mboost-dp1

Microsoft el. Linux (søger simpelt og maximalt styresystem)

Gå til bund
Gravatar #1 - Camilo
16. jun. 2008 15:59
Hej

Jeg har en pc som er 32bit baseret, jeg skal hovedsaligt bruge den til at producere musik og billeder.

Jeg har kørt xp på den men vil gærne over i linux, men de programmer jeg bruge er exe. fx. CS3, Cubase, Reason (programmer jeg vil blive ved med at bruge).
Jeg vil ikke til at bruge en win.emulator i linux for at kunne installere og køre min programmer, som oprindeligt er lavet til microsoft. Kan det lade sig gøre at køre/installere exe filer simpelt i linux? og hvilken linux ville være optimal?

Jeg kender WinXp fint og vil ikke have noget imod at bruge det hvis det andet ikke er mugligt, hvilken xp. vil være bedst/hurtigst til at køre et 32.bit system?

Hilsner Camilo
Gravatar #2 - trylleklovn
16. jun. 2008 16:00
Brug Windows, hvis du har lyst til at fortsætte med at bruge de programmer optimalt.

Jaja, det er da måske teknisk set muligt at få dem til at starte op i Linux, men hvis det skal køre ordenligt så drop det.
Gravatar #3 - TullejR
16. jun. 2008 16:00
Hvis du vil bruge windows-softare, så brug windows. EOD.
Gravatar #4 - BurningShadow
16. jun. 2008 16:02
Hvorfor tror du at du kan køre programmer lavet til Winodws, under Linux, uden at bruge sådan noget som WINE?
Tror du så også at du kan bruge MacOS X (eller Linux) programmer under Windows?
Gravatar #5 - Camilo
16. jun. 2008 16:08
4 skrev:
Hvorfor tror du at du kan køre programmer lavet til Winodws, under Linux, uden at bruge sådan noget som WINE?
Tror du så også at du kan bruge MacOS X (eller Linux) programmer under Windows?

Håbede på at mugligheden var der, men eftersom jeg ikke kan uden emulator tror jeg det heller ikke.

Har i et forslag til en winXp version jeg kan køre, køre en SP2 fra sidte år nu, men min explorer laver fejl tit, mit externelydkort bliver afvist af win tit, og fungere først efter en genstartelse.

Så hvis der er en version som køre godt og stabilt ville det være perfect.?

[i]Venlige hilsner Camilo[i/]
Gravatar #6 - trylleklovn
16. jun. 2008 16:09
Geninstaller.
Gravatar #7 - Camilo
16. jun. 2008 16:17
6 skrev:
Geninstaller.

ok. Tænkte bare på at der er mange der laver win.xp versioner hvor dele af den er fjærnet, så den fx starter hutigere op og køre bedre.
Gravatar #8 - rasmusv
16. jun. 2008 16:32
#7 Du kan lave sådan en version selv med nLite.
Gravatar #9 - TullejR
16. jun. 2008 16:44
#5: Teknisk set er Wine ikke en emulator, den emulerer intet. Det er bare en inkomplet implementation af win32 api'et :-)
Gravatar #10 - arne_v
16. jun. 2008 16:59

Den emulerer Windows styre system.

Den emulerer bare ikke x86 CPU.
Gravatar #11 - Camilo
16. jun. 2008 17:10
Jeg smækker linux på min bærbar og prøver mig frem på den med Wine inden jeg for det på den stationærer.

Hvilken linux har godt design og er mest brugervenlig for noobs som ikke kan commands endnu?
Gravatar #12 - trylleklovn
16. jun. 2008 17:11
#11 Ubuntu
Gravatar #13 - arne_v
16. jun. 2008 17:13

Fedora Core eller Ubuntu.
Gravatar #14 - DanaKaZ
16. jun. 2008 17:19
Gravatar #15 - Camilo
16. jun. 2008 17:20
Har prøvet med fedora for et par måneder siden, men de havde ikke lavet driver til mit netkort intel(r) wireless Wifi Link 4965AGN
Ved i om Ubuntu eller Fedora har nu?
Gravatar #16 - arne_v
16. jun. 2008 17:26

Ja. Den siger jo det samme som jeg skriver.
Gravatar #17 - JensOle
16. jun. 2008 18:19
@arne_v wine er ikke en emulator, det er et bibliotek.
Gravatar #18 - arne_v
16. jun. 2008 18:50

Ja.

