mboost-dp1

lære ruby on rails uden programmeringserfaring?

Gå til bund
Gravatar #1 - Theis
21. dec. 2011 11:27
Jeg går lidt og mangler i hobby, og jeg kunne godt tænke mig at lære webudvikling til hobbybrug. Så ville jeg lige høre, hvor svært er det? Jeg er godt klar over det tager mange år at mestre kunsten, men hvis jeg "bare" skal lære at kode små webapps som en lille hobby, kan det så gøres uden undervisning og med nogle dedikerede weekender?

Min plan er først at lære html og css og derefter gå i krig med ruby on rails. Men vil jeg inden for et års tid, kunne kode noget brugbart?

Jeg har så godt som ingen programmeringserfaring, jeg har skrevet nogle få linier C på HTX for 4 år siden og en lillesmule html, som jeg har glemt alt om.
Gravatar #2 - Kolklik
21. dec. 2011 11:44
Det kommer an på din definition af brugbart.

Dog skal du nok regne med at det første lange stykke tid kommer til at gå med at få helt simple ting til at fungere.
Nu ved jeg ikke hvordan du bedst lærer, men evt nogle bøger omkring html/css/javascript eller ruby on rails(hvis der findes nogen) kunne være en ide.

ellers er der et ocean af materiale på nettet
eks:
http://www.w3schools.com/html/
http://www.html.net/
http://www.w3schools.com/js/
http://net.tutsplus.com/tutorials/ruby/learn-ruby-...

og mange flere!
Held og lykke med projektet, og husk at mange på newz.dk er udviklere eller har interesse inden for faget, så du kan altid spørge her på forummet hvis noget skulle være totalt umuligt eller drille.
Gravatar #3 - Windcape
21. dec. 2011 12:01
Theis (1) skrev:
Min plan er først at lære html og css og derefter gå i krig med ruby on rails. Men vil jeg inden for et års tid, kunne kode noget brugbart?
Med bare lidt effort, kan du programmere noget brugbart i løbet af 2 uger.

Og de fleste kan lære alt det grundlæggende på 3 måneder. Det handler alt sammen om hvor meget energi du ligger i det.

... og om du har flair for det. Nogen mennesker kan aldrig lære det.
Gravatar #4 - Theis
21. dec. 2011 12:57
Tak for svarene. Tror jeg vil benytte juleferien til lidt kodning så :)
Gravatar #5 - arne_v
21. dec. 2011 17:44
"Brugbart" er ikke et specielt veldefineret begreb.

Modsat hvad mange ikke software udviklere tror, saa er det faktisk svaert at udvikle god software.

Der er nok en grund til at de fleste virksomheder foretraekker at ansaette folk med 3+ aars uddannelse og 5+ aars erfaring.

En klassisk tekst er:

http://norvig.com/21-days.html

Men naar det er sagt, saa kan du naturligvis godt lave noget fornuftigt med mindre end 10 aars erfaring.

Alle starter jo med nul erfaring. Og der er ikke tale om nogle magiske graenser som man skal forbi for at kunne noget. Ens programmerings evner er en kontinuer og stigende funktion af tid. Hver eneste maaned vil du kunne en lille smule mere end foregaaende maaned.

Og hvornaar det er "nok" er din egen helt subjektive vurdering.

Men du skal helt klart taenke maaneder ikke dage - ellers bliver du skuffet.

Gravatar #6 - arne_v
21. dec. 2011 17:46
Rent praktisk saa:

Faa fat paa en bog. En bog paa 500-1500 sider er langt bedre end selv den bedste 5-20 siders web tutorial.

Overvej om Ruby on Rails er det rigtige valg. Det er en saerdeles interessant teknologi. Men:
- efter min mening er det betydeligt vanskeligere for begyndere end mange alternativer
- det er ikke saa udbredt som nogen alternativer, hvilket kan goere det vanskeligere at faa hjaelp
Gravatar #7 - Hubert
21. dec. 2011 17:52

Jeg har ellers hørt fra flere ikke udviklere at de havde kastet sig over ruby on rails fordi det var relativt let at komme igang med.

