En ny lov i Frankrig vil tvinge bilproducenter til at placere budskaber om grønnere transportmetoder i deres bilreklamer, skriver CTV News.
Lidt a la sundhedsadvarslerne på cigaretpakker vil franske bilreklamer være forpligtet til at vise meddelelser, der tilskynder til gang, cykling, samkørsel eller offentlig transport.
Disse meddelelser omfatter “Vælg at gå eller cykle ved korte ture”, “Tænk på samkørsel” og “Tag offentlig transport”.
De nye regler blev vedtaget i tirsdags og træder i kraft den 1. marts. De vil gælde for reklamer i tv, biografer, print, radio, reklamesøjler samt internetannoncer.
Budskaberne skal skrives i et “let identificerbart og tydeligt” rum på skærmen, efterfulgt af hashtagget #SeDéplacerMoinsPolluer, som kan oversættes til “Bevæg dig uden forurening”. I radioen gælder det, at de skal oplæses umiddelbart efter annoncen.
Undladelse heraf kan resultere i en bøde på op til 50.000 Euro, svarende til 372.000 kroner.