mboost-dp1

Ghosting

Gå til bund
Gravatar #1 - l0gphroe
3. aug. 2005 11:30
Hej med jer,

Jeg er lidt i nød og håber virkelig en af jer herinde kan hjælpe mig.

Jeg søger et stykke software der kan lave en backup/et image af en partition1 som man FRA DOS kan restore igen ved hjælp af en backup partition2.

Eksempel:
20GB harddisk, som er delt op i en 5GB (drev C) og 15GB (drev D). Der skal så laves en backup af HELE drev C som gemmes på drev D.

Programmet skal kunne restore og køre på et automatiseret niveau via en kommando linie. Et eksempel på dette med Symantec ghost: d:\ghost.exe -clone,mode=pload,src=d:\image.gho:1,dst=1:1 -sure -rb

Nu kommer den svære. Det må IKKE være Symantec... Og af den simple årsag at det koster 25€ per pc/licens. Det bliver alt for økonomisk brutalt når jeg skal have lavet denne løsning på 500+ pc'er.

Håber på jeres hjælp og på forhånd tak

Dennis
Gravatar #2 - coday
3. aug. 2005 14:53
hvis du har en linux server kan du da bare bruge tar?
Gravatar #3 - l0gphroe
3. aug. 2005 20:02
Glemte at nævne brug af NIC wan/lan er også udelukket, og derfor er al form for server brug fyfy. Det hele skal forgå lokalt på pc'en
Gravatar #4 - JAB
4. aug. 2005 08:07
well, nå jeg skal lave et backup af de laptops der er på work så bruger jeg en knoppix og en dd med gzip så det komplette image ikke fylder så meget. Hvad fil system køre de 2 partitioner med ?
Gravatar #5 - l0gphroe
4. aug. 2005 09:36
Noget så simpelt som Fat32 :) Så det burde ikke være pokkers svært at finde et DOS util.

Har prøvet mig lidt frem med Partition Saving v3.0 (www.partition-saving.com). Det er absolut et udemærket stykke software, som bl.a. også kan pakke i gzip. Synes bare ikke det kører så pokkers hurtigt sammenlignet med Symantecs ghost.exe som klare et 650mb image på 1minut og 20sekunder.

Har prøvet mig frem med at få tweaket restore niveauet lidt op via MS-DOS 7.1 og udma drivers m.m. Men det giver ikke rigtigt et resultat jeg kan bruge. Hastighed er alt afgørende. Og når jeg ved det kan klares på ca. 1½ minut, orker jeg ikke at tage til takke med 10minutter.
Gravatar #6 - l0gphroe
8. aug. 2005 06:32
Nåh jeg har besluttet mig til at køre med www.partition-saving.com i mangel på bedre.

Kan i hjælpe mig med en måde at optimere overførelseshastigheden på hdd i DOS? pt virker smartdrv og diverse udma drivers ikke på hurtigheden!
Gravatar #7 - l0gphroe
10. aug. 2005 07:01
*OP*

Slet ingen forslag? :)
Gravatar #8 - JAB
11. aug. 2005 14:06
well, ikke sådan rigtig når du vil have tiden rigtig langt ned.

men leder selv efter et "free" tool der kan dumpe en ntfs ting til en fil på en ntfs partition eller via netværk. Og det måtte gerne kunne køre og boote via en usb pen.
Gravatar #9 - l0gphroe
16. aug. 2005 06:04
JAB: Det kan partition-saving.
Gravatar #10 - oleo
16. aug. 2005 08:45
Instaler vindows på en fat32 på C. instaler en lille linux instalation på d. Lav en boot menu med 2 punkter : Boot Windows og Restore Windows. Når du vælger restore windows booter linux der sletter alt på c geninlæser alle windows filer fra en tar fil på d eller andet og rebooter. Husk nu at lave tar filen før du sletter alt. Og så skal der lige laves et eller andet fix så du kan komme til at administære det.

Det virker. Jeg har sat det op i udlejnings sommerhuse for længe siden og det har kørt lige siden. Folk kan gørre lige hvad de vil med windows, spille, få virus, gå ned og hvad nu windows ellers kan ;-)
Når der så er for mange problemer er der bare en der kører "Restore Windows" og alt er helt fint igen.
Gravatar #11 - oleo
16. aug. 2005 09:05
Måske skal det lige nævnes at d selvfølgelig skal være en linux partition. så denne ikke bliver synlig/tilgængelig fra Windows, jo mindre man laver noget grimt.
Gravatar #12 - l0gphroe
18. aug. 2005 07:00
Som slutnote på den her tråd kan jeg konkludere at partition-saving absolut fungerer uden problemer efter jeg fjernede emm386 fra config.sys. Nu ripper den en XP partition fra D: til C: på under 1½ minut. WOW :)

Har lavet en sød lille DOS menu m. batch, der eksekverer partition-saving, restore image til C: og rebooter i én pærevending.

Med andre ord... Jeg er mer' end tilfreds :)

Hvis nogle mangler råd mht hvordan alt dette gøres er i velkomne til at skrive replys i tråden. Så skal jeg gøre mit bedste!

VH Dennis
Gravatar #13 - Deternal
18. aug. 2005 08:55
Bare hvis andre kigger på det, så findes der også et program der hedder partimage, som er et OSS projekt.
http://partimage.org/

Det fungerer udemærket - dog skal du ikke komprimere imaget hvis det skal gå stærkt.

I denne dur kan sysresccd projektet også anbefales:
http://sysresccd.org/

Denne kan udover diagnostic programmer boote et linux miljø eller et freedos miljø (mao. behøver du altså ikke en seperat dos licens hvilket i princippet er nødvendigt med en windows boks hvor windows er nyere end 95).

Mht. det program der er fundet i denne tråd, så må du (Dennis), da meget gerne lige smide en zip fil op med dine batch filer, dos menu etc. - vil gerne lige teste om det er bedre end det system jeg har med partimage nu - er for længe siden jeg har rodet med DOS rigtigt til jeg kan huske det - sidst jeg rodede med DOS havde jeg f.eks. svært ved at forstå LS ikke duede :)
Gravatar #14 - l0gphroe
23. aug. 2005 09:19
Hej Deternal,

Jeg prøver at se om jeg får tid til at uploade en zip med hele skidtet i senere i dag.

/ Dennis
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login