mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Chewy (27699) skrev:Spørgsmål angående kontaktløse betalingskort...
1. Er der nogen banker der tilbyder at man kan få Mastercard, men slippe for kontaktløse betalinger?
2. Er det teknisk muligt på nogen form for måde at scramble RFID-chippen, så det ikke kan lade sig gøre at benytte kortet til kontaktsløse betalinger?
Kort fortalt, så er jeg ikke interesseret i at hvem som helst kan hæve penge med mit kort, uden PIN....
Googlede det og der var andre med samme holdning og det kræver kun en hobbykniv og et hul i dit kort.
[url=
Den fandt jeg også...
Men hvis RFID-chippen sidder samme sted, så sidder den ved chippen...
Hvilket betyder at jeg ville ødelægge chippen i samme omgang...
Er der nogen med et af de nye mastercard der kan prøve at tjekke for mig?
Det jeg tænkte var om man med en NFC læser kunne gøre data ulæselig?
Men hvis RFID-chippen sidder samme sted, så sidder den ved chippen...
Hvilket betyder at jeg ville ødelægge chippen i samme omgang...
Er der nogen med et af de nye mastercard der kan prøve at tjekke for mig?
Det jeg tænkte var om man med en NFC læser kunne gøre data ulæselig?
Tror ikke du kan dræbe den med en NFC læser, men der burde være en antenne rundt i kortet for at lade NFC chippen op.
Hvis du brydder den et sted burde NFC chippen ikke virke mere.
Ala http://robinminto.com/blog/image.axd?picture=CardX...
Om det så dræber chippen er jeg ikke helt sikker på, men tror det ikke.
Hvis du brydder den et sted burde NFC chippen ikke virke mere.
Ala http://robinminto.com/blog/image.axd?picture=CardX...
Om det så dræber chippen er jeg ikke helt sikker på, men tror det ikke.
Jeg forstår ikke problemstillingen.
Hvis dit kort bliver stjålet ville de kunne "stjæle"/bruge ca 1000kr via NFC chippen inden der bliver sat en stop for misbruget.
Det er betydeligt mere sikkert end traditionelt misbrug af stjålne kort over internettet (Som hellere ikke kræver en pin).
Men når alt kommer til alt, dækker banken det hele alligevel.
Hvis dit kort bliver stjålet ville de kunne "stjæle"/bruge ca 1000kr via NFC chippen inden der bliver sat en stop for misbruget.
Det er betydeligt mere sikkert end traditionelt misbrug af stjålne kort over internettet (Som hellere ikke kræver en pin).
1. Er der nogen banker der tilbyder at man kan få Mastercard, men slippe for kontaktløse betalinger?
2. Er det teknisk muligt på nogen form for måde at scramble RFID-chippen, så det ikke kan lade sig gøre at benytte kortet til kontaktsløse betalinger?
Kort fortalt, så er jeg ikke interesseret i at hvem som helst kan hæve penge med mit kort, uden PIN....
I Danske Bank kan man bruge op til 200,- pr. betaling - og hele beløbet er dækket af banken. (MasterCard)
Secrid Wallet måske? Men ellers tænker jeg at kunne få en kortlæser, og overskrive RFID'en?
Ser ca. sådan her ud (med antennesymbolet på):
https://www.danskebank.fi/SiteCollectionImages/Kor...
https://www.danskebank.fi/SiteCollectionImages/Kor...
Hvad fanden skal vi bruge det til? De steder jeg har set en trådløs terminal, har personalet gloet mæææærkeligt på mig og spurgt om jeg mente det der Mobil-Paai-Swipp når jeg siger trådløs
PHP-Ekspert Thoroughbreed (27710) skrev:Hvad fanden skal vi bruge det til? De steder jeg har set en trådløs terminal, har personalet gloet mæææærkeligt på mig og spurgt om jeg mente det der Mobil-Paai-Swipp når jeg siger trådløs
Jeg kan da godt forstå forvirringen hvis man kalder det trådløst
Hængerøven (27711) skrev:Jeg kan da godt forstå forvirringen hvis man kalder det trådløst
Det er sguda trådløst ... Er der en tråd lissom?
PHP-Ekspert Thoroughbreed (27713) skrev:Det er sguda trådløst ... Er der en tråd lissom?
Var der det før?
Hængerøven (27714) skrev:Var der det før?
