mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #251 - myplacedk
16. mar. 2009 09:50
1) Man må køre 50 kmt/t på vejen.
2) Dermed må man køre 50 km/t på cykelstien.
3) En scooter 30 kører 30 kmt/t.
4) En scooter 30 SKAL køre på cykelstien.
5) Racercyklister må ikke benytte cykelstien, fordi den er designet til max 20 km/t.

Hvad det har med ferrarier og lokale forhold at gøre aner jeg ikke, men der er et eller andet der ikke hænger sammen.
Gravatar #252 - gnаrfsan
16. mar. 2009 09:54
#251:
En scooter 30 SKAL køre på cykelstien, hvis der er en. Og den må køre hurtigere end det, der er stillet krav til med hensyn til udformning af cykelstien, men skal køre efter forholdende. Så jo, det hænger sammen. Det ville være for dyrt at lave cykelstier, steder, hvor man må køre 70, hvis de skulle laves til den maks hastighed.
Gravatar #253 - myplacedk
16. mar. 2009 09:58
Jeg kan ikke se hvorfor en scooter må køre hurtigere end cykler. Og jeg snakker stadig om reglerne, ikke lokale forhold på et unavngivet sted.

Cyklister skal vel også køre på cykelstien, hvis der er en.
Gravatar #254 - gnаrfsan
16. mar. 2009 10:04
#253:
Cyler må køre ubegrænset hurtigt, og knallerter, kun 30 km/t. Kravet til cykelstier at at man skal kunne køre 20 km/t. Nogle cykelstier er bedre end grundkravet. Så er din knallert godkendt til 30, må du maks køre 30, efter lokal skiltning eller efter forholdene, hvorimod på en cykel må du maks. det der står på skiltene, eller efter forholdene.

Med andre ord må du på en landevej køre 80 km/t på en cykel og 30 på en knallert, hvorimod på en smal cykelsti i byen, må du sikkert kun køre 20 på begge dele. Det er op til betjentens og evt. rettens dømmekraft.
Gravatar #255 - Dreadnought
16. mar. 2009 10:14
En ting er jo hvad cykelstierne er designet til, noget andet er hvad man må køre. Men hvis en bilist ved et uheld kommer til at køre en cykelist ned på en strækning hvor der er cykelsti, så ligger fejlen hos cykelisten, da vedkommende skal benytte cykelstien ligegyldigt hvor humblet den er. Så go for it! Sæt dem på plads.
Gravatar #256 - myplacedk
16. mar. 2009 10:19
Jeg opgiver dig, gnarfsan. ;-)
Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor en knallert må køre 30 på samme sted, som en cykel kun må køre 20.
Gravatar #257 - gnаrfsan
16. mar. 2009 10:22
256: Argh! Begge køretøjer må maks køre det forholdende tillader. En cykelsti kan sagtens være bygget til fohold på 1000 km/t, og så må cyklen køre 1000 km/t men knallerten maks 30, så længe at det er tilladt efter skiltningen. Kravet er bare at man minimum skal kunne køre 20km/t på en cykelsti. Så tillader forholdene 20, så må knallerten KUN køre 20, ligesom cyklen. 30 for en knallert er en godkent MAX hastighed. Ikke en godkent MIN hastighed ;)
Selvom en motorcykel har en godkendt makshastighed på uendeligt, må den stadig kun køre 20 på en jordvej, hvis fartgrænsen er 80 og forholdende ikke tillader mere end 20.
De generelle fartgrænser for cykelstier i byer er 50 km/t, så det må cyklen køre hvis forholdende tillader det, og knallerten maks 30, hvis forholdende tillader det.
Gravatar #258 - gnаrfsan
16. mar. 2009 10:40
#257 Fortsat.
Humlen i det hele er at der er krav til at cykelstier skal tillade 20 km/t og mange steder er forholdende ikke bedre, så det kan gøre at cyklister har mere lyst til at benytte vejen, hvor forholdene er bedre. Omd et er tilladt, ved jeg ikke.
Gravatar #259 - MiniatureZeus
16. mar. 2009 10:41
Spørgsmål

Rent kemisk set, hvad smager menneskerafføring så af?
Gravatar #260 - gnаrfsan
16. mar. 2009 10:43
#259 Svovl, gætter jeg på... Men jeg har ikke smagt det ;-) Nåja, og de smagsstoffer, du ikke har fordøjet fra dagen før.
Gravatar #261 - Spiderboy
16. mar. 2009 10:56
Spørgsmål
Hvordan oversætter man "blodig" til britisk engelsk uden at bande?