Jeg kan ikke se at noget er et bibliotek udelukker at det emulerer noget.

Wine emulerer Windows på Linux.

Ligesom Cygwin emulerer Linux på Windows.

Ingen af dem emulerer processor, men man kan godt emulere andet end processorer.
Gravatar #19 - DanaKaZ
16. jun. 2008 19:03
#18 Det er ikke en emulator. Af den simple grund at den ikke emulerer noget. Wine er et bibliotek af DLL'er der gør windows programmer istand til at køre under linux.
Gravatar #20 - arne_v
16. jun. 2008 19:06

Den er en emulator fordi den emulerer noget. Den emulerer Win32 API.
Gravatar #21 - ECFE11
16. jun. 2008 19:10
# 20.

Nej det er ikek en emulator

Den emulere intet, den oversætter systemkald. Så må du kalde den en "oversætter". Beklager meget
Gravatar #22 - Nextnx
16. jun. 2008 19:10
Må sige jeg er enig med arne_v.
En simpel definition: An emulator duplicates (provides an emulation of) the functions of one system using a different system. EOD
Gravatar #23 - myplacedk
16. jun. 2008 19:12
Det er ren terminologi.

Wine udstiller win32 api'et. Dermed er det en oversætter.

Ved at der er et win32 api, ligner det Windows. Dermed er det en emulator.

Hvis i spørger mig, er der ikke den store forskel på om det er det ene eller det andet.

Hovedsagen er om det virker, og at vi ved hvordan det virker (dem af os som synes det er relevant), så kan i for min skyld kalde det hvad i vil.
Gravatar #24 - arne_v
16. jun. 2008 19:14

At udstille et Windows API på et ikke Windows styre system er at emulere Windows.

Oversætte system kald er how ikke what.
Gravatar #25 - arne_v
16. jun. 2008 19:17
Man kan også kigge på http://www.cygwin.com/:

A DLL (cygwin1.dll) which acts as a Linux API emulation layer providing substantial Linux API functionality.

Da Cygwin henvender sig til udviklere og ikke til gamere/office brugere er de ikke helt så paniske over brugen af termen emulator/emulere.
Gravatar #26 - arne_v
16. jun. 2008 19:18

Det har du jo naturligvis ret i. Wine virker hverken bedre eller dårligere af om man kalder det en emulator eller ej.
Gravatar #27 - JensOle
16. jun. 2008 20:08
Meget sjov diskution fetersom WINE står for :

Wine Is Not an Emulator

Wine emulere ikke noget, det er et bibliotek der gør det muligt at køre windows programmer uden windows.
Gravatar #28 - arne_v
16. jun. 2008 20:23

Windows programmer kan køre under Wine fordi Wine stiller et Windows API til rådighed på Linux, hvilket matcher definitionen på emulering.

Jeg tror at alle ved hvad Wine (ja - selvom det er et acronym, så bruger man den capitalization) står for.
Gravatar #29 - Bornslippy
16. jun. 2008 20:24
Hvis du vil bruge Reason, Cubase, eller andet som er designet til Windows er det meget nemt at du skal vælge Windows.
Der kan være rigtig mange kompatibilitets fejl ved at bruge WINE i et linux miljø da der ofte skal en serie drivere til som simpethen ikke findes til Linux i musik produktions øjemed.