Men hvis du har den modsatte oplevelse ville jeg nu nok vælge at læne mig op af din konklusion. Du har trodsalt en baggrund som udvikler.
Gravatar #8 - arne_v
21. dec. 2011 17:59

Med Ruby og RoR kan du lave meget funktionalitet med meget lidt kode.

Men at forstaa den kode kraever efter min mening en paen kombo af uddannelse og erfaring.
Gravatar #9 - binderup
21. dec. 2011 19:50
Django kunne også være et godt sted at starte. Det er skrevet i Python, som er dejligt nemt at læse og overskue ( https://www.djangoproject.com/ )

Javascript kunne også være en god mulighed - frontend kodning er meget oppe i tiden og meget af det sker i javascipt.
Gravatar #10 - Windcape
22. dec. 2011 05:49

Både Django og Rails benytter sig af "scaffolding", hvilket gør det nemt og hurtigt at få produceret noget aktuelt indhold.

Men Python og Ruby er programmeringssprog som alle andre, og tager tid at lære finesserne i.

JavaScript er ikke et sprog jeg vil anbefale begyndere. Det kræver for meget forståelse for programmering/matematik, da man død og pine skal kunne forstå closures.
Gravatar #11 - binderup
22. dec. 2011 06:25
Noget man også skal overveje er hvor man så vil hoste det henne.

Bevæger man sig ud i Python eller Ruby, så er det i Danmark ikke helt så nemt at finde hosting i den billigere ende der understøtter det.

Jeg hoster selv Python og Plone sites ved Webfaction.com (som har servere i US og Holland) der ligger prisen fra 9.50 USD plus 20% UK moms pr md.
Gravatar #12 - Windcape
22. dec. 2011 07:19

Hvem siger også at man resolut SKAL have det hostet udenbys. Man kan nemt sætte Python/Rails op med IIS7 på Windows 7, og bare kører det hele lokalt.

(Jeg vil ikke anbefale man spilder sit liv med at rode med Apache).
Gravatar #13 - Hubert
22. dec. 2011 07:26
Windcape (12) skrev:

Hvem siger også at man resolut SKAL have det hostet udenbys. Man kan nemt sætte Python/Rails op med IIS7 på Windows 7, og bare kører det hele lokalt.

(Jeg vil ikke anbefale man spilder sit liv med at rode med Apache).

Efter at have arbejdet en del med IIS7 vi jeg nu mene at det er omvendt. :)
Gravatar #14 - binderup
22. dec. 2011 07:27
#12 Nej til udvikling er det fint nok at køre det lokalt, men skal man have det endelige produkt ud, så er det mere begrænset når man ikke bruger .net eller php.

Ved en host som Webfaction skal man heller ikke rode med Apache eller Nginx, men man kan godt hvis man vil - man kan endda selv vælge at kompilere apache eller nginx skulle man have de lyster.

Den version af Win 7 jeg har kørende i Vmware er enterprise, hvordan ser det ud med ikke interprise - følger der IIS7 med eller skal man have Microsofts starter udgaver?
Gravatar #15 - binderup
22. dec. 2011 07:30

Jeg er selv primær Mac/Linux mand, men jeg må indrømme at hosting på Windows 2008 servere er blevet meget bedre end Windows servere tidligere har været. Og det er rart at se at Microsoft ikke længere har berøringsangs over for andet end .net - det er dejlig nemt at tilføje andre sprog i IIS7.5 (men jeg foretrækker dog stadig Apache eller Nginx)
Gravatar #16 - Windcape
22. dec. 2011 07:30
Hubert (13) skrev:
Efter at have arbejdet en del med IIS7 vi jeg nu mene at det er omvendt. :)
Udover at dit perspektiv er fuldstændig forkert.

IIS7 er one-click install, kræver ingen konfiguration, og setup af f.eks. python kræver 3-4 klik i en brugervenlig brugerflade.

Med Apache skal du rode med konfigurationsfiler, og sætte en del op, som IIS klarer automatisk. Derudover kommer at IIS7 håndtere FastCGI utrolig meget bedre end Apache.

At du måske mener at Apache er nemmere til advancerede setups, fordi du ikke kan finde ud af Powershell til IIS konfiguration, betyder jo ikke at det er nemmere for en begynder.

binderup (14) skrev:
men skal man have det endelige produkt ud
Hvem siger der et endeligt produkt?

