mboost-dp1

Vide lidt om tingene

Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
18. aug. 2023 15:33
Jeg er langtfra altid imponeret af Mogens Nørgaard's CW klummer men den uges klumme havde et interessant afnit.

https://www.computerworld.dk/art/283749/noergaard-...

En bank i Danmark. Året er 1988. Én af EDB-afdelingens ledere har opdaget et problem, og en programmør er blevet bedt om at få det fixet.

Programmøren laver et program, der fixer problemet, tester det - og sætter det til at køre ("sætter det over", aka batchjob) i løbet af natten.

Programmøren begynder at pakke sine ting sammen ved 16-17-tiden.

Lederen ser det.

"Hov, du kan da ikke gå nu?! Vi skal have løst det problem!"

Programmøren bliver forvirret. "Jamen, jeg har sat et batchjob over, der kører i nat. Jeg har testet det og det hele..."

Lederen lader sig ikke narre, og peger på programmørens skærm (ja, vi havde kun én skærm dengang): "Du har slukket skærmen - så kan det da ikke køre!"

Programmøren bliver VIRKELIG forvirret. "Altså... det er jo et batchjob. Det kører jo af sig selv!"

Lederen svarede, og jeg sværger det er sandt: "Hvad er et batchjob?"

Det lo vi meget af det år.

Men det er jo virkeligheden: Vi har gang på gang løst efterspørgslen på arbejdskraft i it-branchen ved at ansætte dem, der ikke kunne få job inden for deres faglige område/uddannelse eller bare ønskede et vellønnet job med gode perks.

Vi husker ved stadig de dér 16-ugers-kurser for arbejdsløse akademikere i 1980'erne, ikke?

Og fint nok. Dejligt, at vi er fleksible. Men effektivt og smart er det sgu ikke altid.

Hvor man for eksempel insisterer på, at folk, der bygger broer og designer bygninger, skal have uddannelser og eksamener i det fag, ligesom man ofte foretrækker folk med økonomibaggrund til jobs i økonomiafdelingen.

Ligeså burde vi måske insistere på, at folk, der for eksempel skal lede it-afdelinger og -projekter kan demonstrere en grundig, dyb forståelse og måske endda interesse for faget?

Men nej.

Så til alle jer, der ikke ved, hvad et batchjob er, og som agter at gå gennem ITU's forløb iklædt mottoet "Jeg er ikke teknisk, men jeg kan godt lide mennesker" vil jeg bare sige:

"Batchjobs er ren magi! Man behøver ikke være vågen, man behøver ikke have hænderne på tastatur og mus, mens det kører - og begge skærme kan være slukkede! Det er for vildt!"

Gravatar #2 - larsp
18. aug. 2023 18:02
Lederen havde ret. Hvorfor tager batch jobbet så lang tid? Involverer det tilgang til kritiske filer i produktion? Hvis jobbet går i stå halvvejs, og programmøren kommer for sent næste dag, crasher hele IT platformen så når den starter op næste morgenen?

Der kan være mange gode grunde til at der skal være en der holder opsyn med et kritisk batch job.
Gravatar #3 - arne_v
18. aug. 2023 19:52

Lederens bad jo ikke om at personen skulle checke om jobbet gik godt. Lederen troede ikke at der skete noget når personen ikke var logget ind og vidste ikke hvad batch betød.

Det var fair nok hvis lederen havde bedt om at job kørslen blev checket inden næste dag.

(og det skete muligvis også - Mogens Nørgaard's CW klummer er ikke altid så akkurate)

Men lederen vidste grundliggende ikke hvordan systemet fungerede.
Gravatar #4 - arne_v
18. aug. 2023 19:53

Det er iøvrigt ikke sikkert at jobbet ville tage lang tid.

Det kan meget vel tænkes at det først skulle starte sent efter at dagens normale drift var overstået.
Gravatar #5 - larsp
18. aug. 2023 21:14
Ja, lederen var totalt clueless om batch jobs, hvilket vel kan forventes i 80erne. Jeg synes bare det var sjovt at tænke på at lederen faktisk kunne have haft fat i den lange ende, uforvarende.

Men pointen er måske fornuftig nok. En leder der virkelig ikke forstår noget om computere, er måske ikke det bedste valg. Omvendt kan en sådan person gå hen og blive genial, hvis vedkommende stoler på udviklerne og fokuserer sin energi på slåskampe sidelæns og opad i virksomheden.
Gravatar #6 - arne_v
18. aug. 2023 22:34

I 80'erne var det meget almindeligt at bruge batch jobs.

Da jeg havde grundliggende programmerings kursus i 1983 sendte vi compilering og kørsel afsted som batch job og ventede på output.
Gravatar #7 - larsp
22. aug. 2023 06:28
#6 Det giver mening. Langsommere processering gjorde at selv simple opgaver tog lang tid.

Et batchjob der tager lang tid i dag er vel mere sjældent og typisk pga. langsom netværkshastighed eller gigantiske mængder data der skal processeres.
Gravatar #8 - arne_v
22. aug. 2023 18:42

Ja. Og idag er der sikkert mange IT brugere som ikke aner hvad et batch job er.

Men på langsommer systemer er det en måde at prioritere tingene.

Sidst i 80'erne brugte vi et setup med:

interaktive brugere - prioritet 4
SYS$BATCH queue - prioritet 3, CPU limit 5 minutter (*)
SLOW queue - prioritet 2, CPU limit 1 time (*)

*) jeg er ikke helt sikker på CPU limit - det er lidt tid siden.

Det gav:
- flydende brug af editor
- svar tider på almindelige batch job målt i minutter
- kæmpe batch jobsene kørte så når der ikke foregik så meget og blev ofte først færdig om aftenen/natten
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login