft nogle fluekneppere i er, I beder om nogle eksempler og det får i, men i samme drejning kommer i med alle mulige platte redninger for at stadig have ret... #14 fandt en del der var bedere og så kommer i med jeres lamme kommentar om at det er mere udbredt i danmark. Ja måske % mæssigt, men nu er vi også kun 5.2 mill. personer her i danmark, hvor mange er det lige der bor i tyskland? og #16 alle de gamere jeg har stødt ind i fra tyskland har sq ik isdn med mindre de bor ude på bøhlandet.

#17
pis pis pis. måske er hans isp bare skod men du mener det er et generelt problem i tyskland?

Og til alle.....
Det er for dyrt lige nu med adsl, i forholdet til at vi sidder med så små linier som vi gør. Inden for de næste 6-12 mnd. har sverige f.eks. et fuldt udbygget 10 mbit til alle system, det har tdc ikke engang tænkt på endnu de malker koen til sidste dråbe og sådan er det.

Jeg kan da stadig huske isdn reklamerne fra 5 mnd siden, selvom danmark på det tidspunkt var 80% dækket ind under adsl, hvorfor så lige isdn reklamer? Jo fordi TDC er brændt inde med en helvedes masse isdn modemmer og de lige ville prakke de urutineret computere/internet brugere et dårligt produkt på ærmet inden de skoder isdn.......
Gravatar #19 - fjols
14. maj 2003 13:02
Dem jeg har snakket med i Tyskland er meget glade for deres linier.

Jeg synes i glemmer et par lande med forholdsvis okay internet, nemlig Holland og Belgien. Jeg snakkede i hvert fald med en hollænder her den anden dag, og hans internet var 10Mbit/512kbit (jaja, underligt forhold), og han gav ca. 700 kr. om måneden, så det er vist også lige til at overkommme. Han mente at forholdet var nogenlunde det samme i Belgien, om det passer vil jeg ikke udtale mig om.
Links til et par hjemmesider han gav mig:
http://www.xs4all.nl/
http://www.chello.nl/

og nej, har ikke selv kigget på dem, da jeg ikke kan hollandsk ;)
Gravatar #20 - seahawk
14. maj 2003 13:37
#14:

"Die Vorteile des Tarifs T-Online dsl flat gelten nur in Verbindung mit einem DSL Anschluss, durch den weitere Kosten entstehen"

Nu er mit tyske ikke fantastisk, men babelfish fortæller mig at det abbonoment er et TILLÆGSabbonoment til dit eksisterende dsl abbonoment - ikke noget standalone...(Jeg kan desværre ikke nok tysk til at finde hvad man skal betale yderligere)

Dit svenske eksempel svarer jo til hvad de har i Avedøre(og andre steder) - et supertilbud for de få - det fås både her og andre steder, men har ikke den store praktiske betydning!

Det finska er svært at vurdere, da ingen af os aner hvad der står! :)

#18:

Nej, vi forholder os bare til virkeligheden!

"Inden for de næste 6-12 mnd. har sverige f.eks. et fuldt udbygget 10 mbit til alle system"

Det er sørgeligt når ungdommen idag har en så ukritisk holdning til de informationer de bliver fodret med
Gravatar #21 - Tomcat
14. maj 2003 13:39
Kan nikke genkendende..
Snakker med en del fra Canada, og der kan man via deres teleselskab få 3mbit/1.5mbit til lidt over 300 dkr.

Så TDC malker klart...
Uden pis.
Gravatar #22 - mindzero
14. maj 2003 14:15
#20
Du har ret med den tyske, det er ikke kun det...
man ender med at betale ~ 350kr. for det i sidste ende...

Hvad vil du vide omkring den finske? jeg kan da godt oversætte for dig hvis du vil... :P
Gravatar #23 - Kadann
14. maj 2003 14:50
#21 -

Så er der jo bare nogle andre der må komme med et tilbud der er superfedt, hvis TDC malker, som du mener de gør..

Der er jo ingen der siger, at man behøver at bruge telefonkablerne til data.. der er f.eks. mulighed i strømkabler, via sattelit osv. .. men kommer der noget godt tilbud fra den kant? Nej.. hvorfor gør der så ikke..