Og der følger IIS7 med alle udgaver af Windows 7, undtagen Home og Starter.
Gravatar #17 - binderup
22. dec. 2011 07:37

Umiddelbart vil jeg mene med IIS at der skal laves lige så meget som med Apache i opsætning. Det sker bare via musseklik (eller powershell), men der er stadig nogle steps der skal gåes igennem. Men jeg skal gerne indrømme at Apache ved første eksponering kan virke noget rodet og uoverskueligt, men det mente jeg også at IIS manager var første gang jeg skulle ind i den :-)

Men har man adgang til IIS7+ så er det helt fint at bruge, men #0 senere gerne vil have det hosted, så kan det måske godt betale sig at se på Apache eller tilsvarende da det typisk er på Linux platformen at Ruby, Django, Python osv blive hosted
Gravatar #18 - Hubert
22. dec. 2011 07:37
binderup (15) skrev:

Jeg er selv primær Mac/Linux mand, men jeg må indrømme at hosting på Windows 2008 servere er blevet meget bedre end Windows servere tidligere har været. Og det er rart at se at Microsoft ikke længere har berøringsangs over for andet end .net - det er dejlig nemt at tilføje andre sprog i IIS7.5 (men jeg foretrækker dog stadig Apache eller Nginx)

IIS'en er blevet klart bedre. Jeg blandt andet været med til at administrer et shared hosting setup med et par tusind sider på IIS 6/win2k3. Det var ikke nogen rar oplevlse... IIS 7 er blevet klart bedre end de foregående versioner det er vi da enige om. Men det kan stadig være lidt omstændigt at arbejde med IIS.
Gravatar #19 - Windcape
22. dec. 2011 07:45
binderup (17) skrev:
Men jeg skal gerne indrømme at Apache ved første eksponering kan virke noget rodet og uoverskueligt, men det mente jeg også at IIS manager var første gang jeg skulle ind i den
IIS7: Tilføj python.exe som CGI, og map "*.py" dertil.

Apache:
1. Virtual Host konfiguration
2. Fast CGI konfiguration
3. *.py mapping
4. Genstart apache (whyyyyyy)

Og så har jeg ikke inkluderet problemet at skulle installere Apache, og sætte den op som Windows Service.

Så jeg synes der er rigtig mange ting som taler for IIS.
Gravatar #20 - Hubert
22. dec. 2011 07:58
Windcape (16) skrev:
Udover at dit perspektiv er fuldstændig forkert.

Selvfølgelig er mit persektiv forkert. Jeg er uenig med dig.

IIS7 er one-click install, kræver ingen konfiguration, og setup af f.eks. python kræver 3-4 klik i en brugervenlig brugerflade.

Med Apache skal du rode med konfigurationsfiler, og sætte en del op, som IIS klarer automatisk. Derudover kommer at IIS7 håndtere FastCGI utrolig meget bedre end Apache.

Brugervenlighed er bestemt ikke one size fits all. IIS manageren finder jeg værende ret uoverskuelig. I en conf fil kan jeg i det mindste søge efter den linie jeg skal rette.

At du måske mener at Apache er nemmere til advancerede setups, fordi du ikke kan finde ud af Powershell til IIS konfiguration, betyder jo ikke at det er nemmere for en begynder.

Jeg har ikke kunne se nogen grund til at sætte mig ind i ps til noget som helst faktisk. Men det kommer nok på et tidspunkt.
Gravatar #21 - Windcape
22. dec. 2011 08:02
Hubert (20) skrev:
Selvfølgelig er mit persektiv forkert. Jeg er uenig med dig.
Nej. Dit perspektiv er (åbenlyst) fra en administrators synsvinkel.

Den matcher slet ikke udviklerens. En server til udvikling skal bare være der, helst uden at kræve noget som helst.

Microsofts tilgang med at bygge en server ind i Visual Studio, til ASP.NET udvikling er intet mindre end genial. Der er jo ingen grund til at vi, udviklerne, skal spilde tid på opsætning og konfiguration af en webserver, sålænge det kan undgåes.
Gravatar #22 - Hubert
22. dec. 2011 08:06
Windcape (19) skrev:
IIS7: Tilføj python.exe som CGI, og map "*.py" dertil.

