mboost-dp1

Java hjælp...

Gå til bund
Gravatar #1 - Qw_freak
7. maj 2012 06:37
Yep, så er jeg blevet kastet ud i noget java (Android) !
OPg for en der kun har arbejdet med C/C++ er det noget ret mærkeligt noget.. so.. I need help to understand the philosophy...

hvis der står:

mApplication = (Application) getApplication();
mSerialPortFinder = mApplication.mSerialPortFinder;

getApplication() er slet ikke i Application filen...

Nogen der gider forklare hvad det er for noget? og hvad mSerialPortFinder bliver for et objekt?
Gravatar #2 - myplacedk
7. maj 2012 06:59
Qw_freak (1) skrev:
getApplication() er slet ikke i Application filen...

Det skal den heller ikke være, den skal være i den klasse du koder. I dette tilfælde får du den via arv, dvs. den klasse du koder skal arve fra Activity.

Qw_freak (1) skrev:
og hvad mSerialPortFinder bliver for et objekt?

Det kan dit IDE fortælle dig når du kommer så langt. Hvis du bruger Eclipse vil den fortælle dig at mSerialPortFinder ikke findes. Vælg autofix (CTRL-1) og lad den oprette variablen, så får den automatisk den rigtige type.
Gravatar #3 - myplacedk
7. maj 2012 07:04
Jeg udspensler lige lidt hvad der foregår i den første linje:

"getApplication()" - kalder metoden getApplication i den klasse du er i, evt. via arv.

"(Application) getApplication()" - det som getApplication returnerer castes til at være en Application.

"mApplication = (Application) getApplication()" objektet fra getApplication - som nu er en Application uanset hvad det var før - bliver gemt i variablen mApplication. (Kan den ikke castes til en Application vil du få en exception inden du kommer her til. Enten runtime eller compile-time.)
Gravatar #4 - Qw_freak
7. maj 2012 08:27
Så getApplication har ikke noget at gøre med den fil der hedder Application?

Det er foriøvrigt dette eksempel jeg forsøger at gøre mig klog på,,..
Serial-Example
Gravatar #5 - myplacedk
7. maj 2012 09:01
Qw_freak (4) skrev:
Så getApplication har ikke noget at gøre med den fil der hedder Application?

Korrekt.

Qw_freak (4) skrev:
Det er foriøvrigt dette eksempel jeg forsøger at gøre mig klog på,,..
Serial-Example

Der kan du se i Application.java:30:

public SerialPortFinder mSerialPortFinder = new SerialPortFinder();

Der defineres mSerialPortFinder som et public field (som ellers er lidt dårligt design men okay til så lille et projekt), og et objekt gemmes i variablen.

SerialPortPreferences arver fra PreferenceActivity, som arver fra ListActivity, som arver fra Activity. Dvs. SerialPortPreferences er en Activity (og burde egentlig hedde noget med Activity), og Activity indeholder getApplication().
Gravatar #6 - Qw_freak
8. maj 2012 06:05
Nyt spørgsmål

Hvor er min main() fra C/C++ i det her java? hvilken funktion/object er ligesom main??
Gravatar #7 - myplacedk
8. maj 2012 06:22
Hvis det var en almindelig application ville der være en main-metode et eller andet sted. Men sådan er det ikke i en Android-app.

Den første måde du skal lære at lave en kørende Android-app er via activities, som du allerede er i gang med.

Det er MainMenu-klassen der indeholder din "main"-metode.

Det er en meget simpel klasse, kun én metode. Men i en mere komplet/avanceret activity er der en del flere. Jeg kan godt lide dette diagram: http://developer.android.com/reference/android/app...

Så kort sagt - main-metoden svarer til onCreate. Men du skal også lære de andre, hvis det skal køre godt når det bliver mere avanceret.

Men hvordan finder OS'et så den klasse?

Hvis du kigger i AndroidManifest.xml i dit projekt kan du se at der er angivet flere activities. Én af dem er markeret som MAIN (dvs. den der skal køres når man bare vil starte din app) og som LAUNCHER (dvs. den får et ikon i launcheren). De andre startes først når man beder specifikt om dem.

Der er ingen pakke-navn på, så den leder i app'ens standard-pakke, som er angivet længere oppe i samme fil.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login