Hvis der er noget, som amerikanere i alle aldre og på tværs af det politiske spektrum synes at være enige om, så er det, at de ikke stoler på sociale medietjenester med deres oplysninger.
Det viser en ny meningsmåling fra Washington Post-Schar School.
Mange amerikanere bruger sociale medier – og de fleste bruger Facebook – men 64 procent mener, at regeringen bør gøre mere for at tøjle de store tech-virksomheder.
Folk er fanget af platforme og enheder, som i stigende grad former den måde, hvorpå vi kommunikerer, shopper, opbevarer information og på anden måde administrerer de mest fundamentale dele af vores liv. Med næsten 3 milliarder månedlige brugere rundt om i verden kan Facebook virke særligt uundgåeligt.
Et overtal af amerikanere siger, at de er skeptiske over, at internetgiganter sidder med ansvaret for håndteringen af deres personlige oplysninger og data om deres onlineaktivitet.
Et overvældende flertal siger, at de mener, at virksomhederne ikke giver folk nok kontrol over, hvordan deres aktiviteter spores og bruges.
Kun 10 procent siger, at Facebook har en positiv indvirkning på samfundet, mens 56 procent siger, at det har en negativ indvirkning, og 33 procent siger, at dets indvirkning hverken er positiv eller negativ. Selv blandt dem, der bruger Facebook dagligt, mener man, at det sociale netværk har en negativ frem for en positiv effekt.
I det store hele kan Facebook siges at have skabt røre i samfundet i løbet af 2021 – senest blev CEO Mark Zuckerberg kåret til TNR’s ‘2021 Scoundrel of the Year’ (årets skurk). Nu må vi se, om Zuckerberg og co. kan genvinde folks tillid med skiftet til Meta, eller om nissen blot flytter med.
Undersøgelsen blev gennemført i november måned blandt et tilfældigt udvalg på 1.122 voksne på landsplan.