Amazon gennemgår de største fyringer i virksomhedens historie lige nu med en plan om at fjerne omkring 10.000 jobs. Et af de områder, der er hårdest ramt, er stemmeassistenten Amazon Alexa.
Det oplyser Ars Technica.
Alexa har eksisteret i 10 år og har været en banebrydende stemmeassistent, der er blevet kopieret tilnærmelsesvist af Google og Apple, men stemmeassistenten formåede dog aldrig at skabe en løbende indtægtsstrøm.
Alexa-divisionen, som er en del af Amazons “Worldwide Digital”-gruppe sammen med Amazon Prime Video, tabte tre milliarder dollars allerede i første kvartal af 2022, hvor langt størstedelen af tabene skyldtes Alexa. Nu er divisionen på vej til at tabe 10 milliarder dollars, inden året er omme.
Mens Alexas Echo-linje er blandt de bedst sælgende varer på Amazon, sælges de fleste af enhederne til kostpris. “Vi vil tjene penge, når folk bruger vores enheder, ikke når de køber vores enheder,” lyder det i en beskrivelse af forretningsmodellen i et internt dokument.
Det er ikke sådan, at Alexa afspiller reklamepauser, når du bruger den, så håbet var, at folk ville købe ting på Amazon via stemmeassistenten. De færreste mennesker stoler dog nok på en AI til at købe en vare uden først at se et billede af varen eller læse anmeldelser om den.
Ifølge en rapport fik Alexa i sin storhedstid op mod en milliard interaktioner om ugen, men de fleste af disse samtaler bestod i trivielle kommandoer, såsom at afspille musik eller spørge til vejrudsigten. Disse kommandoer kan der imidlertid ikke tjenes penge på.