mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
SlettetBruger (23981) skrev:Mon kunne tjene penge ved at lave radioer der ikke kan tunes ind på DR's frekvenser?
Det vil fordyre produktet.
Jakob Jakobsen (23988) skrev:En radio må du ikke eje, uden at betale livens, uanset om du aldrig nogen sinde hører DR på den.
For det første, så er radiolicensen lige bortfaldet!
For det andet: selvom man ikke skulle være bruger af DRs programflade, er man et langt stykke hen ad vejen bruger af deres infrastruktur, altså master osv.. Og det er jo ikke gratis.
For det tredie: Lad os antage at ALLE andre udbydere af TV/Radio i DK går konkurs.. Derfor er jeg LYKKELIG over at have et foretagende som DR, der sørger for en så bred dækning programmæssigt, som muligt, og ift. antal indbyggere der kan modtage deres signal.
Jeg kunne såmænd blive ved at nævne løs, men pointen skulle være der allerede.
Og jeg vil slutte med at påstå, at hvis Linse, Paradise Hotel, CSI (i alle dets "forfærdelige" afskygninger), film/programmer afbrudt af reklamer hvert kvarter/20. minut og ofte dårlig billedkvalitet er hvad man kan betegne som godt TV.... Så vil jeg hermed have lov at brække mig i lårtykke stråler. Og konkluderer at ens IQ sjældent/aldrig højnes af det l..., som i min verden er en gang perler for svin.
Hvis vi nu skal holde fast i sammenligningen mellem afgift for at eje og bruge hhv. et licenspligtigt apperat og en bil...
DR får penge fordi de påstår de yder public service.
Efter min mening er medieunderholdning ikke nødvendig for at vi kan fungere i det daglige eller vores alles overlevelse - Derfor ville én radio kanal og én TV kanal så være tilstrækkeligt, da der ikke skal mere til for at dække 99,9% af alle danskere med nyheder og andet relevant info.
Dette ville kunne klares med et minimum af medarbejdere og udstyr/bygninger, og ville koste en brøkdel af hvad licensen koster i dag.
På samme måde betaler man afgifter når man ejer en bil (til dagligt brug), så vi rent faktisk kan vedligeholde vores veje, og generelt gøre det muligt at have en infrastruktur (herunder også offentlig transport) der fungerer.
Man bruger så vidt jeg ved ikke langt størstedelen af vores afgifter på at bygge racerbaner o.lign. så man kan underholde folk.
Vores veje er en nødvendighed for os alle, og er ikke til for at underholde - DR burde baseres på samme grundlag.
DR får penge fordi de påstår de yder public service.
Efter min mening er medieunderholdning ikke nødvendig for at vi kan fungere i det daglige eller vores alles overlevelse - Derfor ville én radio kanal og én TV kanal så være tilstrækkeligt, da der ikke skal mere til for at dække 99,9% af alle danskere med nyheder og andet relevant info.
Dette ville kunne klares med et minimum af medarbejdere og udstyr/bygninger, og ville koste en brøkdel af hvad licensen koster i dag.
På samme måde betaler man afgifter når man ejer en bil (til dagligt brug), så vi rent faktisk kan vedligeholde vores veje, og generelt gøre det muligt at have en infrastruktur (herunder også offentlig transport) der fungerer.
Man bruger så vidt jeg ved ikke langt størstedelen af vores afgifter på at bygge racerbaner o.lign. så man kan underholde folk.
Vores veje er en nødvendighed for os alle, og er ikke til for at underholde - DR burde baseres på samme grundlag.
Clauzii (24001) skrev:For det andet: selvom man ikke skulle være bruger af DRs programflade, er man et langt stykke hen ad vejen bruger af deres infrastruktur, altså master osv.. Og det er jo ikke gratis.
Jeg har ikke haft TV i over 5 år.
De eneste radioer jeg har, er i min telefon og i min autoradio, men har aldrig været brugt.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg har været inde på dr.dk sidst.