Hmm.. mit bud ville være, at det ikke kan betale sig, fordi Danmark er så lille et land som det er, og måske også fordi folk forventer at alt bliver severet for dem gratis, eller bare meget billigt.

Billige priser skabes på flere måder, en af disse måder er konkurrence.. og 5 millioner mennesker er sgu ikke ret meget at konkurrere om.

Jeg tror ikke på at ADSL-markedet kan bære mere end 3 udbydere der deler kunderne mellem sig.. og de 3 har vi i forvejen, TDC, Tiscali og Cybercity.. Det er de tre der er startet op med ADSL, som havde et reelt og virkeligt billede af hvad det ville kræve at komme ind på markedet, og fik det til at spille.. resten har svært ved at komme ind, fordi de regner med at det er "a walk in the park", men sådan er virkeligheden ikke.. og det har Telia bl.a. lært, på den hårde måde.´

(edit)
Og det med at malke.. sådan et udtryk kan jeg ikke rigtigt se det snedige i.. TDC gør det som de skal, ifølge deres aktionærer, tjener penge.. ligesom Fona sælger "gammeldags" TV-apperater, selvom digital TV er på vej og Netto malker dig for penge for at købe mælk, til trods for at du kan få din daglige kalk på 100 andre måder.. det kaldes markedskræfter og kapitalisme, og er den måde vi har valgt at have samfundet i DK.. så simpelt er det.. Kommer der et marked for alle de ting du gerne vil have, så kommer der også forhandlere der har dem.
Gravatar #24 - Kadann
14. maj 2003 14:53
#18 -

ISDN bliver ikke skrottet.. ISDN er telefoni, og telefoni er der stadig salg i, så hvorfor stoppe reklamerne? Der er da masser af mennesker ude i landet, som kan have gavn af ISDN.
Gravatar #25 - darf
14. maj 2003 16:29
Hvad er folks problem?
Skal vi ikke bare være glade for at priserne på adsl forbindelser bliver sat ned.

Kan man ikke være fuldkommmen ligeglad med hvor meget det koster for en finne, bare man selv for det til indkøbspris?
Gravatar #26 - hnnh
14. maj 2003 18:17
#11 tror ikke rigtig at du ved hvad du snakker om stofanet(flexrate max 5 gb) er ikke asdl men cabel og som altid er cabels hastighed bestem af hvor mange der bruger det og stofa lover op til 1024 ......så derfor køre det ikke altid helt 1024
Gravatar #27 - Sjakalen|
15. maj 2003 07:00
Sku på tide :o) har heldigvis Telia 2Mbit/512kb til 350,-kr og 5000mb. men ser da frem til at de måske sætter prisen længer ned :o)))

#21 helt enige syns og så TDC skummer sku fløden for vildt
Gravatar #28 - Klumpen
15. maj 2003 10:45
#26 > Du har helt ret, min fejl.

Min mening var dog at pointere at vi i de fleste tilfælde har muligheden for selv at vælge hvordan vores opkobling skal foregå, og på hvilke præmisser.

Ang. de 1024kbit, så kan jeg kun sige at alle andre udbydere også kun lover "op til" hastigheder.
Gravatar #29 - Duzter
15. maj 2003 10:58
Jeg syns nu stadigvæk det er langt ude at priserne er så skyhøje, vi er langt udviklet nok til at kunne få priserne ned... Selvom det ikk er så udbredt i Sverige, er det alligevel ret vildt at man ska betale lige så meget for 256/128 herhjemme i Danmark, som man ska betale for en 10mb begge veje i sverige... De suger skat og afgifter på hos overalt, bare se på bilerne oxo.... Ku nævne en del ting som er meget dyrere her hjemme i Danmark end i andre lande...
Nu bor jeg ude på landet, og jeg ka kun få tdc... Det leder mig hen til at der oxo er alt for lidt konkurrence om dette emne... Der sku være nogle flere firmaer der udbyder internet, uden at sku være afhænnig af tdc som de ska låne kobber af....
Gravatar #30 - diOn|eQx
15. maj 2003 12:00
#20

Nu er det jo nok sådan at jeg måske er lidt ældre end dig, men fuck det. Men stadigvæk er det da bs. at du siger i forholder jer til virkligheden, er det ikke virkelighed at #14 fandt nogle lande med billigere og hurtigere internet? men i stedet for at du siger ja ok det er måske rigtigt nok så begynder du med barnligt "jamen nogle af mine venner..." pjat med dig tag det som en mand og erkend at der er åbenbart andre lande der er billigere end Danmark med adsl.

