mboost-dp1

Hvorvidt er Spyware lovligt?

Gå til bund
Gravatar #1 - malu05
19. apr. 2004 15:19
nu er det ikke lige sådan så jeg følger 100% med i div nyheder, men jeg tænker meget på hvorvidt Spyware er lovligt.

Jeg mener mere, det instalere sig selv uden brugerens accept; og det er ifølge loven "Ulovligt".
Desuden udsætter den folks previleger for comerciel skue og dette forgår også "uden" brugerens accept.

Og hvis man kan se hvilke firmaer der køber oplysninger fra Spyware producenter, så vil de firmaer jo så være en slags med sammensvorende! Jeg forstår ikke at man ikke bare kan lægge sag an mod det ene firma efter det andet...

Tænk på en mega erstatning...

Jeg har (ifølge LOG)iløbet af min periode med Panda Internet SqRtY', Ad-Aware og Ad-Watch fundet mere end 300 spyware programmer (exe og dll spyware programmer). Det ville jo nok give et par 100000kr i det hele...
Eller det er ivertfald hvad man for hvis man unødigt er blivet overvåget af en spion i det virkelige liv!...

Og ja jeg ved det.... jeg er en stave plade.. fik 7 i retstavning den gang i 9'ne
Gravatar #2 - Viperaberus
19. apr. 2004 15:26
Spyware er mig bekendt ulovlig, men AdWare er der vist ikke noget galt med :-O
Forskellen er, at SpyWare kan logge hvad som helst (fx login+passwords)
Jeg tvivler på, at du har fået SÅ mange Spyware programmer... Det er nok AdWare mange af dem... De målretter bare "lidt" reklamer til dig (fx efter hvilke hjemmesider du besøger)
Gravatar #3 - Cyrack
19. apr. 2004 16:57
Det kommer an på om brugeren af programmet bliver spurgt om det må installeres eller ej.
Fx var/er der spyware i KaZaa, men der bliver man spurgt om det må installeres (i en EULA) (hvis det ikke må kan KaZaa ikke installeres), man får at vide hvad de logger og hvilken software der installeres, så er der nok ikke noget galt i det, men de *¤&/#)##¤"%¤# programmer der kommer ind som ActiveX kkontroller osv kan ikke være lovlige, da de overvåger folk uden deres samtykke. Fx er det ulovligt i dk at gemme hvad man laver på et site så man kan genkende personer. Hvis jeg laver et site må jeg ikke sætte en cookie og derefter tracke i db hvilke sites de kommer fra og hvad de laver på min siden, MEDMINDRE man advares om det INDEN cookien sættes og man advares på en måde så brugeren kan forstå det.

[Ovenstående er skrevet ud fra hukommelsen, ret mig hvis jeg tager fejl]
Gravatar #4 - GroWL
8. jun. 2004 22:09
Spyware er ikke ulovligt. Spyware følger ofte med Adware og danner "Ad"-delen. Spyware producenter spørger som regel altid brugeren om lov. Det foregår tit i en form for EULA (End User License Agreement). Disse EULA'er produceres for netop at undgå at producenterne af spyware bliver sagsøgt.

Spyware, der ikke får tilladelse af brugeren til at spionere, er ulovlige.

Spyware, der logger hvadsomhelst (fx login + pwd), er ikke spyware, men Trojanske heste og de bruges ikke af firmaer, men af individer/Hackere. Trojanske heste er ulovlige.

Alle ActiveX kontroller der kommer ind, er godkendt af brugeren. Hvis de ikke er godkendt ved installationen, er de godkendt i Internet Explorer's indstillinger.

Man må logge enhver bruger på sin side. Man må bruge cookies til dette. Man behøver ikke brugerens samtykke til at logføring af noget, medmindre det kræves at brugeren installerer yderligere software/softwarekomponenter.

Man må godt udtale sig om disse loggede emner.

Hvis yderligere sofware er blevet installeret for at denne logføring skal finde sted, bestemmes reglerne, for om man må udtale sig om informationerne, af denne softwares EULA.

Man må ikke logge en bruger på andres sider uden brugerens samtygge.

Det var vist det hele :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login