Hvor meget af deres infrastruktur bruger jeg?
Jeg ville ikke have problemer med at betale licens til en ren public service radio og tv-kanal hvis beløbet så blev tilpasset dertil.
Men det skal kun være til nyheder og vigtige informationer til borgerne. Ikke alle mulige latterlige serier og programmer.
Clauzii (24001) skrev:som i min verden er en gang perler for svin.
Er det ikke lidt synd at fodre svin med indvandrere? :)
Jakob Jakobsen (24003) skrev:Jeg har ikke haft TV i over 5 år.
Det er nok mere en undtagelse end regel, vil jeg mene. Og derfor ikke repræsentativ for "public" i almindelighed.
Jeg har haft 10 år uden fjernsyn, men siden for et par år siden, føler jeg mig rimeligt beriget i mit liv. Nu er jeg så også typen der kan sidde og kigge en uge frem og plotte interressante udsendelser/film ind i phonens kalender, med andre ord, jeg sidder ikke klistret konstant til tv'et.
PUBLIC - SERVICE
Hvad gør du hvis du hører sirenerne? Du slår selvfølgelig om på DR, hvadenten det er TV, Radio eller Internet
- jaja, du kan også se det på beredskabsstyrelsens hjemmeside, men man lærer fra man kan gå, at man skal lukke vinduer og dører, og tænde radioen på Danmarks Radios kanaler -__-
PUBLIC - SERVICE
Hvad gør du hvis du hører sirenerne? Du slår selvfølgelig om på DR, hvadenten det er TV, Radio eller Internet
- jaja, du kan også se det på beredskabsstyrelsens hjemmeside, men man lærer fra man kan gå, at man skal lukke vinduer og dører, og tænde radioen på Danmarks Radios kanaler -__-
mrtb (24002) skrev:Vores veje er en nødvendighed for os alle, og er ikke til for at underholde - DR burde baseres på samme grundlag.
Man bliver da "licens"-afgiftmæssigt set, bollet mere i r..... som bilejer, end licensen til DR. Jeg vil påstå, at DR så ikke engang nærmer sig petting-niveau.
Jakob Jakobsen (24003) skrev:Er det ikke lidt synd at fodre svin med indvandrere? :)
"Føde til folket!" er nok nok et mere korrekt udtryk :)
jeg ejer slet ikke et TV og har aldrig brugt radioen i min mobil.
jeg bruger ikke deres hjemmeside(trode faktisk at den hed danmarksradio.dk og ikke dr.dk).
så kan ikke se meningen med at de er der, kan derimod godt se meningen med at vi skal betale afgift på biler(selvom den virker temmelig høj) da der jo skal penge ind et eller andet sted for at betale for hvores veje.
kan ikke forstå at jeg som pc ejer skal betale licens når det ikke har noget med dr og gøre
jeg bruger ikke deres hjemmeside(trode faktisk at den hed danmarksradio.dk og ikke dr.dk).
så kan ikke se meningen med at de er der, kan derimod godt se meningen med at vi skal betale afgift på biler(selvom den virker temmelig høj) da der jo skal penge ind et eller andet sted for at betale for hvores veje.
kan ikke forstå at jeg som pc ejer skal betale licens når det ikke har noget med dr og gøre
csstener (24009) skrev:kan ikke forstå at jeg som pc ejer skal betale licens når det ikke har noget med dr og gøre
DR.dk
Netradio
Podcasts
Det er meget muligt at jeg er uvidende omkring hvad DR render og laver for mine licens-penge, men jeg synes ikke det er en "public-service" at sende X-factor og lign. udsendelser.
Blev licenses ikke lavet, sådan at man i nødstilfælde havde noget at "kommunikere" ud til folket med?
For min skyld kunne de godt skære det ind til benet, og kun have det mest nødvendige tilbage. Jeg bruger aldrig DR eller deres services (ikke bevidst i hvertfald).
Blev licenses ikke lavet, sådan at man i nødstilfælde havde noget at "kommunikere" ud til folket med?
