I årevis har Facebook været underlagt kritik fra menneskerettighedsgrupper og forskere, som har slået alarm over den sociale platforms måde at forvrænge vores verden og fremme destruktiv adfærd, skriver The Guardian.
Kritikken har medført, at Facebook-grundlægger og CEO Mark Zuckerberg og hans stab ofte har udtalt sig om forpligtelser til at reformere. Men selvom mange af disse løfter og forudsigelser syntes at have været oprigtige, viser det sig, at arkitekturen og incitamentet bag Facebook ikke alene har undergravet indsatsen for at rette op på tjenesten, men at Facebooks egne forskningsmedarbejdere har informeret topledelsen om selskabets fatale fiaskoer.
I sidste uge kørte The Wall Street Journal en øjenåbnende artikelserie baseret på interne undersøgelser og dokumenter lækket af Facebook-forskere, der afslører, hvor “bedragerisk og naiv” Zuckerberg har været omkring styringen af sin virksomhed og dens indflydelse på verden.
Her fremgik det, at Facebook opretholder et privat register over meget “vigtige” personer, herunder berømtheder og politikere, som er fritaget for de strenge regler for indholdsopslag, der gælder for alle andre brugere.
Derudover viste artikelserien, at Facebooks egne forskere havde dokumenteret de psykologiske risici, som Facebook-ejet Instagram udgør for teenagere og især teenagepiger, og som påvirker hver tredje teenagepige ifølge Journal.
I et tredje kritikpunkt rapporterede Journal om selskabets måde at håndtere legitime oplysninger om COVID-19 og vaccinationer, som Facebook havde lovet at promovere, men i den henseende sås en overflod af kommentarer med vildledende og falske sundhedsinformationer.
Facebooks topledelse har i så fald været klar over, at deres tjenester er til fare for brugerne, men nægter samtidig at anerkende dette problem offentligt eller gøre en større indsats for at nedtrappe det.
Facebook-forskerne har forstået, hvad selskabets øverste ledelse ser ud til at ignorere eller benægte: problemet med Facebook er Facebook, lyder det fra The Guardian. “Facebook is designed to prompt engagement and reward engagement. The comments are its currency.”