mboost-dp1

hvad 45 år betyder for computere


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
22. jan. 2024 20:19
Det er vildt nok at tænke på. Og styringscomputeren på Apollo 11 har mindre power end hvad der sidder i en lille bitte brushless motor controller IC.

Omvendt er det er faktisk ret flot at Cray 1 fra 70erne ikke er længere væk fra en moderne CPU.
Gravatar #3 - arne_v
23. jan. 2024 00:27
#2

Seymour Cray's designs ændrede sig fra usædvaneligt til moderne over tid, men Cray-1 var ikke helt moderne (ord adresser fremfor byte adresser).

CDC 6600 & CDC 7600 : 60 bit registre, 24 bit ord adresser
Cray-1 & Cray X-MP : 64 bit registre, 24 bit ord adresser
Cray Y-MP : 64 bit registre, 32 bit ord adresser
Cray T3E : 64 bit registre, 64 bit byte adresser (standard Alpha)
Gravatar #4 - larsp
23. jan. 2024 06:39
#3 Var de egentlig bedre end andre computere fra samme tid? Eller blev de bare berømte pga. det ikoniske design for specielt Cray 1 ...
Gravatar #5 - larsp
23. jan. 2024 06:40
Der hvor det bliver RIGTIG vildt er når man ser på performance pr. watt ...

1966: CDC 6600: 2 MIPS / 30 kW
1975: CRAY 1: 160 MFLOPS / 115 kW
1995: CRAY T3E: 1 TERAFLOPS / 100 kW (rent gæt om effekt)
2012: R.PI 3 - ARM Cortext A53: ~3.6 GFLOPS / 5W

1966: 0.00007 MIPS/W
1975: 0.0014 MFLOPS/W
1995: 10 MFLOPS/W
2012: 720 MFLOPS/W

(hvis jeg har ramt 10er potenserne rigtigt)
Gravatar #6 - larsp
23. jan. 2024 06:50
1982: Commodore 64, 6502 @ 1 MHz: 0.5 MIPS (optimistisk) / 20 watt (højt sat)

= 0.025 MIPS/W
Gravatar #7 - arne_v
23. jan. 2024 14:47
#4

Man kunne næppe sælge computere med et prisskilt på millioner af dollars kun på kabinet design.

Cray-1 kørte 80 MHz og havde default 64 bit floating point. En samtidig VAX 780 kørte 5 MHz og havde default 32 bit floating point (fin support for 64 bit floating point, men de instruktioner brugte register par i.s.f. enkelt registre og de tog derfor 50-100% flere cycles end 32 bit).

Cray X-MP og Y-MP var vektor processorer og dermed også langt foran alt andet. Den moderne ekvivalent er GPU processing. Til matematiske beregninger er GPU nogen gange meget hurtigere end CPU idag. Det en GPU kan som en CPU ikke kan er at opererere på vektorer fremfor enkeltværdier. Det kunne Cray X-MP og Y-MP gøre i CPU. Faktisk var vektor instruktionerne i vektor processorer fra dengang mere fleksible end hvad GPU kan idag. Men GPU er billige fordi de masse-produceres (Cray computere blev typisk kun solgt i nogle få hundrede eksemplarer).


Gravatar #8 - arne_v
23. jan. 2024 16:32
#7

Med hensyn til VAX registrene.

addl3 r0,r1,r2 ; 32 bit integer i r0 + 32 bit integer i r1 -> 32 bit integer i r2
addf3 r0,r1,r2 ; 32 bit fp i r0 + 32 bit fp i r1 -> 32 bit fp i r2
addd3 r0,r2,r4 ; 64 bit fp i r0 og r1 + 64 bit fp i r2 og r3 -> 64 bit fp i r4 og r5
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login