IT-leverandørernes standardplatforme lever ikke op til selskabets grundlæggende krav. Sådan lyder kritikken fra Lasse Gunnarsson, der er Ikeas CIO for produktudvikling og logistik.
De standardiserede systemer er ellers blevet fremhævet som løsningen i forhold til at undgå skrækeksempler set fra skræddersyede it-systemer, der både stiger voldsomt i pris, ender med at tage meget længere tid end planlagt og betyder masser af vedligehold.
Men Ikea ser altså også klare problemer ved standardsystemerne.
‘Jeg er ekstremt skuffet over branchen. Vi har relativt høje forretningskrav, og vores grundlæggende krav er, at alt skal fungere. Men i dag lever leverandørerne ikke op til det,’ udtaler Lasse Gunnarsson til ComputerSweden.
Han efterlyser standardplatforme, der understøtter Ikeas forretningsprocesser i stedet for at tilbyde en masse andre funktioner i platformen.
Derfor overvejer selskabet nu, om man efter fem år med forsøg på standardløsninger skal bevæge sig i retning af de mere skræddersyede løsninger igen, hvor man så skal fokusere på en bedre integration.