Apache:
1. Virtual Host konfiguration
2. Fast CGI konfiguration
3. *.py mapping
4. Genstart apache (whyyyyyy)

Og så har jeg ikke inkluderet problemet at skulle installere Apache, og sætte den op som Windows Service.

Så jeg synes der er rigtig mange ting som taler for IIS.

python.exe -u "%s" som CGI mener du vist. :)

Aha så kom vi fremtil hvorfor du mener det er noget værre noget at køre apache. Du vil køre apache på windows.

At det kan være bøvlet at få noget til at køre som en service på windows er da ikke apaches skyld.

Der er iøvrigt intet der siger python skal bruges til webservices. :)
Gravatar #23 - Hubert
22. dec. 2011 08:21
Windcape (21) skrev:
Nej. Dit perspektiv er (åbenlyst) fra en administrators synsvinkel.

Den matcher slet ikke udviklerens. En server til udvikling skal bare være der, helst uden at kræve noget som helst.

Microsofts tilgang med at bygge en server ind i Visual Studio, til ASP.NET udvikling er intet mindre end genial. Der er jo ingen grund til at vi, udviklerne, skal spilde tid på opsætning og konfiguration af en webserver, sålænge det kan undgåes.

Qua jeg arbejder med drift vil jeg selvfølgelig have det perspektiv. De udviklere jeg kender har dog typisk haft driftsfolk til at klare driften for dem. Af gode grunde... :)
Gravatar #24 - Windcape
22. dec. 2011 09:12
Hubert (22) skrev:
Aha så kom vi fremtil hvorfor du mener det er noget værre noget at køre apache. Du vil køre apache på windows.
Ja, selvfølgeligt. Ellers havde jeg ikke sammenlignet med IIS.

Hubert (22) skrev:
At det kan være bøvlet at få noget til at køre som en service på windows er da ikke apaches skyld.
De kunne gøre en del mere for at integerer bedre med Windows.

Hubert (22) skrev:
Der er iøvrigt intet der siger python skal bruges til webservices
Nu snakkede vi jo webudvikling.

Det sidste jeg har brugt python til var at parse genstrenge.
Gravatar #25 - Windcape
22. dec. 2011 09:13
Hubert (23) skrev:
De udviklere jeg kender har dog typisk haft driftsfolk til at klare driften for dem.
Men det tror jeg ikke at #1 har ;-) Medmindre han køber hosting ude i byen med det samme.

Hubert (23) skrev:
Af gode grunde... :)
Ja, vi er alt alt for dyre :p
Gravatar #26 - binderup
22. dec. 2011 09:23

Jeg bruger Python hver dag til webudvikling - Plone CMS er bygget oven på Zope som er skrevet i Python.

Jeg begynder mere og mere at se på Django til nogle små adhoc projekter. Det er også skrevet i Python. Google bruger også Python i rigtig stor stil.

Så Python bliver brugt rigtig meget til web, bare ikke i DK hvor vi enten bruger .Net eller PHP
Gravatar #27 - Hubert
22. dec. 2011 09:24
Windcape (24) skrev:
Ja, selvfølgeligt. Ellers havde jeg ikke sammenlignet med IIS.

Apache på windows er ikke just nogen drøm. Og næppe noget du møder hvis du skal have noget hosted ude i byen.

De kunne gøre en del mere for at integerer bedre med Windows.

Og microsoft kunne lave det sådan at man bare skulle højreklikke på en .exe fil for at få det til at køre som en service.

Nu snakkede vi jo webudvikling.

Det sidste jeg har brugt python til var at parse genstrenge.

Jeg bruger det pt til et lille projekt hvor jeg parser logfiler. Det må siges at være alsidigt. :)
Gravatar #28 - Hubert
22. dec. 2011 09:27
Windcape (25) skrev:
Men det tror jeg ikke at #1 har ;-) Medmindre han køber hosting ude i byen med det samme.