Eksempel: Det er et blodigt lig => It's a bloody corpse.
Gravatar #262 - Systran
16. mar. 2009 11:10
Kommer an på hvilken slags engelsk. På amerikansk engelsk kan du sagtens, men "bloody" er et "bandeord" på britisk, en brugt i samme stil som det danske ord "pokkers".

Min synonymordbog siger i øvrigt "gory", "blood-splattered" og "wounded".
Gravatar #263 - Dreadnought
16. mar. 2009 11:22
#259 Det er nogle af de ting man ikke bør vide. Og siden at du ønsker at vide det, må du jo være interesseret i at spise det, hvis det smager behageligt. Du er da godt nok ulækker.

#261 Lige akkurat sådan som du selv foreslår. 'Bloody' er ikke et bandeord i sig selv. Det er et ord som kan beskrive og dermed forstærke et andet ord. Men det afhænger jo også af hvor du lægger trykket i din sætning, samt om liget rent faktisk er blodigt.
Gravatar #264 - Spiderboy
16. mar. 2009 12:41
Jeg skrev britisk engelsk.

Alt efter konteksten er bloody i særdeleshed et bandeord.

Og desuden kan jeg ikke høre på trykket om bloody bliver brugt som bandeord eller ej. Hvordan mener du man kan høre det?
Gravatar #265 - gnаrfsan
16. mar. 2009 12:51
"It's a blood soaked corpse." evt.

Min stedfar oversætter tekster fra engelsk til dansk og har tit problemer med at finde en entydig oversættelse, da selv de forskellige muligheder ofte allesammen giver mening for teksten. De har mange ord med mange meget for skellige betydninger. F.eks. I can't bear the weight of this trunk:
Jeg kan ikke måle vægten på denne kuffert
Jeg kan ikke udstå vægten af denne kuffert (rettere udholde)
Jeg kan ikke løfte vægten af denne kuffert
I websters har "bear" 28 forskellige betydninger afhængigt af sammenhængen.
Gravatar #266 - mindzero
16. mar. 2009 13:02
#265:
Jeg kan ikke bjørn vægten af denne træstamme/snabel/bagagerum?

:-D
Gravatar #267 - Spiderboy
16. mar. 2009 13:31
gnarfsan (265) skrev:
I websters har "bear" 28 forskellige betydninger afhængigt af sammenhængen.

Homonymer er noget fanden har skabt. :-)
Gravatar #268 - Clauzii
16. mar. 2009 14:25
Så vidt jeg ved, skal man som cyklist overholde fartbegrænsninger på lige fod med andre trafikanter. Altså max. 30 hvis der er et skilt der siger 30 km/t.

Ligeså, HVIS man som cyklist er i stand til at køre 60 km/t, må man holde igen inde i byerne. De 50 km/t i gælder alle. Ogse løbere og kapgængere :)
Gravatar #269 - Dreadnought
16. mar. 2009 14:49
#264 Hvis du i din sætning lægger trykket på 'corpse' lyder 'bloody' som et bandeord, men hvis trykket ligges på 'bloody' lyder det mere som om at liget er blodigt.
Gravatar #270 - Ronson ⅍
18. mar. 2009 18:23
Et dumt spørgsmål mere:
Alle de penge folk efter sigende har tabt på den allestedsnærværende finanskrise - hvem er de tabt til?

Eller er det bare jeg-kunne-have-solgt-denne-aktie-til-12-fantasillioner-men-kun-60-mulliarder-nu-værdier?
Gravatar #271 - Emil Melgaard
18. mar. 2009 18:45
Ronson (270) skrev:
Eller er det bare jeg-kunne-have-solgt-denne-aktie-til-12-fantasillioner-men-kun-60-mulliarder-nu-værdier?

Det er ihf. sådan de rige har mistet pengene. Da der stod i Forbes at Bill Gates havde mistet 20 milliarder (eller hvor meget det nu var), var det fordi at de aktier han havde var faldet i værdi.

Derudover er der flere der har mistet penge fordi de har investeret i en virksomhed der nu er gået konkurs.

Når de fattige mister penge er det fordi de har taget et lån i deres hus (eller til at købe et hus) hvorefter huset så er faldet i værdi.
Gravatar #272 - Norrah
18. mar. 2009 22:17
#250 Jeg er engang blevet stoppet for at køre for stærkt på en cykel. Fik en advarsel.

