mboost-dp1

Produktansvarsloven og software?

Gå til bund
Gravatar #1 - hgul
5. apr. 2009 19:06
Jeg er blevet stillet et spørgsmål jeg ikke umiddelbart selv har svaret på. Heldigvis sidder der jo så et par kloge hoveder herinde ;-)

Det drejer sig i grove træk om produktansvarsloven og software. Spørgsmålet går på, om en dansk forhandler kan holdes ansvarlig for f.eks. tab af data som følge af brug det pågældende software?

Spørgsmålet er relevant da den danske forhandlers produktansvarsforsikring ikke omfatter software, og det derfor er nødvendigt at foretage en eller anden form for risikoanalyse før det pågældende software evt. forhandles.

Kunne man måske i stedet forestille sig, at en eventuel bug i softwaren kan betragtes som en mangel, og det så i stedet er købeloven vi arbejder med?

Links:
Produktansvarsloven
Købeloven
Gravatar #2 - BurningShadow
5. apr. 2009 19:53
Egentlig ret interessant, for det lader jo til at man kan slippe afsted med hvad som helst, når det er software. Der må helt klart være nogle (endnu aldrig brugte) regler der beskytter kunderne.

Kunne man måske i stedet forestille sig, at en eventuel bug i softwaren kan betragtes som en mangel, og det så i stedet er købeloven vi arbejder med?
At noget ikke virker efter hensigten, kan vel ikke kaldes for en mangel.
Hvis du er blevet lovet at dit brænderprogram kan brænde Blu-ray skiver, men funktionaliteten ikke eksisterer, så må det være en mangel.
Hvis det derimod faktisk har den funktionalitet, men fucker op, så må det vel være en defekt, ved produktet.

...men, lad os høre de kloge :-)
Gravatar #3 - nielsbuus
5. apr. 2009 22:56
Nu har jeg lige haft om dette emne på det sidste år af min HHX i erhvervret. Og her lærte jeg nogle generelle ting omkring produktansvar. Det skal lige siges at den lov du henviser til på forbrug.dk er forældet, da der kom en ændring af loven i 2006 - du kan læse den aktuelle produktansvarlov her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...

Det er vigtigt at bemærke ændringen i paragraf 10.

§ 10. En mellemhandler skal erstatte produktskader omfattet af § 2, medmindre mellemhandleren kan godtgøre, at skaden ikke skyldes dennes fejl eller forsømmelse.

Og jeg vil tro at det er ret nemt at godtgøre at forhandleren ikke har tilført produktet den egenskab som har udløst skaden. Jeg mener, kan en butik ændre indholdet på en CD-ROM? Det er vist usandsynligt.

Og det betyder at forbrugeren skal rette kravet mod producenten eller den importør som har bragt produktet ind i EU.

Nu står der også i de fleste EULA'er at man tager en række forbehold for konkrete konsekvenser ved brug af softwaren og disse skal forbrugeren først acceptere før produktet installeres.

Jeg ved så ikke om sådanne EULA forbehold nogensinde er blevet prøvet ved en domstol.

Men summa summarum, mener jeg slet ikke du som forhandler kan holdes ansvarlig for skadelig software (også selvom du ingen EULA har), med mindre du selv har skrevet softwaren eller du selv har importeret den fra at land uden for EU.

Derfor er forsikring unødvendigt som forhandler. :)
Gravatar #4 - hgul
6. apr. 2009 08:24
#3 Det tror jeg personen der stillede mig spørgsmålet bliver ret glad for at høre, så tak fordi du gav dig tid til at svare.

Flere kloge hoveder må selvfølgelig også gerne slå sig løs :-)
Gravatar #5 - hgul
14. apr. 2009 19:26
Jeg har lige kommunikeret lidt med personen der stillede mig spørgsmålet i første omgang, og han har informeret mig om, at han rent faktisk er importør, og at produktet er importeret fra et land udenfor EU - hvordan ændrer det de ellers betryggende oplysninger MadiZone kom med i #3?
Gravatar #6 - nielsbuus
14. apr. 2009 19:54
#5, det er et godt spørgsmål.... jeg tror du skal snakke med nogle forsikringsselskaber i stedet.... :)

Jeg ved det ikke, da jeg ikke ved i hvilket omfang man kan fraskrive sig ansvar gennem EULA'er og forbehold.
Gravatar #7 - kasperd
14. apr. 2009 20:43
MadiZone (3) skrev:
Nu står der også i de fleste EULA'er at man tager en række forbehold for konkrete konsekvenser ved brug af softwaren og disse skal forbrugeren først acceptere før produktet installeres.
Det kloge plejer da ellers at sige, at den ikke har nogen gyldighed med mindre kunden har underskrevet den før handelen gennemføres.
Gravatar #8 - Spiderboy
15. apr. 2009 07:21
Det har aldrig været efterprøvet ved en domstol i Danmark (Norden?).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login