mboost-dp1

Linux Backup

Gå til bund
Gravatar #1 - Ronson ⅍
5. sep. 2003 07:17
Jeg har fået til optage at lave backup på et linux system. Tak.. Men jeg har ingen ide om hvordan det foregår. Det skulle ende på nogle bånd, og jeg har fået at vide at tapestreameren skulle blive autodetected og det hele når jeg sætter den i. Så selve problemet er det program eller script der skal udføre selve backuppen.

Jeg har kigget på Backup-HOWTO-3.html, og modificeret det, så det sender mail til 'root' og backupper /home/ronson til /root/backup/files (som en test).

Men den melder fejl:
debian:~/backup# ./backup.sh
Level- Backup fre sep 5 08:56:10 UTC 2003
Error: Level- unknown

Hvad gør jeg (galt)? Er der noget lettere? Det skal ikke være noget besværligt, det er bare folks home-mapper der skal tages backup af i første omgang.
Gravatar #2 - Magenta
5. sep. 2003 10:51
hvis du har /home som en partion så brug dump kommandoen.

Hvis ikke kig på tar kommandoen.
Gravatar #3 - sKIDROw
5. sep. 2003 13:09
Hvis det er til tapedrev er det tar (eller star) du skal kigge på.
En ting der er essentielt er hvilket backupdrev man har, og hvilken blocksize det bruger.
Jeg vil god VARMT anbefale denne guide.
Foretrækker du grafiske tools skal du nok kigge på kdat.
Gravatar #4 - Ronson ⅍
5. sep. 2003 19:57
Tak, det vil jeg så kigge på.
Gravatar #5 - DUdsen
5. sep. 2003 23:54
OG så er der også amanda (amamda.org) der modsat sin danske navne søster har ry for at virke rimeligt godt.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
18. sep. 2003 06:25
Hm. Kæmpe problemer..
Jeg besluttede mig for bare at bruge tar, og tage backup af /home/ og /var/mail/:

tar cvf /dev/st0 /home/ /var/mail/ > /root/backup/logs/backup_log-$DATE.log 2>&1

(DATE defineres selvfølgelig et andet sted, og jeg har også prøvet /dev/nst0)

Anyway, nogle gange virker det - men oftest dør maskinen et sted i handlingen. Enten stopper den bare, eller også skriver den pludselig om time out på drevet, og forsøger at resette SCSI bussen. Og når den først gør det, ved jeg den dør fuldstændigt 1 minut senere.

Så skal den genstartes, og så kan jeg høre 40 mennesker spørge hinanden om nettet kører :/

Det er et script der klarer det hele, den spoler tilbage, sletter båndet, spoler tilbage, tager backup, spoler tilbage og afslutter. Det skal sikkert ikke spoles tilbage så tit, men det er jo ligemeget :)

tar-handlingen bliver skrevet til en logfil som det ses, men den hjælper ikke meget, da det er forskellige filer den stopper i hver gang.

Så er der nogen der har et forslag?
Gravatar #7 - Ronson ⅍
19. sep. 2003 07:24
Det var der ikke mange der vidste noget om :/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login