Troede bare at Gerda nede i Fakta forstår trådløs bedre end NFC/RFID/Kontaktløs betaling ... Jeg tog åbenbart fejl.
Er der andre af jer der har prøvet det??
@ #27704
Det vil jeg kigge nærmere på...
Hvis bare man havde et røntgen apparat ved hånden :-)
@ #27705
Det er så mit rådighedsbeløb på en måned der kan ryge...
Fordi at der er en eller anden højtsiddende klovn der har tænkt: "Et debitkort uden pinkode, der er da en fabelagtig ide...."
De sidste par gange jeg har brugt mit mastercard, har jeg skulle indtaste en kode der kom med SMS...
På et tidspunkt...
Hvor lang tid det vil tage, og hvor meget tovtrækkeri der er i det. Kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om...
Men min erfaring med min bank, og specielt med min bankrådgiver. Er at det kommer til at tage lang tid. Og blive et helvede af bureaukrati og kæmpen fra hendes side for at slippe for at skulle af med nogen penge..
Vi snakker om bank, der ikke ville give mig et bevilget overtræk på 800,- i to dage, til antidepresiv medicin. På et tidspunkt hvor jeg havde et rådighedsbeløb på en 8000,- om måneden...
Kort sagt, min tiltro til min bank er ekstrem lille...
Løser ligesom blyklodsen ikke problemet..
Det var sådan noget lignende jeg tænkte på... Men kan det lade sig gøre?
Tænkte at der måske var nogen herinde der havde bedre styr på specs på paywave....
@ #27708
Interessant. Men næppe et kort jeg kan få :-)
@ #27709
Men hvor sidder RFID-chippen?
Hvis du har et, kan du så prøve at tjekke kortet for et lille "glinsende" felt?
Man kan se det i ovenstående video ved 1:10..
I bund og grund kan jeg ikke forstå hvordan det på nogen form for måde er en god ide...
Jeg kan ikke se en eneste fordel...
Hvis de 1-2 sekunder man kan sparer, virkeligt skal ses som et ordentligt argument.
Svarer det så ikke til at sige at vi skal have en 4-cifret pin, istedet for NemID. Fordi komfort går over sikkerhed?
Det vil jeg kigge nærmere på...
Hvis bare man havde et røntgen apparat ved hånden :-)
@ #27705
Det er så mit rådighedsbeløb på en måned der kan ryge...
Fordi at der er en eller anden højtsiddende klovn der har tænkt: "Et debitkort uden pinkode, der er da en fabelagtig ide...."
De sidste par gange jeg har brugt mit mastercard, har jeg skulle indtaste en kode der kom med SMS...
På et tidspunkt...
Hvor lang tid det vil tage, og hvor meget tovtrækkeri der er i det. Kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om...
Men min erfaring med min bank, og specielt med min bankrådgiver. Er at det kommer til at tage lang tid. Og blive et helvede af bureaukrati og kæmpen fra hendes side for at slippe for at skulle af med nogen penge..
Vi snakker om bank, der ikke ville give mig et bevilget overtræk på 800,- i to dage, til antidepresiv medicin. På et tidspunkt hvor jeg havde et rådighedsbeløb på en 8000,- om måneden...
Kort sagt, min tiltro til min bank er ekstrem lille...
Secrid Wallet måske?
Løser ligesom blyklodsen ikke problemet..
Men ellers tænker jeg at kunne få en kortlæser, og overskrive RFID'en?
Det var sådan noget lignende jeg tænkte på... Men kan det lade sig gøre?
Tænkte at der måske var nogen herinde der havde bedre styr på specs på paywave....
@ #27708
Interessant. Men næppe et kort jeg kan få :-)
@ #27709
Men hvor sidder RFID-chippen?
Hvis du har et, kan du så prøve at tjekke kortet for et lille "glinsende" felt?
Man kan se det i ovenstående video ved 1:10..
I bund og grund kan jeg ikke forstå hvordan det på nogen form for måde er en god ide...
Jeg kan ikke se en eneste fordel...
Hvis de 1-2 sekunder man kan sparer, virkeligt skal ses som et ordentligt argument.
Svarer det så ikke til at sige at vi skal have en 4-cifret pin, istedet for NemID. Fordi komfort går over sikkerhed?
Chewy (27717) skrev:De sidste par gange jeg har brugt mit mastercard, har jeg skulle indtaste en kode der kom med SMS...