Spørgsmål:
Hvorfor er det så dyrt at bo i lejlighed i eller i nærheden af århus.
Gravatar #273 - Dreadnought
18. mar. 2009 22:35
#272 Fordi århusianere er ikke nær så dumme, som folk går og tror og gør grin med. Der findes jo et folkefærd der er dumme nok til at flytte til byen. :D
Gravatar #274 - Dreadnought
19. mar. 2009 12:06
Spørgsmål
Hvor gammel kan en gamer-pc blive før den mister sin titel?
Gravatar #275 - Skak2000
19. mar. 2009 13:44
Venstre sving i lydskryds:
Hvis der ikke kommer nogen bagfra og forfra, må man så lave en venstresving i et lyskryds.? Ved at række armen ud til venstre og så dreje?
Gravatar #276 - vandfarve
19. mar. 2009 13:51
#275 Jeg fik fejl til cykelprøven i folkeskolen for snart 10 år siden, fordi jeg sagde nej, så det skulle både være vist og sandt, at cyklister gerne må det, da de blot foretager et venstresving (på lige fod med bilister).
Gravatar #277 - Clauzii
19. mar. 2009 13:53
Svar til #274:
Når selv "Snake" lagger :D

Spørgsmål
Hvis man har postet penge i et firmas produkter, og selvsamme firma går konkurs; er det så rimeligt at betale én gang til over skatten?
Gravatar #278 - myplacedk
19. mar. 2009 15:19
Ronson (270) skrev:
Alle de penge folk efter sigende har tabt på den allestedsnærværende finanskrise - hvem er de tabt til?

Basically er man kollektivt blevet enige om, at de fleste aktier og huse er mindre værd, end de var tidligere. Ejerne er dermed blevet fattigere.

Hvorfor og hvordan, og hvorfor vi ikke bare fortsætter som før så krisen kan slutte, det har jeg ikke helt forstået.
Gravatar #279 - cazotaro
19. mar. 2009 15:47
Jep, sådan som jeg har forstået 'finanskrise' så betyder det basicly at folk går i panik og dermed får markedet til at dykke. Fordi folk i panik ikke vil bruge deres penge* og dermed falder handelen - og overskuddet.

*Ofte lader det vist til at 'eksperterne' tror at folk ikke vil bruge deres penge, dermed går markedet endnu mere i panik - medierne følger med og folk går mere i panik.

Næsten indbegrebet af en ond cirkel - den eneste vej ud er noget i stil med at staten skal ind og agere beroligende medicin, for at få folk til at handle igen og sætte skub i hjulene.
Gravatar #280 - vandfarve
19. mar. 2009 15:51
#278 Jeg har ikke lige tid til at kaste mig ud i den store forklaring nu, men det første og største problem med finanskrisen er, at folk bliver tvunget fra hus og hjem, virksomhedsejere må gå konkurs og potentielle investorer får nej på deres ansøgninger om kredit, fordi kreditmarkederne fryser til.

Rent ud sagt: Vi kan ikke låne de samme beløb, som vi kunne før. Forklaringen på dette er lidt langhåret, men det betyder for dig, at du som (fx) husejer har en langt højere sandsynlighed for at få nej, hvis du beder om at låne til et nyt hus, hvis du skal flytte.

Dernæst er det vigtigt at skelne mellem en finanskrise og økonomisk krise. Finanskrisen handler kun om finanser, hvorfor økonomien i teorien kan fortsætte, som om intet var hændt, når en finanskrise indtræffer. Det er først, hvis finanskrisen får lov til "at sætte sig", og der ikke bliver sparket mere kapital ind på finansmarkedet, at finanskrisen kan udvikle sig til en økonomisk krise, hvor arbejdsløsheden stiger, BNP falder, inflationen falder, osv. pga. ovenstående forklaringer.

I aften vil jeg have tid til at gå i dybden med dette, hvis der er flere spørgsmål (... og selvfølgelig er der det!).

