mboost-dp1

En Linux novices oplevelser med inst. af Suse

Gå til bund
Gravatar #1 - ymer
6. okt. 2004 09:44
Mht. Linux, så føler jeg på nuværende tidspunkt lidt på samme måde, som da min tandlæge for år tilbage overtalte mig til, at få trukket en visdomstand ud. Ork, det ville slet ikke være noget at tale om, smadder let og noget jeg knapt nok ville opdage. Men udsagnet: ”Nåååh ... det her er nok en af de seje.”, kort henne i operationens forløb, manede bastant og effektivt alle gode løfter om, hvor let og smertefrit det reelt ville være, til jorden. På samme måde blev en forsøgsvis installation af Suse lidt af en mindre mundre oplevelse.

Udgangspunktet var en lidt ældre Celeron baseret pc med to 4GB SCSI diske tilsluttet en Adaptec kontroller, samt en Acer 4x2x32 cdrw brænder og et Creative 52x cd-rom drev tilsluttet IDE-bussen. Der er 128MB RAM i maskinen og en Windows 2000 Pro installation forløber 100% uden problemer. Maskinen fungerer derefter helt perfekt med dette styresystem. Den er endda rimeligt hurtigt med sin beskedne mængde hukommelse. Jeg konkluderer derved, at min hardware er i orden og 100% funktionelt.

Omvendt viste det sig aldeles umuligt at få installeret Suse alene vha. cd-rommen. Den boot’er, men dør så lidt senere med en fejl om at den ikke kan læse ”package data” fra installations mediet.
Kun ved at kopiere indholdet af Suse installations cd’en ind i et direktorie på den harddisk hvor W2K er installeret og så manuelt skifte hertil undervej, kom jeg helt gennem installationen.
Dog krævede det, at den disk hvor Suse skulle installeres på forhånd var FAT32 formateret. En formateret, men tom NTFS partition, eller en helt uformateret disk, gav meddelelse om, at der ikke var diskplads nok til installationen. En ting der omvendt er totalt problemfrit under installation af Windows, idet der jo som det nok er de fleste bekendt, indledningsvis og helt automatisk gives mulighed for, at man selv kan vælge format og mål for installationen. Noget jeg helt savnede under autoinstallation af Suse.

Efter at have fået ”systemet op at stå” opstår det næste problem (eller udfordring om man vil ;o)
Der er ingen kontakt til cd-rom drevet! ”YaST->Hardware->CD-ROM Drives” oplister alene brænderen, der da også fungere som den skal rent læsemæssigt. Jeg har slet ikke været omkring brænding endnu, men mon ikke om det også virker?
”YaST->Hardware->Hardware Information” sparker under ”probing” musen (en seriel MS-kompatibel mus på com1 eller hvad den nu kaldes under Linux) af h...... til, så det virker som om en hyperaktiv bruger med Parkingsons syndrom er gået totalt amok, og den kommer ikke til at fungere normalt igen før pc’en er genstartet! Ved at (ALT-)TAB’be mig frem kan jeg dog konstatere, at man heller ikke her kan finde cdrw-drevet oplistet her. Måske kan det skyldes, at jeg under forsøget på at installere Suse, manuelt loadede ide-scsi driveren?

Samba installationen giver problemer i forbindelse med at oprette maskinen på Windows domænet. Maskinen hænger simpelthen efter at have bedt om navn og password på en bruger med ret til at oprette en konto for denne maskine (her administratoren) på domænet. Den kan ikke engang lukkes ned på normal vis. Der skal en reset eller power off/on til. Først senere finder jeg ud af at en anden bruger med administrator rettigheder uden problemer kan udføre handlingen!? Jeg aner ikke hvorfor, men muligvis kan det have noget at gøre med, at administrator password’et på domænet er på mere en 8 karakterer. Det er i hvert fald den eneste forskel på de to konti (der er installeret support for lange password under installationen af Suse og root passwordet er på 10 karakterer, såfremt denne oplysning fortæller noget).

Tilsyneladende kan Linux ikke automatisk starte Samba klienten, for efter en ny opstart skal man igen ind i Samba dialogen. Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen checkbokse eller lign. steder, at gøre denne funktion vedvarende. Jeg mangler også at finde ud af hvordan jeg map’er en delt Windows mappe ind på Suse maskinen.

Efter at have kørt en opdatering via autoopdatering til det benyttede TNT2 skærmkort, låser maskinen hyppigt totalt op når screensaver’en går i gang. Så den har jeg nødvendigvis været nødt til at slå fra.