Okay, det har jeg aldrig hørt om. Var det et udenlandskøb?
Chewy (27717) skrev:Men min erfaring med min bank, og specielt med min bankrådgiver.
Din bank har heldigvis ikke så meget at skulle have sagt. De er underlagt meget strenge betingelse af Mastercard og den danske lovgivning.
Det er åbenbart ikke alle steder..
Forretninger, som er tilmeldt den nye sikkerhedsløsning, vil bede dig indtaste din SMS engangskode når du skal godkende dit køb. Herefter bliver betalingen gennemført som en almindelig kortbetaling på internettet.
De forretninger, der ikke bruger den nye sikkerhedsløsning, tager imod din betaling som hidtil.
Du kan se på forretningens hjemmeside, om den er tilmeldt den nye sikkerhedsløsning, ved at se efter logoer for ’Verified by Visa’ og ’MasterCard SecureCode’.
Hånter (27720) skrev:Mark "FTP" Jensen
Da jeg så småt er begyndt at bruge en Windows-maskine igen, mangler jeg det "bedste" FTP-program. Så hvad kan anbefales?
Det skal naturligvis helst være gratis - kom med jeres bud :D
Filezilla.
Chewy (27717) skrev:Men min erfaring med min bank, og specielt med min bankrådgiver. Er at det kommer til at tage lang tid. Og blive et helvede af bureaukrati og kæmpen fra hendes side for at slippe for at skulle af med nogen penge..[...]Kort sagt, min tiltro til min bank er ekstrem lille...
Så er det sguda ikke dit kort, men din bank, som er problemet.
Jeg er blevet fortalt at der sidder en antenne til RFID chippen som kører langst kanten af kortet
og at man ved at "klippe et hul" i siden af kortet, eksempelvis med hullemaskine kan disable RFID chippens funktion uden at ødelægge kortet øvrige funktionalitet.
Dog siger jeg med det samme, at det er 100% på eget ansvar :) Skriv gerne om dine enten gode eller dårlige erfaringer med forsøget herinde.
Jeg er blevet fortalt at der sidder en antenne til RFID chippen som kører langst kanten af kortet
og at man ved at "klippe et hul" i siden af kortet, eksempelvis med hullemaskine kan disable RFID chippens funktion uden at ødelægge kortet øvrige funktionalitet.
Dog siger jeg med det samme, at det er 100% på eget ansvar :) Skriv gerne om dine enten gode eller dårlige erfaringer med forsøget herinde.
jeg skrev jo at det var på eget ansvar :)
Men jeg syntes det er meget trist at alle skal tvinges til at have et kort som tillader at der kan hæves penge uden pinkode.
Hvis jeg tvinges til at have et sådant kort når mit nuværende VISA/Dankort skal skiftes, så vil jeg vælge VISA/Dankort fra til fordel for en kort type som ikke giver andre folk mulighed for at blanke mig af en 1000 lap af gangen...
RFID på VISA og/eller Dankort: DO NOT WANT!
Selv om banken skal erstatte, så skal folk slet ikke sættes i den situation i første omgang. Det er simpelthen så torskedumt at tillade hævning uden pinkode at det skriger til himlen.
Uanset hvad alternativet så koster
MAN KUNNE OGSÅ undersøge om det var muligt at brænde den RFID chip af, sådan at kortet ikke ændrer sin "form faktor" men blot mister RFID funktionen.
jeg skrev jo at det var på eget ansvar :)
Men jeg syntes det er meget trist at alle skal tvinges til at have et kort som tillader at der kan hæves penge uden pinkode.
Hvis jeg tvinges til at have et sådant kort når mit nuværende VISA/Dankort skal skiftes, så vil jeg vælge VISA/Dankort fra til fordel for en kort type som ikke giver andre folk mulighed for at blanke mig af en 1000 lap af gangen...
RFID på VISA og/eller Dankort: DO NOT WANT!
Selv om banken skal erstatte, så skal folk slet ikke sættes i den situation i første omgang. Det er simpelthen så torskedumt at tillade hævning uden pinkode at det skriger til himlen.
Uanset hvad alternativet så koster
MAN KUNNE OGSÅ undersøge om det var muligt at brænde den RFID chip af, sådan at kortet ikke ændrer sin "form faktor" men blot mister RFID funktionen.
