mboost-dp1

Diskussion: Køb af MP3-rettigheder fremfor MP3-filer

Gå til bund
Gravatar #1 - recryl
1. apr. 2009 10:58
Kære med-Newz.dk-brugere

Jeg ville egentlig gerne købe mere musik på nettet, men jeg vil ikke begynde at investere en masse penge på f.eks. musik fra iTunes, når jeg ikke er sikker på om jeg overhovedet bruger iTunes om 5 år. Tidligere har jeg købt musik som MP3-filer fra TDCs netbutik, men disse køb er jo for så vidt ubrugelige nu hvor jeg pt. bruger iTunes.

MP3-filer er SÅ lettilgængelige idag, både fra ulovlig side via torrents eller programmer som Limewire, men mange sider sælger også MP3-filerne (iTunes, Yahoo, TDC mmfl.) Derfor synes jeg det eneste meningsfulde må være, at man køber RETTIGHEDEN til at afspille MP3-filerne, fremfor at man køber selve MP3-filerne. Ud fra denne logik burde man også, når man først har købt musikken én gang på én side, kunne tilføje musikken til en hvilken som helst musiksamling hos en anden musikforhandler. Godt nok ville jeg så ikke i iTunes skulle købe den musik jeg allerede har købt på TDC igen, så på den måde ville Apple miste indtjening, men jeg ville være langt mere tilbøjelig til at købe musik i iTunes, hvis jeg tilgengæld vidste at jeg kunne tage den med mig, hvis jeg fik lyst til at bruge noget andet. Således skulle musik købt ét sted, være tilgængelig som redownload hos en anden musikudbyder.

Hvad mener I om dette? Og er der allerede nogen netbutikker der opererer ud fra denne logik, som jeg således kan benytte?
Gravatar #2 - trylleklovn
1. apr. 2009 11:01
Problemet er vel løst med DRM fri musik, f.eks. fra iTunes. Der får du en kvittering på dit køb og kan derfor dokumentere at du gerne må afspille en mp3 fil med det navn i den bitrate.

Men problemet opstår vel når du tyr til piratløsninger. Det du bryder her er jo lov om ophavsret ved at bidrage til distribution uden om ophavsrettighedshaverens tilladelse. Det har som sådan ikke noget at gøre med om du må afspille filen, men derimod at du først henter filen fra en du ved ikke har lov til at sende den til dig og herefter distribuerer dele af filen igen, uden at have lov til det.
Gravatar #3 - recryl
1. apr. 2009 16:33
Jeg taler nu ikke om piratkopiering og videredistribuering af beskyttet materiale, for mig at se er en MP3-fil bare lige så god om den er leveret af TDC, iTunes eller en kammerat. Spørgsmålet er om jeg har ret til at afspille filen, og det er jo hvad man har hvis man har betalt penge til kunstneren.

Hvis jeg køber 100 sange på iTunes, og 100 sange på TDC, og så om et år finder ud af at jeg helst vil have min musiksamling på Yahoo (så jeg kan redownloade derfra hvis jeg får brug for det), så skal jeg enten købe musikken igen på Yahoo, eller redownloade fra adskillige sider. Der synes jeg det burde være muligt at overføre rettigheden til at afspille købte numre til andre udbydere, og dermed have sin samling ét sted. Ud over spørgsmål om kapatibilitet er man nærmest garanteret en rodet musiksamling hvis udbyderne ikke åbner op for den mulighed, og det kan risikere at skade deres eget salg.
Gravatar #4 - trylleklovn
1. apr. 2009 16:36
Hvis jeg engang for længe siden har købt en cd skal jeg så have ret til at downloade de samme numre hvornår jeg end vil, selvom jeg har smidt cd'en ud?

I en ideel verden måske.

Hvad hvis jeg har købt en mp3 på nettet, skal jeg så også have lov til at lytte til det samme nummer, gratis, til en koncert?
Gravatar #5 - recryl
1. apr. 2009 17:37
En koncert synes jeg er noget helt andet - jeg ville heller ikke forvente at kunne gå gratis i biografen hvis jeg havde købt en DVD-film.

Men ja - hvis man først én gang har købt musikken kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle have ret til at downloade den hvor som helst (via lovlige distributører eller ulovlige veje, som når iTunes spørger om det skal importere en CD lånt på biblioteket) - man har betalt for lov til at høre det givne nummer, som det ser ud idag ikke for selve dataen.

Jeg kan godt forstå at det er svært at administrere hvornår folk har købt en CD, men når "kvitteringerne" alligevel ligger elektronisk, burde musikforhandlerne let kunne udveksle deres oplysninger. Før de gør det tror jeg altså ikke jeg hopper på vognen og køber musikken på MP3-format.

Hvad gør du selv?
Gravatar #6 - trylleklovn
1. apr. 2009 17:42
Det koster jo også udbyderne i trafik og markedsføring, samt udvikling af en downloadportal. Hvis du betaler 8kr for et musiknummer er det måske lidt meget at forvente at du til evig tid kan downloade dette nummer gratis fra hvilken som helst service.

Jeg køber mit musik hos iTunes, drm-frit.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login