#23

Dit bud er at der ikke er flere penge at tjene på adsl???? prøv at regne lidt på det. Der er cirka 600000 danskere der har adsl i Danmark, lad os sætte en gennemsnitlig månedspris på 300 så har vi regne stykket 600000 * 300 = 18.0000000, oveni kan du påregne for firmaer som køber de dyrer fastnetslinier lad os antage at man tjener ca. 2.000000 om mnd. på dette. så har du oprettelses gebyr på ca. 500, som giver 30.0000000 i et engangs beløb dog, så dette regner vi ikke med i dette stykke. men altså lige små 20 mill. om mnd betaler vi i abonnement for adsl, dette tal svinger selvfølgelig men det ligger omkring det. Disse penge har en real fortjeneste på ca 14 mill. da der ca går 6 mill. til opretholdelse af server, inet.kvalitet osv. her vil jeg lige indskyde at udbyderne faktisk bruger linier som den danske befolkning allerede har betalt en gang for at blive lagt i jorden (da TDC var stats ejet) og som almindelige fastnetstelefon brugere også benytter. I mine øjne er det da en god forretning.... :)


#24

Ja isdn er telefoni, men TDC valgte at sælge produktet som et internet produkt (jævnfør med forbrugerstyrelsens kritik af TDC´s reklamation), og ydermere valgte at kalde det for et super hurtigt internet..

Men alle sammen, jeg skrev ikke herind for at blive svinet til af nogle men blot for at gøre jer opmærksom på at #14 faktisk havde ret i sine påstande om at der er andre lande der er billigere med Inet. og desuden har regeringen for 3 år siden vedtaget at Danmark skal være et af de førende på IT området, hvilket umiddelbart kræver virkelig billige og super hurtige internet forbindelser end det vi har i dag. Problemet er at udbyderne allerede sidder idag med teknologien, men venter med at smide den på gaden p.g.a de lige skal have solgt deres vare lager ud. Dette er med til at vi betaler for udvikling og fremstilling af teknologi som ikke bliver implementeret før om 2-3 år.
Gravatar #31 - Klumpen
15. maj 2003 12:18
#30 >> jeg går ud fra at din første kommentar var tilrettet mig.

Du kender ikke min alder og du bør ikke trække den ind i det her.

Er det barnligt at komme med nogle erfaringer man har haft med sine venner? Jeg mener at det er repræsentativt for mine synspunkter, så derfor vil jeg til enhver tid gøre det. #14 har rigtigt nok fundet billige internet løsninger i forskellige lande, men du kan finde nøjagtigt de samme ting i danmark, men hvor området det udbydes i er meget lille.

Så kan jeg til enhver tid gå ud af sige.... ja i danmark kan vi få 10mbit til 250kr/måned (prisen er sikkert ikke rigtig, men jeg ved at man kan få det billigt)
Gravatar #32 - diOn|eQx
15. maj 2003 12:28
#31 sorry det var en tyrkfjel.....

Fjelen skulle være rettet nu....
Gravatar #33 - hnnh
15. maj 2003 14:58
#28 ok .......nin stofa linje køre nu fint
mener også at vis de ikke kan holde hvad de lover skal de heller ikke have penge for de dage hvor de ikke har holdt farten
man burde jo også mene at i et land som dk burde prisen også være laver ind i et land hvor det ikke er udbredt
var det ikke også det at tdc tager sig dobblet betalt .......det vil jo være lidt som at man skal betale vægteafgift for at køre ud og så betale for at for lov til at køre hjem igen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login