mboost-dp1

Linux til almindelige brugere.

Gå til bund
Gravatar #1 - Hektor
10. okt. 2002 16:21
Jeg har tænkt mig (engang, når jeg får tid, gider osv) at lave en længere test/gennemgang af diverse linux-distroer, som kan tænkes at være rettet mod "mor og far", som f.eks. Red Hat 8, Mandrake 9, SuSE 8.1, Lycoris og så videre, men jeg ved sgu ikke lige, hvilke andre distroer, jeg skal kaste mig frådende over.

Ved samme lejlighed vil jeg så lige lave en test/gennemgang af de programmer, man normalt vil bruge. Indtil videre har jeg følgende liste:

Browsere:
*Mozilla
*Opera
*Galeon
*Konqurer

E-mail:
*Ximian Evolution

News:
*Pan

Office:
*OpenOffice
*KDE Office
*Gnome Office (de programmer, der følger med)

IM:
*Licq
*Ickle
*Gicq

Samt programmer til at spille musik og se film (inkl dvd).

Også her er jeg RET meget en dør, for jeg aner ikke, hvad der findes der ude.

Med andre ord - jeg vil gerne have noget hjælp til at finde programmer til "gængse" ting, som "mor og far" sandsynligvis bruger eller gerne vil bruge.

Og så må vi jo se, om jeg nogensinde kommer videre end hertil :-D
Gravatar #2 - bullerman
10. okt. 2002 17:07
der findes nogle gode programmer til dvd film under linux det er , Xine og Mplayer, disse to programmer kan køre dvd og divx. xine følger med til mandrake 9, og fungere fra starten af. Et andet program som jeg kan anbefale er redcarpet, fra Ximian, her kan man opdatere og hente en masse software dele som installeres automatisk i linux, det er meget mere omfattene end opdatereing funktionen i windows XP. redcarpet har hjulpet mig til at komme i gang med linux.
Gravatar #3 - Simm
10. okt. 2002 19:16
bullerman: tak for tippet :)
Gravatar #4 - Gruesome
10. okt. 2002 22:42
Jeg ved godt at det måske ikke lige er alles "mor og far" der spiller spil og er på IRC, men ved de er der ude. Derfor kunne de måske også være rart med en gennemgang af fx forskellige irc klienter da det også er en vigtig resource til linux hjælp og evt en installation af Quake3 eller noget i den stil. Mht distros har jeg desværre kun dem du selv nævner.
Du kunne måske også tage en gennemgang af et par window managers?

Rigtig god idé du har fået dig der Hektor, regner med at se den under "artikler" når det er færdigt :)

OT
Hvordan går det med artikler generelt? Læste at i rare admins tænkte på at sætte fut i det lidt :)
Gravatar #5 - annoia
11. okt. 2002 00:15
En "rigtig" mor/far distribution: Knoppix! Ingen installation, den booter direkte op i KDE, og har de relevante filer på en RAM-disk. Tricket ligger så I at man nok gerne vil gemme sin opsætning senere, og at det nok skal gøres med en diskette eller ved at kopiere ind på harddisk, og dét er lidt teknisk... Men den er jo så dejligt rar :9 (og baseret på Debian).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login