For min skyld kunne de godt skære det ind til benet, og kun have det mest nødvendige tilbage. Jeg bruger aldrig DR eller deres services (ikke bevidst i hvertfald).
Clauzii (24012) skrev:Hånter (24011) skrev:Blev licenses ikke lavet, sådan at man i nødstilfælde havde noget at "kommunikere" ud til folket med?
Jo, for ca. 65 år siden.
Så Public Service må altså ikke udvikle sig?
Det må det helt bestemt. Men derfor er jeg ikke tilfreds med at mine penge går til ting som X-Factor. Igen: Det er en nøds-service. Dvs at det skal dække det basale, ikke bygge huse til milliarder og lave underholdning. Dét er mit problem med DR og licens. Jeg kan ikke vælge det fra (underholdningen). Tænk hvor billigt det kunne gøres, hvis det kun var det basale der skulle dækkes?
må de jo smide en licens id mur op så man kun kan bruge det når man har betalt licens.Thoroughbreed (24010) skrev:DR.dk
Netradio
Podcasts
en som sider i norge eller sverige kan jo også tilgå de sider selvom han ikke betaler licens.
snesman (23982) skrev:hvor og hvor billigt kan jeg købe danske taster til en macbook?
Hvis du kan nøjes med engelsk, er der nogen her.
/men den har side har du sikkert allerede fundet selv.
Diesel eller benzin?
Diesel, gløderør, brændstoffilter eller temperatuføler
Benzin, temperaturføler eller benzinfilter.
Lige hvad jeg ville starte med at kontrollere.
Det kan desuden være en ide at se om der er nogen fejl i ECUen.
Diesel eller benzin?
Diesel, gløderør, brændstoffilter eller temperatuføler
Benzin, temperaturføler eller benzinfilter.
Lige hvad jeg ville starte med at kontrollere.
Det kan desuden være en ide at se om der er nogen fejl i ECUen.
Hånter (24011) skrev:men jeg synes ikke det er en "public-service" at sende X-factor og lign. udsendelser.
Enig, synes Talent showet var bedre, handlede ikke kun om sang.
Men DR sender heldigvis meget meget mere. Hører fx ofte Harddisken og Mennesker og medier :)
Husk I betaler også til Radio 24 Syv.
Jeg kan godt lide at DR laver en masse smalt underholdning, nyheder, nørdet, teknisk osv materiale, jeg ikke nødvendigvis vil se. Noget der ellers ikke ville blive lavet.
Men at de skal konkurrere om almen underholdning, som fx X Factor og lignende, forstår jeg ikke.
Men at de skal konkurrere om almen underholdning, som fx X Factor og lignende, forstår jeg ikke.
Hånter (24011) skrev:men jeg synes ikke det er en "public-service" at sende X-factor og lign. udsendelser.
snesman (24022) skrev:Men at de skal konkurrere om almen underholdning, som fx X Factor og lignende, forstår jeg ikke.
Jeg tror ikke helt i er klar over hvor mange der ser det, langt over halvdelen af Danmark ser det, det er vel grundlag nok....!
Qw_freak (24023) skrev:Jeg tror ikke helt i er klar over hvor mange der ser det, langt over halvdelen af Danmark ser det, det er vel grundlag nok....!
Nej, halvdelen af danmarks husstande ser det, baseret på hvad en gruppe på omkring 1000 husstande ser.
Men det betyder ikke at det nødvendigvis er i orden at lade alle betale for det
Jakob Jakobsen (24025) skrev:Qw_freak (24023) skrev:Jeg tror ikke helt i er klar over hvor mange der ser det, langt over halvdelen af Danmark ser det, det er vel grundlag nok....!
Nej, halvdelen af danmarks husstande ser det, baseret på hvad en gruppe på omkring 1000 husstande ser.
