E-mailtjenesten Hey har analyseret britisk e-mailtraffik: To tredjedele af alle e-mails udspionerer modtagere.
En ny, invasiv marketingtaktik bliver benyttet af mange store britiske firmaer.
Firmaerne vedhæfter en .GIF eller .PNG-fil på størrelsen 1×1 pixel, der kan aflæse, hvorvidt en e-mail er åbnet, hvor ofte den er åbnet og endda din IP-adresse.
E-mailtjenesten Hey har på vegne af BBC foretaget undersøgelsen, der viser, at store firmaer som British Airways, Asos og Tesco benytter sig af taktikken.
Danske David Heinemeier Hansson, der er medstifter af Hey, kalder det en “grotesk invasion af privatlivet.”
Læs også: Robotstøvsugere kan hackes til at udspionere mennesker.
Spionpixels er umulige at fange med det blotte øje, da de ofte har samme farve som baggrunden på den e-mail, de er sendt i.
Modtageren af en e-mail, der indeholder en spionpixel, kan ikke selv styre, om de vil give tilladelse til at aktivere pixelen.
Brugen af spionpixels falder under GDPR-lovgivningen, og påkræver, at modtagere skal orienteres af organisationer om brugen af spionpixels.