Det franske datatilsyn Commission nationale informatique & libertés (CNIL) har givet en bøde til både Google (150 millioner Euro el. 1.1 milliarder kroner) og Facebook (60 millioner Euro el. 446 millioner kroner) for at gøre det for forvirrende for brugere at afvise cookies.
De to techgiganter har nu tre måneder til at ændre handlemåden i Frankrig, skriver The Verge.
Hvad angår Facebook, skal franske brugere først klikke på “Accepter cookies” for efterfølgende at få lov til at afvise cookies, hvilket ifølge CNIL skaber forvirring og får brugerne til at tro, at de ikke har noget valg i sagen.
Hos Google bemærker CNIL, at virksomhedens forskellige platformer, herunder YouTube, tillader brugere at acceptere alle cookies med blot et enkelt klik. Men for at afvise dem, skal de klikke sig igennem flere forskellige menupunkter. I så fald er det klart, at brugerne styres i en bestemt retning, som netop gavner Google, skriver The Verge.
CNIL vurderer, at Google og Facebook narrer deres brugere ved at implementere såkaldte “dark patterns”, hvor brugergrænsefladen gør brug af subtilt tvang til at skubbe brugeren i en bestemt retning. Med bøderne medfølger derfor kravet om at ændre i deres designs af cookie-grænseflader. Hvis ikke, risikerer de yderligere bøder på 100.000 Euro om dagen.