Meta sagde i onsdags, at Apples ATT-funktion, som blev tilføjet til iOS-operativsystemet sidste år, vil mindske det sociale medieselskabs salg med omkring 10 milliarder dollars i år.
Det rapporterer CNBC.
Apple introducerede første gang ‘App Tracking Transparency’-funktionen i iOS 14.5, som blev udgivet til iPhones sidste år. Det er også inkluderet i iOS 15, som køres på 72 procent af nyere iPhones ifølge Apple.
ATT består af popups, der spørger brugerne, om de vil spores, når de åbner en bestemt app. Hvis brugeren siger nej, kan appudvikleren ikke længere få adgang til IDFA, et enheds-id, der bruges til at målrette og måle effektiviteten af onlineannoncer.
“Vi mener, at indvirkningen af iOS generelt er en modvind på vores forretning i 2022,” sagde Meta CFO Dave Wehner efter virksomhedens indtjeningsrapport for fjerde kvartal. “Det er i størrelsesordenen 10 milliarder dollars, så det er en ret betydelig modvind for vores forretning.”
Privatlivsfunktionen forstyrrer mekanikken bag kulisserne i mange mobilannoncer. iPhone-apps med målrettet annoncering kan i stedet bruge ‘SKAdNetwork’, et Apple-værktøj bygget som et alternativ med yderligere fokus på privatliv.
Virksomheder, som afhænger af onlineannoncering, har givet udtryk for deres utilfredshed med funktionen, siden den blev annonceret i juli 2020.