:)
Gravatar #281 - Zombie Steve Jobs
19. mar. 2009 19:57
http://politiken.dk/fotografier/nyhederfoto/articl...
her er en forklaring på finanskrisen.
Gravatar #282 - Systran
19. mar. 2009 20:12
Spørgsmål:

Hvor bliver vandfarves dydbegående, universitetsprægende indsigtsindlæg af? :)
Gravatar #283 - vandfarve
19. mar. 2009 21:03
#282 Hvis du betaler HK-standard (lorte-)løn, så skal jeg nok komme med den, men lige nu er der vigtigere ting i verden. Bl.a. venlige, ældre professorer, der gerne vil vide, hvornår de kan få betalt deres kongresbilletter tilbage. Se, det er et langt sjovere spørgsmål...

Ægte spørgsmål:
Hvis man har en reel, men større feature-request til Microsoft, der ville kunne gøre deres Office-pakke og særligt Outlook en del bedre, hvem skal man så sende den til?
Gravatar #284 - vandfarve
19. mar. 2009 21:05
Jeg må tage hatten af for Politikens tegneserie, der virkelig sætter det i relief, men de mangler stadig at beskrive forskellen på kriserne mere tydeligt.

Ellers respekt! :)
Gravatar #285 - MiniatureZeus
20. mar. 2009 07:04
vandfarve (283) skrev:
Hvis man har en reel, men større feature-request til Microsoft, der ville kunne gøre deres Office-pakke og særligt Outlook en del bedre, hvem skal man så sende den til?

Et vildt svar ville nok være Microsoft...?!
Gravatar #286 - Dreadnought
20. mar. 2009 12:35
Hvorfor hører døve personer aldrig radio?
Gravatar #287 - vandfarve
20. mar. 2009 12:43
#286 Fordi de ikke kan grine af vittighederne?
Gravatar #288 - Ronson ⅍
20. mar. 2009 12:57
Hvordan virker en taxa-bon?
Gravatar #289 - vandfarve
20. mar. 2009 13:36
#288 Det svarer lidt til en check.

Du giver chaufføren bonnen, som godtager den som betaling (med F-O-R-B-E-H-O-L-D). Når skiftet er færdigt, og regnskabet er ved at blive lavet, så sender han bonnen ind til den person, institution eller myndighed, der i første omgang udstedte dig bonnen, og så overfører de pengene til chaufføren eller hans vognmand. That's it.
Gravatar #290 - Ronson ⅍
20. mar. 2009 13:47
Og hvis jeg får taxabonen ved destinationen så skal jeg altså rende ud til taxamanden med den?
Gravatar #291 - vandfarve
20. mar. 2009 14:22
#290 Præcis, men fortæl ham det gerne før turen begynder, så han ikke pludselig tror, at du vil snyde ham.

Det bør man desuden altid gøre, når man betaler med kort eller bonner, da det kan tage noget tid at få dem igennem systemet, hvorfor man lige så godt kan gøre det, mens man kører og på den måde spare tid for alle parter.
Gravatar #292 - MiniatureZeus
20. mar. 2009 16:26
Tror du har misforstået noget... En Taxabon er en bon, som du ryger (eventuelt sammen med chaufføren) i en taxa, mens den kører...
Gravatar #293 - vandfarve
20. mar. 2009 16:54
#292 Jeg vil sgu gerne ud og køre taxa med dig lidt oftere!
Gravatar #294 - Clauzii
21. mar. 2009 04:24
"Nååhhh, dét der - Dét fordi vejen er skæv!"
Gravatar #295 - Systran
21. mar. 2009 21:13
Spørgsmål:

Hvad blev der af Fredgaard butikskæden, der solgte hifirelaterede tingeltangel? Gik de konkurs i sin tid, eller fusioneret eller?
Gravatar #296 - Clauzii
21. mar. 2009 21:19
#295:
Er det dig der har skrevet DK-Wiki'en?? :)

Fredgaard
Gravatar #297 - Systran
21. mar. 2009 21:25
Lol, hell no!? :P

Men tak for info, havde ikke set dem i årevis, men det var der så en grund til :)
Gravatar #298 - Clauzii
21. mar. 2009 21:30
Electric City, som var en del af Fona foretagendet (engelske Dixxon) er da vist Også væk...
Gravatar #299 - Ronson ⅍
21. mar. 2009 21:43
Electric City var også en mærkelig fisk

Var det ikke dem der havde et KÆMPE varehus i 2 etager i Odense, hvor der sjældent holdt mere end 5-10 biler på den store parkeringsplads?
Gravatar #300 - Clauzii
21. mar. 2009 22:14
5-10 biler MAX, Jo. Du er måske os' fra fyn?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login