Men det betyder ikke at det nødvendigvis er i orden at lade alle betale for det
Det er uden sammenligning det mest populære program ud over nyhederne, og rammer derfor den største målgruppe, derfor er det mere valid en fx. SoEinDing som kun blir set af en meget lille gruppe. Jeg vil tror at udgift størrelsen på de forskellige programmer svarer meget godt til forholdet mellem "AntalSeere / SamtligeSeere"
Så fordi der bliver set et program i en husstand, bliver programmet set af samtlige personer i husstanden?
Så fordi der bliver set et program i en husstand, bliver programmet set af samtlige personer i husstanden?
@JJ og de andre + Licens
I burde høre det radiospot der har været på P3 (magter ikke at finde det på telefonen)
Bare fordi at DU ikke gider X Factor, betyder det ikke at "folket" ikke vil se det.
Bare fordi at DU ikke vil høre Unga Bunga, betyder det ikke at det er noget lort.
Bare fordi at DU elsker P2 klassisk, synes jeg stadig at det er skrammel.
Licens er for alle, licens gør at programmer som SoEinDing, Drengene fra Angora, MonteCarlo og hvad ved jeg kan blive til.
Hvilke andre tv-kanaler dækker X-Games i München?
- Licens, statsstøtte til de små programmer
- Licens, gør så vi slipper for forpestede reklamer hvert kvarter.
I burde høre det radiospot der har været på P3 (magter ikke at finde det på telefonen)
Bare fordi at DU ikke gider X Factor, betyder det ikke at "folket" ikke vil se det.
Bare fordi at DU ikke vil høre Unga Bunga, betyder det ikke at det er noget lort.
Licens er for alle, licens gør at programmer som SoEinDing, Drengene fra Angora, MonteCarlo og hvad ved jeg kan blive til.
jeg må indrømme at jeg også synes den måde licens fungerer på i dag kunne forbedres.
Jeg har ikke benyttet mig af en eneste af DR's tjenester det sidste år og kigger man længere tilbage har det stort set kun været p3 jeg har brugt de sidste ~4 år.
Så virker ~200 kr om måneden umiddelbart ret dyrt :S
Jeg har ikke benyttet mig af en eneste af DR's tjenester det sidste år og kigger man længere tilbage har det stort set kun været p3 jeg har brugt de sidste ~4 år.
Woller (24035) skrev:jeg må indrømme at jeg også synes den måde licens fungerer på i dag kunne forbedres.
Måske lidt mere gennemsigtighed omkring hvad pengene går til udover Alm tv/radio. for jeg mener også der bliver støttet en hel masse Kulturelle ting.
Qw_freak (24036) skrev:Måske lidt mere gennemsigtighed omkring hvad pengene går til udover Alm tv/radio. for jeg mener også der bliver støttet en hel masse Kulturelle ting.
http://kum.dk/kulturpolitik/medier/mere-om-medier/...
Hvis der ikke er tale om nødvendig information eller lign. hvorfor skal alle så tvinges til at betale for det, uanset om de bruger det eller ej?
Hvis du vil se X-faktor, så må du bare betale, men så længe der ikke er tale om vigtig information, så synes jeg det er latterligt at man skal betale, specielt når man ikke bruger nogen af deres services.
Hvis der ikke er tale om nødvendig information eller lign. hvorfor skal alle så tvinges til at betale for det, uanset om de bruger det eller ej?
Hvis du vil se X-faktor, så må du bare betale, men så længe der ikke er tale om vigtig information, så synes jeg det er latterligt at man skal betale, specielt når man ikke bruger nogen af deres services.
Jakob Jakobsen (24038) skrev:#34
Jeg tror du skal vælge at se på det som om at de penge du betaler går til services der er relevante for dig. Det er din
mor/tante/nabo/etc der betaler for X-factor fordi det elsker hun/de at følge med i...
Qw_freak (24040) skrev:Jakob Jakobsen (24038) skrev:#34
Jeg tror du skal vælge at se på det som om at de penge du betaler går til services der er relevante for dig. Det er din
mor/tante/nabo/etc der betaler for X-factor fordi det elsker hun/de at følge med i...
