I sidste uge løftede Meta sløret for Meta Quest Pro, et nyt VR-headset med opgraderet hardware, avancerede funktioner og kameraer, der peger indad for at spore dine øjne og ansigtsudtryk.
Det skriver Gizmodo.
I den forbindelse lavede Meta nogle nye tilføjelser til sin privatlivspolitik, herunder “Eye Tracking Privacy Notice“.
Virksomheden siger blandt andet, at den vil bruge eye tracking-data til at “hjælpe Meta med at personliggøre dine oplevelser og forbedre Meta Quest.” Politikken siger ikke direkte, at virksomheden vil bruge dataene til markedsføring, men “tilpasning af din oplevelse” er typisk privatlivspolitik for målrettede annoncer.
Uanset om du er resigneret over for målrettede annoncer eller ej, tager denne teknologi dataindsamling til et sted, vi aldrig har set før. Quest Pro vil ikke kun informere Meta om, hvad du er interesseret i, sporing af dine øjne og ansigt vil også give virksomheden en hidtil uset indsigt i dit følelsesliv.
“Vi ved, at denne form for information kan bruges til at bestemme, hvad folk føler, især følelser som lykke eller angst,” sagde Ray Walsh, en digital privatlivsforsker hos ProPrivacy. “Når du bogstaveligt talt kan se en person kigge på en annonce for et ur i ti sekunder, smile og overveje, om vedkommende har råd til det, giver det mere information end nogensinde før.”
Og når man slår målrettede reklamer fra, så kan man ikke længere bevæge øjnene.....følger der også en pind med man kan sidde på, så man kan få den fulde oplevelse af at blive bollet af Mark Zuckerberg?
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.