mboost-dp1

Hvilken distro er "bedst"?

Gå til bund
Gravatar #1 - crazydiamond
13. okt. 2005 08:18
Jeg har nu endelig bestemt mig for at ville prøve at køre med et open-source styresystem, men hvilket er det bedste for en bruger der er vant til at bruge windows xp. jeg har besteilt cd'er med ubuntu og regner med at afprøve det, men er der distros jeg bør afprøve?

på forhånd tak for hjælpen.
Gravatar #2 - mrmorris
13. okt. 2005 08:43
Mandriva og/eller Suse er kendt for at være nemme at gå til.
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
13. okt. 2005 08:44
Ubuntu er ikke et dårligt valg, men du skal nok ikke regne med du får dine CD'er før om et par måneder. Hent det i stedet, det er helt sikkert hurtigere.

Når du installerer det, så kan du evt. lave dualboot, så du stadig har dine Windowsting. Du kan også dele filer mellem de to styresystemer.
Gravatar #4 - crazydiamond
13. okt. 2005 08:46
jeg er igang med at hente live cd'en af version 5.10, og vil afprøve den i dag. hvis den er noget for mig henter jeg den "rigtige" imorgen.
Gravatar #5 - DUdsen
13. okt. 2005 11:03
Nogen der kan fortælle mig hvad der egentligt er så fedt som en debian maskine uden root-konto eller nævneværdige grafiske styringsværktøjer for den sags skyld?
Jeg har simpelt hen aldrig fostået hypen omkring ubuntu
Gravatar #6 - Gruesome
13. okt. 2005 15:23

Den gode hardware understøttelse. De grafiske værktøjer (der bliver faktisk udviklet en del). At det meste 'bare virker'. At den er forholdsvis bleeding edge, men stadig beholder alle de smarte ting fra Debian (de er mindre konservative). Root kontoen er der jo sådan set, den er bare disablet.
Det man kan gøre (og som jeg gør) er bare at bruge sudo su... Så er du logget ind som root. Alternativt kan du sætte et password til root, men der er vist et par problemer hvis man begynder på det.

De har også et rigtigt godt community og de bruger meget tid på at skabe et poleret desktop system på én enkelt CD. Dvs. man som ny bruger ikke bliver så overvældet af alle de programmer der nogen gange bliver installeret som default. Man har selvfølgelig stadig en enorm pakkedatabase at installere fra, så man stadig har mulighederne for at bruge de programmer man har lyst til.
Gravatar #7 - DUdsen
13. okt. 2005 18:10
#5 sidst jeg prøvede det var de grafiske værktøjer en sørgelig skygge af dem man f.eks. kender for mandriva, eller SUSE, apt-get mjaa nej og GUI'en til det er svjv bare synaptic, hvilket er noget mere kryptisk en gurpmi eller Yast.
Installeren var jeg altså heller ikke imponeret over, den bragte heller ikke noget nyt til.
At den bare virker tjoo men vel ikke i nogen beviselig højere grad end SUSE, mandrake m.f.
Og ubunto instalere mere eller mindre de samme ting som alle andre.

Den manglende root konto ved jeg godt man kan kompensere for men når man kan sudo'e ind til en rootshell udhuler lidt sikkerheds bagrunden for den model der, dermed bare bliver en sær anomali, ubunto er helt ene om at have.
Gravatar #8 - kimx
13. okt. 2005 20:11
Det med root kontoen kan man da bare lave om, det hat jeg i hvert fald gjort, og jeg vil sige at ubuntu er meget brugervenligt, men jeg har ikke prøvet SUSE, mandrake, debian eller nogle af de andre så jeg har ikke sp meget at sammenligne med.
Gravatar #9 - Deternal
13. okt. 2005 20:38
Imho kan man lige så godt bruge debian, mange af de børnesygdomme jeg har oplevet med ubuntu har jeg aldrig oplevet med debian (f.eks. har jeg oplevet en del maskiner ubuntu bare crasher på og der kun er den hårde power cycle måde tilbage).

SUSE og Mandrake er IMHO de bedste begynder distro's. Når man er tilvænnet til linux er debian et godt valg. Kan man godt lide at "fedte" lidt med tingene er gentoo også interessant.
Gravatar #10 - Exilibur
19. nov. 2005 17:16
Efter et par dage med noget af en steep learning curve vil jeg i hvert fald anbefale dig at have lidt personlig hjælp når du går igang med at sætte ubuntu op...

Det er til at finde ud af, men når man er vandt til xp bliver man hurtigt lidt desillusioneret mht brugervenlighed og linux.

Om andre er nemmere aner jeg ikke.
Gravatar #11 - tgr
19. nov. 2005 20:28
OpenSuse er i hvert fald nem at gå til. Jeg er ret sikker på det kan overtage Windows' plads efter en uges tid.
Gravatar #12 - ostebaronen
19. nov. 2005 21:01
#1 I bund og grund er linux distributioner ikke så forskellige, det mest væsentlige er deres pakkesystemer samt deres talrige konfigurations applikationer. F.eks. benyntter Mandriva sig af URPMI, som henter binære pakker, og har en masse værktøjer til at konfigurere de forskellige ting. Men hvis du vælger gentoo, som er source baseret, hvor man skal kompilere alt, så bliver det en smule mere kompliceret, samtidig med at du selv skal finde værktøjer til konfiguration, eller gøre det manuelt.
Men det hele bygger jo om Linux kernen, som nok er det vigtigste.
Gravatar #13 - Wolly
20. nov. 2005 13:37
Jeg køre lige nu med den nyeste Ubuntu dist Breezy, og den virker sq helt godt... Der er kommet et nyt pakke program, som virker lige så godt som det i mandriva. Samtidig har jeg ikke haft nogen problemer med at give root kontoen et password, og dermed have en root konto som på alle andre dist's.

Det fede ved Ubuntu er at man kan tilføje "Universe" pakker og dermed installere alt software, der ikke følger med på andre dists, eks. flash, mplayer codec's, og mange flere...

Jeg er meget tilfreds med Ubuntu, synes klart det er nemmere og hurtigere at bruge end de andre jeg har prøvet: Mandriva, Red Hat, Gentoo, Debian, SUSE, og en del flere som jeg ikke kan huske navnene på...
Gravatar #14 - plazm
20. nov. 2005 13:41
Debian kan faktisk også gøres til er source system.. Har jeg i hvert fald, valgt at gøre. Du får derved også et hurtigere system(ja det kan godt mærkes på nogle programmer)
Gravatar #15 - crazydiamond
21. nov. 2005 07:40
jeg landede på ubuntu, og har kørt med et et stykke tid. det krævede lidt arbejde at få det sat ordentligt op med dual boot sammen med xp. der er stadig lidt problemer med 3d grafik og trådløst netværk, men det er ting som bør kunne løses. regner med at anskaffe mig en billig computer til at afprøve distros på, så regner da med at skulle prøve mandriva og SuSE engang.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login