Meta og Amazon har indgået en aftale om at integrere online shopping i sociale medier som Facebook og Instagram.
Brugerne kan nu linke deres profiler til deres personlige Amazon-konti og handle direkte på de sociale mediers hjemmesider.
Opdateringen blev først “lækket” af Maurice Rahmey, co-CEO for Disruptive Digital, og det ser ud til, at Meta vil bruge information fra Amazon til at vise brugerne produkter, der kunne interessere dem.
Brugere med Amazon Prime-medlemskab vil modtage skræddersyede annoncer med ekstra detaljer om produkterne. Funktionen vil kun vise udvalgte produkter, men ikke kun dem, der sælges på Amazon.
Det er dog kun tilgængeligt for personer i USA. Det er uvist, hvornår annoncerne vil være tilgængelige for brugerne, men det forventes at ske gradvist. Det er også usikkert, om partnerskabet vil blive udvidet uden for USA.
I Europa er det ikke sandsynligt, da Irlands databeskyttelseskommission har forbudt Meta’s sociale medieplatforme fra at bruge målrettede annoncer i hele Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.