Ellers skal du ha' fat i en Mac hvor næsten alle musik software producenter også laver en Mac version til.
Har kigget lidt på nogen af de Opensource projekter som laver musik produktions software til Linux, og de er simpelthen ikke gode nok til professionel lyd produktion.
Så installér noget Windows XP Pro og tweak systemet til lyd produktion, så skulle det gerne køre rigtig godt.
Gravatar #30 - JensOle
16. jun. 2008 20:57
arne, - hvad er det så der er emuleret ?
Gravatar #31 - arne_v
16. jun. 2008 21:02

Windows

(det skrev jeg allerede i #10)
Gravatar #32 - Niklas H
16. jun. 2008 21:15
Er det kun mig der føler at denne diskussion kører i ring? :P
Gravatar #33 - Nextnx
16. jun. 2008 21:24
Okey, det er rimeligt simpelt, hvis et program forspørger noget i registry for den emuleret en registry, hvis den kalder en windows api bliver der emuleret en windows api kald, hvis den forspørger noget på filsystemet ja så får den også et windows emuleret filsti returneret, det samme gælder også for environment programmet bliver kørt i.
Kald det en semi emulation eller noget, da det ikke er 100% windows system der kører, men man kommer ikke udenom der bliver emuleret miljø og kald.

#32 Naa, tror det mere er hvordan man ser tingene, der lige skal på plads. Derfor sys jeg stadig der mangler en "comment" feature på hvert indlæg så man kunne tage den der.
Gravatar #34 - JensOle
16. jun. 2008 21:39
Der bliver ikke emuleret noget. Det er der. Windows biblioteket er der, filer, og fil-stier er der, og registaeringsdatabasen er der.

wine goer det muligt at koere windows programmer paa linux og andre systemer.

Intet bliver emuleret.

I vmware emulerer man en computer. Med wine er der ikke noget der bliver emuleret, det er et windowsbibliotek der virker i linux, og dermed goer det muligt at koere windows programmer.

Edit: Det er ogsaa derfor der er nogle programmer, der korere bedere i wine end i windows.
Gravatar #35 - Camilo
16. jun. 2008 21:44
29 skrev:
Hvis du vil bruge Reason, Cubase, eller andet som er designet til Windows er det meget nemt at du skal vælge Windows.
Der kan være rigtig mange kompatibilitets fejl ved at bruge WINE i et linux miljø da der ofte skal en serie drivere til som simpethen ikke findes til Linux i musik produktions øjemed.

Ellers skal du ha' fat i en Mac hvor næsten alle musik software producenter også laver en Mac version til.
Har kigget lidt på nogen af de Opensource projekter som laver musik produktions software til Linux, og de er simpelthen ikke gode nok til professionel lyd produktion.
Så installér noget Windows XP Pro og tweak systemet til lyd produktion, så skulle det gerne køre rigtig godt.

Helt sikkert, tak for hjælpen!
vil gærne have en mac. men har desvære ingen penge pt.
Gravatar #36 - myplacedk
17. jun. 2008 05:12
34 skrev:
Der bliver ikke emuleret noget. Det er der. Windows biblioteket er der, filer, og fil-stier er der, og registaeringsdatabasen er der.

Men selve Windows er der ikke. Windows er emuleret.

Det kommer ganske enkelt an på hvordan man ser det. Det handler om terminologi, ikke fakta.

34 skrev:
wine goer det muligt at koere windows programmer paa linux og andre systemer.

Da Windows-programmer er beregnet til at køre i Windows, kan det kun gøres ved at emulere Windows. Det er derfor Wine ikke bare er en implementering af et API, men (som du selv siger) er der også diverse filer, mapper, en registreringsdatabase osv.

Og så vidt jeg ved så består implementering af at efterligne Windows, ikke at følge en standard.

34 skrev:
Det er ogsaa derfor der er nogle programmer, der korere bedere i wine end i windows.

Jeg vil nu hellere forklare det med at emuleringen består af et ret tyndt "lag", ligesom de gør i FAQ'en. (Hvor de i øvrigt kun påstår at Wine ikke emulerer en CPU, der står ikke at de ikke emulerer Windows.)
Gravatar #37 - myplacedk
17. jun. 2008 05:13
Se øvrigt også lige her:
http://wiki.winehq.org/FAQ#head-b01bd068b0f61e6047...
"Wine is not just an emulator" would be a more correct name. Thinking of wine as just an emulator is really forgetting about the other things it is.
Gravatar #38 - Nextnx
19. jun. 2008 16:51
Faldt lige over denne xkcd comics :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login