mboost-dp1

win xp, 2000 og linux boot problem.

Gå til bund
Gravatar #1 - polle-online
28. aug. 2004 10:27
Mit problem er at jeg har både windows 2000 og xp på min maskine men jeg prøver også at installere redhat linux 9 på maskinen. Det hele går fint, det eneste problem er bare at når installtionen af linux er færdig og maskinen genstartes så er det meningen af jeg skal kunne vælge mellem linux og "dos" (derved met at jeg derefter kan vælge win xp eller 2000). Her er det bare sådan at det første led sprænges over og jeg kan stadigvæk kun vælge mellem 2000 og xp.
Jeg har set nogen både have xp og linux på deres maskiner, dog ikke 2000. De sagde at xp lå først på maskinen. Altså at xp først var installeret og lagde fra første cylender på harddisken.
Nogen der kan hjælpe mig?
Gravatar #2 - carb
28. aug. 2004 10:48
Følger der ikke en standard bootloader a'la lilo/grub/nogetandet, med sådan en redhat?
Fra den(under install af RH) kan du så pege på lin, w2k og xp enkeltvis, og derved springe ms-bootmenuen over.
Gravatar #3 - polle-online
28. aug. 2004 11:03
I den redhat jeg har er der både Grub og lilo boot loader plus en eller anden anden boot loader mener jeg det var. Men det lader til at den boot loader bliver sprunget over. Selv om jeg har valgt at det er redhat som er den som bliver markeret ved startup. Andet ved jeg ikke. Jeg fik dog at vide af nogen som jeg kender (har heller ikke vildt meget forstand på linux), at da han installerede linux var det linux der stod først ved insallationen, hos mig stod den som nummer 2. Der stod dos som nummer 1. Som jeg så sagde før står dos så for windows boot sekvens som så kun består af windows´s boot loader hvor windows xp og 2000 står under.
Gravatar #4 - carb
28. aug. 2004 11:14
Det lader til at bootloaderen ikke er blevet installeret, da den burde komme før MS menuen.

Prøv at boote din linux fra cd'en og aktivér loaderen, eller alternativt(måske lettere) installere RH een gang til samme sted, og vær særlig opmærksom på indstillingerne omkring loaderen.
Hvis du får en valgmulighed så foreslår jeg at du bruger grub.

Under install af loaderen kan du så vælge hvilket system der skal stå som default(autoload efter ca 8 sec).
good luck
Gravatar #5 - skullhunter
7. okt. 2004 07:16
køb eller download partition magic.
Det har også boot magic så kan du instille den dos menu.
Gravatar #6 - Deternal
10. okt. 2004 00:09
Installér GRUB og lav en /boot/grub/grub.conf der minder om:

# For booting GNU/Linux
title Gentoo 2.4.26-r6
root (hd0,4)/boot/
kernel (hd0,4)/boot/kernel-2.4.26-gentoo-r6-v2 root=/dev/hda5

# For booting Windows NT or Windows95
title Windows 2000 Pro
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
# For loading DOS if Windows NT is installed
# chainload /bootsect.dos"

Tilføj en NT ting for din XP også.
Bemærk GRUBs måde at nævne HD og partittioner på.
0,0 = hd1 og første primære partition.
Gentoo handbook har en udemærket gennemgang af install og opsætning af GRUB.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login