Så påstanden om, at Linux er lige så nem at gå til som Windows holder i mine øjne ikke helt. Ikke på min maskine i hvert fald. Søger man hjælp på nettet, vil man i 9 af 10 tilfælde skulle ned og rette i tekstbaserede opsætningsfiler med indtastning af kryptiske opsætningsstrenge, på nøjagtig sammen måde som for 25 år siden på tekstbaseret Unix installationer. Så på det punkt ser der ikke ud til at være sket mange fremskridt. Det holder ikke i her i 2004 hvor den alm. bruger er blevet vant til at pege og klikke sig frem.

Desuden medfører det en voldsom diskaktivitet, næsten lige meget hvad jeg starter af programmer, og det er min umiddelbare fornemmelse, at det tager længere tid at få en applikation startet op under Suse end under Windows, selv om de to systemer har nøjagtigt de samme vilkår at arbejde på.

Når alle ovenstående problemer er løst tilbagestår der, for en hærdet Windows bruger som jeg selv, en kortere eller længere ”tilvænningsperiode” afhængigt af hvor ”dybt” man ønsker at kende systemet. For selv om brugerfladen ligner Windows, så står det mig allerede klart nu, at ting der i dag sidder i rygraden fungere anderledes her. Det tager altså tid at blive lige så produktiv ved overgang til dette operativsystem. Og tid er som bekendt = penge.

Trods alt, så tror jeg såmænd, at jeg med tiden kunne blive helt glad for Linux, og kan jeg få den her indledende testmaskine til at køre ordentligt, så vil jeg også give det et seriøst forsøg.
Jeg kan egentlig også godt lide KDE’s lidt stiliserede bruger flade der, frem for XP’s rædsomme, psykedeliske farveladeræs, for mig er den klart at foretrække. Desuden så forstår jeg det derhen, at der også er andre brugerflader at vælge. Ehh ... Gnome skulle vist være en anden mulighed så vidt jeg forstår? Jeg tror jeg har den installeret, men jeg aner ikke hvordan jeg aktiverer den.

Ikke alt giver problemer. F.eks. forløb download og efterfølgende installation af Firefox helt problemfrit, og denne browser ser tilsyneladende også ud til at fungere langt mere ”livligt” her under Suse, end den tilsvarende under Windows, og om ikke andet så kan det jo i hvert fald forklare hvorfor så mange Linux brugere varmt er fortaler for denne browser.

Mit mål er, at få denne maskine sat op som en ren Suse Linux pc, men så skal jeg først have løst problemet med inst. via cd-rom’en, og jeg skal vide lidt mere om hvad jeg skal installere af netværksprotokoller m.v. for ikke at få en masse unødigt fyldstof med, når nu jeg alene skal benytte den på et Microsoft netværk og do. servere.

Jeg er absolut ikke negativt indstillet overfor Linux – ovenstående er rene fakta om de problemer jeg indledningsvis har oplevet. Så hvis nogle kan fremkomme med gode råd – uden at det ender i de sædvanlige Windows contra Linux diskussioner (det gider jeg simpelthen ikke at spilde tid på), så vil jeg være meget taknemmelig.
Gravatar #2 - Simm
17. okt. 2004 13:02
Ymer: Ang. Gnome som default desktop, så er google din ven :) http://www.rubberturnip.org.uk/susegnome.php

Jeg er enig i dine synspunkter. Jeg har haft Debian Linux installeret som dualboot i cirka et halvt år nu, har været stor fortaler for det og forsøgte at få det til at virke som min primære platform. Jeg fandt også løsninger på de problemer jeg stødte ind i. Men det er irriterende at man gang på gang skal ned i en tekstfil og ændre ting. Også det at man skal battle med en DOS-lignende kommando-prompt giver mig gåsehud. Okay, det er jeg også i WinXP til tider, men det er selvforskyldt *G*. Programmer kan man sommetider være heldig at finde som installerbare binære filer eller eller hente via Debians Apt-get .. så er installationen meget nem, men alligevel føler man ikke, man har nogen som helst kontrol over, hvad der bliver installeret, så ender man med at sidde og kompilere kildekoden. Det fungerer også tit, men pludselig har man brugt måske 30 minutter på at installere et program, som tager 30 sekunder at installere på windows-platformen. Der er for lidt point-and click i linux efter min mening

Så nu sidder jeg igen i Windows XP og skriver dette indlæg. Jeg har slettet min Linux-partition for et par dage siden. Det irriterer mig, for jeg synes Linux og de omkringliggende projekter, der foregår omkring det, er meget spændende. Hele den spirit der er omkring det, tiltaler mig. Men jeg synes stadig der er lang vej igen på desktoppen til at det kan blive noget for alle. Dertil er det for komplekst. Men vi kan hurtigt blive enige om at på serversiden er det helt fænomenalt. Men.. det kan da godt være jeg skal prøve en af de store distributioner såsom Suse eller Fedora - jeg har prøvet Mandrake med samme bøvl.