En side note, misbrug af dan kort via nettet er også et stort problem og NETS burde sørge for 2 faktor sikkerhed ved dankort køb over nettet....
1) benyt en online pinkode (skal ikke være samme som kortets normale pinkode)
2) tilknyt et mobil nummer til dit kort og modtag en kode til to faktor sikkerhed
problemet har eksisteret meget længe
og den nye chip er et skridt i den forkerte retning...
godt nok er online misbrug af kortet værre men det er ingen grund til at nets skal svække sikekrheden yderligere
...
banken skal give kunderne muligheden for at slå køb uden pinkode fra...
...
man kunne også overveje at bestemme at der SKAL benyttes nemid til ALLE online køb.
En side note, misbrug af dan kort via nettet er også et stort problem og NETS burde sørge for 2 faktor sikkerhed ved dankort køb over nettet....
1) benyt en online pinkode (skal ikke være samme som kortets normale pinkode)
2) tilknyt et mobil nummer til dit kort og modtag en kode til to faktor sikkerhed
problemet har eksisteret meget længe
og den nye chip er et skridt i den forkerte retning...
godt nok er online misbrug af kortet værre men det er ingen grund til at nets skal svække sikekrheden yderligere
...
banken skal give kunderne muligheden for at slå køb uden pinkode fra...
...
man kunne også overveje at bestemme at der SKAL benyttes nemid til ALLE online køb.
@RFID kort
Hos min bank er der et maxbeløb på 200kr uden pin. Og jeg skulle regne med at bruge pin ca hver tredje gang. Ydermere, så er det vel ikke mere usikkert end at tabe sit kort som bliver misbrugt online? Og nej. Jeg gider ikke have flere koder!
Hos min bank er der et maxbeløb på 200kr uden pin. Og jeg skulle regne med at bruge pin ca hver tredje gang. Ydermere, så er det vel ikke mere usikkert end at tabe sit kort som bliver misbrugt online? Og nej. Jeg gider ikke have flere koder!
CBM (27727) skrev:RFID på VISA og/eller Dankort: DO NOT WANT!
Du skal bare have en såkaldt "sølv-papirs-hat". Så er der ingen, der uretmæssigt kan æflæse dine betalingskort.
"Mark EB jensen"
Hvis man nu gerne vil læse en enkelt side på EkstraBladet.dk's EXTRA sider, er der så en vej udenom.
Før i tiden kunne mnan bare benytte sig af HTTPS:// men det kan man ikke mere...
Gider simpelthen ikke betale og binde mig til den avis for en enkelt artikels skyld.
Hvis man nu gerne vil læse en enkelt side på EkstraBladet.dk's EXTRA sider, er der så en vej udenom.
Før i tiden kunne mnan bare benytte sig af HTTPS:// men det kan man ikke mere...
Gider simpelthen ikke betale og binde mig til den avis for en enkelt artikels skyld.
Qw_freak (27732) skrev:"Mark EB jensen"
De første 30 dage er gratis. Men vær opmærksom på, at du binder dig til et løbende abonnement når du tilmelder dig (som dog kan opsiges med det samme).
Fjolle (27733) skrev:Tror det ikke... Men nu har jeg det igennem telmore, så jeg har ikke været vildt interesseret i at snyde mig ind.
(Og deres artikler er ikke noget man har lyst til atbetale noget som helst for...)
Han vil bare have den ene artikkel med alle de samlede side9 piger.
Pol.dk er efterhånden blevet komplet ubrugelig, hvis man ikke betaler, så jeg har brug for en erstatning for http://politiken.dk/rss/senestenyt.rss
Er der nogen der har et godt bud?
Chewy (27740) skrev:Pol.dk er efterhånden blevet komplet ubrugelig, hvis man ikke betaler, så jeg har brug for en erstatning for http://politiken.dk/rss/senestenyt.rss
b.dk er stadig ikke helt ødelagt.
Så besvarer den sådan set også hvorfor det ikke er nok til spil, da din mus jo kan flytte hurtigere end 25 fps og det ville 'føles temmeligt underligt oppe i hovedet' hvis billedet ikke følger bare nogenlunde med.
Film ligner absolut heller ikke Real-Life Rendering, og jeg håber da ikke at verden som sådan er kvantiseret i 25 fps :P
Film ligner absolut heller ikke Real-Life Rendering, og jeg håber da ikke at verden som sådan er kvantiseret i 25 fps :P
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.