Og det er så her jeg står af. For var licensen ikke udarbejdet sådan, i sin tid selfølgelig, at det var til nødssituationer, katastrofer, krig etc., så alle danskere kunne få denne information? At det så senere har udviklet sig til at det skal være underholdning etc. er jo bare et skridt i den forkerte retning (imo).
Hånter (24041) skrev:At det så senere har udviklet sig til at det skal være underholdning etc. er jo bare et skridt i den forkerte retning (imo).
Tja, jeg nyder reklamefri og Ærlige objektive nyheder. Jeg synes det er genialt at vi har reklamefri radio med professionelle værter og fri public service...
Jeg har børn og Ramasjang er en stor besparelse for mig hvor jeg ellers skulle købe mig til de mere kommercielle børne kanaler hvor holdninger fra den anden side af atlanten skinder igennem.
Hvis ikke DR lavede det var der sandsynligvis ingen der lavede det. Og befolkningen vil tydeligvis have nogen laver det, ellers så de det ikke.Jakob Jakobsen (24038) skrev:#34
Vi tror selv vi er utrolig kulturelle, men sandheden er at vi er så lille et land at meget kultur skal have statsstøtte - ikke kun Danmarks Radio.
Forestil dig TV 2 som Danmarks kulturelle midtpunkt.
http://citizented.com/wp-content/uploads/2010/01/d...
Also, staten får moms af vores licenskroner. Det er dermed også en vigtig indtægtskilde generelt for staten.
Thoroughbreed (24034) skrev:@JJ og de andre + Licens
Licens burde bruges på information (nyheder og lignende) samt støtte den del af kulturen der ellers aldrig ville blive til noget. Jeg er ligeglad med om xfactor er godt eller skidt, hvis ikke DR producerede det gjorde en anden kanal. Derfor burde alle ikke skulle betale det.
Clauzii (24045) skrev:Vi kan jo vende den om: Hvor meget betalings TV får man for 240,-/md. på "det private marked"?
Jeg har kigget rundt, og hvis jeg skulle samle en programpakke der tilnærmelsesvis ligner det DR kan præsentere, så bliver det faneme dyrt!
Hvis viasat blev lovet at 90% af befolkningen var tvangstilmeldt en pakke til 240/md kunne de helt sikkert også lave reklamefri kanaler..
mrtb (24039) skrev:#34 Der er også rigtig mange danskere der gerne vil i Tivoli. Ud fra den logik så skulle det jo så også være noget vi alle betalte til?
Sikke da noget vås! Tivoli har minimal fornyelse, har du været der en gang på et år, er det mere eller mindre det.
Hvad har det forøvrigt med public service at gøre?
Hånter (24041) skrev:Og det er så her jeg står af. For var licensen ikke udarbejdet sådan, i sin tid selfølgelig, at det var til nødssituationer, katastrofer, krig etc., så alle danskere kunne få denne information? At det så senere har udviklet sig til at det skal være underholdning etc. er jo bare et skridt i den forkerte retning (imo).
Der er MEGET andet end underholdning på DR - f.eks viste de for ikke så længe siden mini-serien "Den Blå Planet" på det der dengang hed DR HD
- det var fandme licenspengene værd!
SlettetBruger (24046) skrev:Man slipper for reklamer - there i said it.
NEMLIG!
snesman (24048) skrev:Licens burde bruges på information (nyheder og lignende) samt støtte den del af kulturen der ellers aldrig ville blive til noget. Jeg er ligeglad med om xfactor er godt eller skidt, hvis ikke DR producerede det gjorde en anden kanal. Derfor burde alle ikke skulle betale det.
Okay, X Factor er ikke just prime-time newz, men bortset fra det - hvad sender DR ellers som er noget "lort"? Hvis vi holder det ude af billedet, hvad er der ellers at sætte en finger på?
--------
Lidt sjov info: DRs Pejlevogn
--------
Læs lige dette - jeg kan desværre ikke finde det radiospot jeg snakkede om - licens er noget vi giver til hinanden
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.