Jeg ville gerne være med til at forbedre Linux's brugervenlighed i form af nogle programmer til formålet, men jeg synes lige pt. at det er en lidt stor mundfuld.
Gravatar #3 - Deternal
17. okt. 2004 13:20
Hej,
Jeg vil lige prøve at svare på nogle af dine spørgsmål:
A) "Omvendt viste det sig aldeles umuligt at få installeret Suse alene vha. cd-rommen. Den boot’er, men dør så lidt senere med en fejl om at den ikke kan læse ”package data” fra installations mediet."
Gælder dette både IDE og SCSI drev? Jeg har været ude for det samme med et IDE drev (samme drev kunne dog installere SuSE 8.0 og NT 4.0, men SuSE 9.0 og Win2K fejlede - min formodning er at det har noget med hvilke joliet extensions de bruger).
En nemmere måde kunne være at lave en ftp install (hvis du har en udemærket linie kan du jo sætte den igang når du går i seng etc.).
B) "Dog krævede det, at den disk hvor Suse skulle installeres på forhånd var FAT32 formateret. En formateret, men tom NTFS partition, eller en helt uformateret disk, gav meddelelse om, at der ikke var diskplads nok til installationen."
Det lyder meget mærkeligt - du får slet ikke mulighed for at ændre dine partitioner i installationen? Det ville klart være mere optimalt med reiser og evt. ext2 til boot.
C) "Jeg har slet ikke været omkring brænding endnu, men mon ikke om det også virker?"
Hvis den finder brænderen burde det, vær dog opmærksom på at det som regel kræver root rettigheder at brænde, xcdroast blandt andre kan dog relativt let konfigureres så din normale bruger også kan brænde.
D) Mht. dit atapi drev afhænger det lidt af din kernel (jeg er faktisk ikke lige klar over hvilken version SuSe 9.2 bruger), men under formodning af at det er 2.4.x skal du bruge scsi-emulation (det er ihvertfald at foretrække).
Gravatar #4 - Deternal
17. okt. 2004 13:35
E) Jeg er desværre ikke så behjælpelig med Sambe, kan dog sige at du kan få KDE til at starte Ksmb tingesten når du starter, og deri lave bookmarks og mounte disse når de skal bruges. Du bestemmer selv hvor i filsystemet det skal mountes (kunne f.eks. være /home/myuser/myserver/mappingX) - sørg dog for at have rettigheder til den mappe du din mountede mappe ligger i.
F) Xscreensavers: Det er et problem med GL extensions - hvis du vælger en screensaver der kan køre kan du køre med den hele tiden. Check evt. hvilken driver dit kort bruger, mener faktisk TNT2 har bedst af at bruge de frie driver og ikke nvidia's binære drivere.
G) Start af GNOME: for at forstå dette skal du være opmærksom på at du kører 3 ting i den forbindelse: en xserver (mener det er X86Free udgaven SuSE kører i nyeste inkarnation, næste version vil dog køre x.org udgaven), en display manager (SuSE default er KDM, altså KDE projektets display manager, X har også en, XDM og GNOME projektet har lavet GDM), og til sidst din Window Manager (default i SuSE er KDE). De andre Window managers kan som regel vælges v. login i en menu (står sikkert på last used, default eller KDE når du vælger din bruger). Hvis du logger automatisk ind skal du nok logge din bruger af for at få muligheden.
H) Ekstra ting: Mht. netværksprotokoller burde du kunne nøjes med IPX og TCP. Derudover kan du via YaST2 også konfigurere hvilke services der starter.

Håber disse 2 indlæg hjælper lidt, kom meget gerne med lidt feedback om det hjælper eller hvilke nye problemer du støder ind i.

Til sidst en lille kommentar: til min personlige maskine kører jeg Gentoo, fordi jeg har en rimelig ide om hvilke programmer jeg vil køre og dermed får et system der passer mig meget bedre i længden, så min personlige anbefaling er at du eksperimenterer en del med forsk. dists til du finder ud af hvad du kan lide og derefter enten vælger en distribution som læner sig tæt op af hvad du foretrækker eller som jeg en customized linux som gentoo. Vil du virkeligt lære Linux fra bunden så kan du også kigge på lfs.org (linux from scratch).
Gravatar #5 - Simm
17. okt. 2004 13:57
Deternal: lfs.org er Libertarian Futurist Society ;)
Gravatar #6 - Deternal
17. okt. 2004 14:04
ehm ok, så google det istedet, mente bare det var linket - sry.
Gravatar #7 - Simm
17. okt. 2004 15:11
Gravatar #8 - Simm
17. okt. 2004 15:25
hmm..interessant læsning faktisk :)
sku' man lave en newz-distro? :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login