Virtuelle objekter narrer selvkørende bilers autopilot – kan bruges som angreb til at forårsage ulykker.
Forskere fra Ben-Gurion Universitet i Negev i Israel har testet selvkørende bilers reaktion på virtuelle objekter.
Der blev anvendt to ADAS-systemer (advanced driver-assistance systems) til test.
Det ene var fra Tesla X (Version HW2.5 og HW 3.0), og det andet var Mobileye 360.
Begge systemer stoppede for de virtuelle objekter, selv om de ikke var andet en lysrefleksioner. Disse lysrefleksioner forestillede dog henholdsvis et menneske og et trafikskilt.
Ved det virtuelle trafikskilt stoppede Tesla-bilen på 0.42 sekunder, mens Mobileye360 var hurtigere og stoppede på 0,125 sekunder.
Forskerne fra Ben-Gurion Universitet peger på, at man vil kunne bruge denne teknologi som angreb til at forårsage trafikulykker.
Derfor anbefaler de, at kamerasensorerne udvikles til bedre at kunne kende forskel på fysiske og virtuelle objekter.
Så bilerne hælder til den sikre side. Lidar/range detection kan jo nemt se at personen ikke er der, men kameraet genkender billedet.
Så når en person fører et køretøj og nogen triller en lille plasticfodbold ud på vejen foran dem og de hugger bremsen for ikke at ramme det barn som MÅSKE kommer rendende efter den - er det så også et angreb?
Kan man narre en fører af et køretøj ved at tage en papskive med et foto af et barn på en cykel og bevæge det papstykke ud bag en varevogn parkeret i vejsiden?
Faktisk, siden bilerne også advarer om sidevejrs trafik, så kan en cyklist bare komme på fra siden i et kryds med relativ høj fart og bremse i sidste øjeblik. Jeg kan fortælle at min bil reagerer meget kraftigt på det hvis den er på autopilot.
Alt andet lige, så er det tankevækkende at nogen kunne finde på at lave sådanne angreb. Men på den anden side, det er vist kun et par dage siden jeg læste at nogen drenge havde spændt et reb ud i hovedhøjde på en dårligt belyst sti og det er ikke første gang. For ikke at nævne stenkast fra motorvejsbroer.
Der er et forbedringspotentiale - men det er stadig ikke et argument IMOD selvkørende biler. Et menneske ville formentlig også reagere på en eller anden måde, måske meget mere uhensigtsmæssigt, end den selvkørende bil.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.