Nu er #1 jo heller ikke udvikler... ;)

Ja, vi er alt alt for dyre :p

Prisen er det mindste problem. Ganske som man kan have anlæg for udvikling kan det samme også være tilfældet ved drift. Mit indtryk er at udviklere typisk fatter hat af drift.
Gravatar #29 - Windcape
22. dec. 2011 09:29
Hubert (27) skrev:
Apache på windows er ikke just nogen drøm. Og næppe noget du møder hvis du skal have noget hosted ude i byen.
Jeg har oplevet det. Men stedet gik også konkurs :p

Hubert (27) skrev:
Og microsoft kunne lave det sådan at man bare skulle højreklikke på en .exe fil for at få det til at køre som en service.
Det kunne faktisk godt lade sig gøre, hvis man har .NET ;-)

"InstallUtil.exe %1" som shell-extension.
Gravatar #30 - Hubert
22. dec. 2011 09:33
Windcape (29) skrev:
Jeg har oplevet det. Men stedet gik også konkurs :p

I rest my case. ;)

Det kunne faktisk godt lade sig gøre, hvis man har .NET ;-)
"InstallUtil.exe %1" som shell-extension.

Nu findes der meget kode der ude der ikke er skrevet i .net. :)
Gravatar #31 - Windcape
22. dec. 2011 09:34

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at det er en .NET service for at bruge InstallUtil. Men InstallUtil er et tool der kommer med .NET Framework.
Gravatar #32 - Hubert
22. dec. 2011 09:36
Windcape (31) skrev:

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at det er en .NET service for at bruge InstallUtil. Men InstallUtil er et tool der kommer med .NET Framework.

Der findes programmer der ude der kan klare problemet. Jeg har med stor nytte benyttet mig af et program som jeg ikke kan huske hvad hedder.
Gravatar #33 - Windcape
22. dec. 2011 09:39
Sc.exe fra deres Resource Kit måske.
Gravatar #34 - Hubert
22. dec. 2011 09:41
Windcape (33) skrev:
Sc.exe fra deres Resource Kit måske.

Nej det var et 3. parts program. Men jeg takker da for et nyt værktøj i kassen. :)
Gravatar #35 - arne_v
22. dec. 2011 16:31
Windcape (10) skrev:
JavaScript er ikke et sprog jeg vil anbefale begyndere. Det kræver for meget forståelse for programmering/matematik, da man død og pine skal kunne forstå closures.

Jeg er ret sikker paa at der er mange JS programmoerer som ikke forstaar closures.
Gravatar #36 - arne_v
22. dec. 2011 16:36
Windcape (16) skrev:
Med Apache skal du rode med konfigurationsfiler

Windcape (19) skrev:

Har du overvejet at proeve at installere Apache?

:-)

Hvis du gjorde vill du opdage at:
- installeren laver en konfiguration saa serveren koerer uden at man skal se skyggen af en config fil
- installeren ogsaa definerer Windows service uden at man skal goere noget som helst

Gravatar #37 - arne_v
22. dec. 2011 16:37
#Apache service

Derudover kan man afinstallere og geninstallere Apache service med:

httpd -k uninstall
httpd -k install

uden brug af specielle vaerktoejer.
Gravatar #38 - Windcape
22. dec. 2011 16:45
jeg har brugt Apache siden 2003...

Men du skal stadigvæk konfigurere den!
Gravatar #39 - arne_v
22. dec. 2011 17:26
Windcape (38) skrev:
jeg har brugt Apache siden 2003...

Javel.

Og hvad er saa problemet med at installere Apache som Windows service som du omtalte i #19?

Den grimme farve i installeren mens den goer det??
Gravatar #40 - arne_v
22. dec. 2011 17:28
Windcape (38) skrev:
Men du skal stadigvæk konfigurere den!

Du er oppe at koere med baade static content og PHP uden at du behoever at ane at httpd.conf eksisterer fordi Apache (og PHP) installeren goer det hel for dig.

