mboost-dp1

fejl i bios/reset bios/Bærbar

Gå til bund
Gravatar #1 - apip
21. jul. 2008 11:29
Hej

Jeg tror jeg skal ha' resettet biossen, da den under xp-installationen kommer blå skærm og skriver:
"
Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.

blaablaablaablaablaa...(skriver den ikk :D )

Spørg hardwareforhandleren, om der er opdateringer til BIOS.
Deaktiver nogle indstillinger til BIOS-hukommelsen, f.eks. caching eller afskygning.
Hvis du skal bruge fejsikret tilstand til at fjerne eller deaktivere kombonenter, skal du genstarte computeren og trykke på F8 for at vælge Avancerede startindstillinger og derefter vælge fejlsikret tilstand.

Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF76130BF, 0XF7A5F208, 0XF7A5EF08)

*** pci.sys - Address F76130BF base at F760C000, DateStamp 3b7d855c

"

Jeg har taget bag-pladen af så man kan se ind til ram, cpu-blæser, hd osv... på venstre side af ram-blokken er der 2 små batterier og på højre side af ram-blokken, er der 2 små batterier...
er det cmos batteriet som bare er delt i 4 små?

eller sidder det et andet sted? eller er det ikke det problem?

Computeren er en Acer Aspire 3690

Jeg vil klappe i mine små begejstrede hænder for et svar :P
Gravatar #2 - Derfor
21. jul. 2008 11:41
Her har du et billede af et CMOS batteri:
http://www.technibble.com/articlecontent/2007/12/r...

Det er meget forskelligt hvor lang tid du skal have det ude af computeren, men bare start med et kvarterstid, og se om det har hjulpet.

DISCLAIMER: Sry My bad, gik ud fra at vi snakkede om en stationær computer. Du bedes venligst ignorere det her indlæg, ved intet om det i forhold til en bærbar :/
Gravatar #3 - apip
21. jul. 2008 11:44
Det vil altså sige at cmos batteriet kun er en størrelse?

også selvom det er på bærbare?

Og hvis det ikke er det der, hvor er det så?

Man ku ellers kortslutte det, men ved ikk hvor...
Gravatar #4 - Corholio
21. jul. 2008 11:49
Jeg mener rent faktisk at størstedelen af bærbare kører med NVRAM til at gemme BIOS-indstillinger, og derfor kan man ikke fjerne et batteri for at slette dataene.

Mener der skal noget andet udstyr til, for at rydde disse data.

Det kan absolut ikke anbefales at du forsøger at kortslutte noget som helst.
Gravatar #5 - Mort
21. jul. 2008 11:50
0x0000007E = Inaccessible boot device

Jeg tror ikke det er din BIOS den er galt med, men derimod din Windows installation eller din harddisk. Hvis du er i gang med at installere fra et ekstern drev så kan det være at du skal have driverne til diskcontrolleren på en floppydisk (Ja, suk. En floppy) og trykke F6 under installationen.

Kan du give nogen flere informationer, såsom:
Installerer du fra intern DVD drev ?
Har du haft en Windows på maskinen før ?
Er harddisken nyformateret ?
Har du testet om disken virker som den skal ?
Virker DVD drevet som det skal ?

De to sidste punkter kan du eventuelt teste via en BartPE (XP på en CD) eller Knoppix (Linux på en CD).
Gravatar #6 - apip
21. jul. 2008 12:17
Det er internt dvd-drev

Ja har haft windows på maskinen før...
Der ligger lidt af en installation deinde...

Nej det er den ikke, kan ikke komme ind i xp-installations-cd'en...
cd'en går i gang med at tjekke div ting, det de normalt gør med blå skærm osv... men den når ikke at komme ind der hvor jeg trykker videre i installationen...

dvd-drevet funker ja...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login