Vil man lave noget mere avanceret config bliver man noedt til at saette sig lidt ind i tingene og laere at rette i htppd.conf.
Gravatar #41 - Windcape
22. dec. 2011 18:17
Har PHP en installer nu?
Gravatar #42 - plazm
22. dec. 2011 18:21
Windcape (41) skrev:
Har PHP en installer nu?
Det har det haft meget længe, og WAMP pakken har gjort det endnu nemmere så længe jeg husker, og jeg har ikk brugt den i flere år.
Gravatar #43 - arne_v
22. dec. 2011 19:13
Windcape (41) skrev:
Har PHP en installer nu?

Ja!
Gravatar #44 - arne_v
22. dec. 2011 19:26
plazm (42) skrev:
og WAMP pakken har gjort det endnu nemmere så længe jeg husker

xAMP er meget nemme at installere.

Men der er godt nok en del brugere som faar problemer fordi de intet aner om hvad de har installeret.
Gravatar #45 - plazm
22. dec. 2011 20:37
arne_v (44) skrev:

Men der er godt nok en del brugere som faar problemer fordi de intet aner om hvad de har installeret.

Helt sikkert, men gælder det ikke generelt ting man ikke helt har styr på?
Gravatar #46 - arne_v
22. dec. 2011 20:40

Jo.

Men jeg synes at xAMP produkterne leder folk lidt i ufoere ved at give dem indtryk at at man intet behoeve at laere om servere. Naar de saa paa et tidspunkt skal videre bliver det en meget ubehagelig erkendelse af at de mangler noget basal viden.

Lidt ligesom at jeg heller ikke er glad for BlueJ til folk som skal laere at programmere i Java.

Gravatar #47 - arne_v
22. dec. 2011 20:43

Synspunktet (synspunkterne) bygger lidt paa nogle erfaringer fra eksperten.dk med brugere som var kommet lidt i gang men saa kom i store vanskeligheder, fordi lige pludseligt virkede det ikke laengere, og de var helt blanke omkring hvad der reelt skete naar de lavede noget i et GUI program.
Gravatar #48 - Theis
22. dec. 2011 21:24
arne_v (5) skrev:
"Brugbart" er ikke et specielt veldefineret begreb.

Modsat hvad mange ikke software udviklere tror, saa er det faktisk svaert at udvikle god software.

Der er nok en grund til at de fleste virksomheder foretraekker at ansaette folk med 3+ aars uddannelse og 5+ aars erfaring.

En klassisk tekst er:

http://norvig.com/21-days.html

Men naar det er sagt, saa kan du naturligvis godt lave noget fornuftigt med mindre end 10 aars erfaring.

Alle starter jo med nul erfaring. Og der er ikke tale om nogle magiske graenser som man skal forbi for at kunne noget. Ens programmerings evner er en kontinuer og stigende funktion af tid. Hver eneste maaned vil du kunne en lille smule mere end foregaaende maaned.

Og hvornaar det er "nok" er din egen helt subjektive vurdering.

Men du skal helt klart taenke maaneder ikke dage - ellers bliver du skuffet.

Jeg gør mig heller ikke nogen illusioner om at det skal være min levevej. Selvfølgelig tager det lang tid at blive rigtig dygtig, men det samme gælder med noget så simpelt som skriftsproget. De fleste lærer at skrive, men de færreste kan skrive en god tekst som flyder hele vejen igennem.

Jeg skal bare have noget at nørde :) Tænker kodning er lidt sjovere end at rejse master i en flaske.
Gravatar #49 - XorpiZ
22. dec. 2011 22:14
arne_v (44) skrev:

Et af problemerne med WAMP, så vidt jeg husker, er vel, at man skal rette en fandens masse i nogle php-config-filer for at få diverse CMS'er til at fungere. Det skulle man ihvf. på et tidspunkt. Om det stadig gælder ved jeg ikke.
Gravatar #50 - binderup
23. dec. 2011 05:48
WAMP, XAMPP er ganske gode til den lokale udvikling, hvor man får de værktøjer der er nødvendige. De er ikke egnede til hosting (det mener jeg også at de skriver på deres hjemmeside - de har gjort det før).

Så vil man bare i gang, så er der ikke noget problem i at vælge de udviklings opsætninger.

Vælg først hvad du vil udvikle i, spekuler herefter på udvikling, og skal det hostes så find en udbyder der håndterer alt andet end kodningen (med mindre man også interesserer sig for admin delen)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login