mboost-dp1

Findes der liv i rummet?

Gå til bund
Gravatar #1 - JensOle
18. feb. 2009 21:25
JA DER FINDES LIV I RUMMET, ELLERS VILLE JEG IKKE KUNNE SKRIVE DET HER !
Gravatar #2 - BurningShadow
18. feb. 2009 21:30
Eskimoer??? Jeg tror sgu da ikke på Eskimoer... Der må da være grænser!
Gravatar #3 - mojo
18. feb. 2009 21:31
Man kan vel næsten kun svare "Ved ikke"?

Ja altså med mindre at man virkelig VED det.. Som i: jeg f.cking VED at jorden er rund (- på trods af at jeg jo aldrig ved selvsyn har konstateret at det er tilfældet (og formentlig aldrig kommer til det (og hvis jeg gør, så sejt nok alligevel!)))).
Gravatar #4 - IRGhost
18. feb. 2009 21:33
jeg har ihvertfald set en UFO.... men politiet mener at hjulsporene peger i en anden retning
Gravatar #5 - Niklas H
18. feb. 2009 21:41
Det sikre svar, burde være "Ved ikke", for det gør vi jo reelt ikke. Det ser jeg som den eneste "faglige" svarmulighed, hvor de 4 andre handler om mening/tro.
Gravatar #6 - mojo
18. feb. 2009 21:46
#5 Du ved vel reelt ikke om der er nogle som ved om der findes liv i rummet? ;)
Gravatar #7 - noramskull
18. feb. 2009 22:17
Min far sagde engang at han havde fundet et rumvæsen i laden som han måtte jage væk med sin høtyv.

Men så igen, jeg ved ikke hvad et rumvæsen ellers havde regnet med i jylland.
Gravatar #8 - zin
18. feb. 2009 22:18
Nej - Gud har kun skabt liv her på Jorden.

Dette er sandheden, no arguments there.
Gravatar #9 - Orange
18. feb. 2009 22:19
Hvis der findes intelligent liv i rummet, hvad fanden skulle de så kontakte os for? "Check de tosser dernede, planeten er fucked og de bruger de fleste af deres ressourcer på at slå hinanden ihjel. Dem skal vi sgu ikke ned til, move along."
Gravatar #10 - soerendk
19. feb. 2009 00:23
Det gør der med høj sandsynlighed.

Der er bl.a. på jupiters måne kaldt Europa mulighed for at der eksisterer et stort underjordisk hav, der er dækket af en bred isskorpe hvilket har forhindret i at man umiddelbart har kunnet undersøge sagen nærmere.

Generelt er der en smal sandsynlighed for, at simplere livsformer i form af ekstremofile organismer kan, eller førhen har kunnet eksisteret i rummet.

Se for ekempel: http://www.bbc.co.uk/science/space/life/looking/eu...
Gravatar #11 - erikjust
19. feb. 2009 00:53
Nej - Gud har kun skabt liv her på Jorden.

Er der intiligent liv i rummet? Tjaa det må vi sku håbe fordi der er sku meget lidt her på jorden.

De fleste menesker tror stadigvæk at de har en fantasiven som de kalder for gud, Allah, det flyvende spagetti monster og ligne.

Håber vi ser en dag hvor religion bliver set som en ide der skal overvejes og behandles lige så stor skeptis som alt andet.

Med andre ord i en debat er det op til de religiøse og kunne bevise at der er en gud og ikke omvendte.

Men back on tropic der er stor snasynlighed for at der er liv i rummet.

hvorfor har vi så ikke haft kontakt med dem endnu?

Som sagt er der flere muligheder hvorfor de ikke har gjort det, men mener der er 3 grunde der alle kan forklare det nogen lunde

1 Vi er bare ikke interasante eller udviklet nok til at vi har nok interasse for dem.

2 Der er liv men det er som små øer og afstanden mellem dem er så stor at øerne aldrig for kenskab til hinanden.

3 Der er liv nok i universet, men det er de færeste der når op på et teknoloisk stadige der er advangseret nok til og kunne begynde og udsænde og modtage radio bølger.

Tror selv at grund 2 og 3 nok er mest sansynligt, ta vores nærmeste stjerne selv om der var liv der, er afstanden så stor at det vil ta mindst en 1000 år hvis ikke mere for radiobølger og nå der til.

og hvis vi antager at den civilication er på højde med vores egne vil et svar ta mindst 1000 år for og komme tilbage.

Plus med vores nuværende teknologiske nivo kan vi kun se de største planeter og selv om vi kan se dem er vores teknologi på ingen måde sofistikeret nok til og kunne se om der er noget liv på den.

Specielt ikke hivs det liv er fungere på prinsipper fulkommen ukendt for os.
Gravatar #12 - General_ONeill
19. feb. 2009 08:01
Naturligvis er der liv i rummet!
Pyramiderne blev jo bygget som landingspladser for rumskibe!
Gravatar #13 - gaffatape
19. feb. 2009 08:12
Ja der er. Rent statistisk er det utopi at tro at der ikke er. Men om det er mere eller mindre intelligent end her på jorden? Hvor går grænsen? Ved en fisk, en hund, et menneske?
Gravatar #14 - ty
19. feb. 2009 08:25
#3 den er da ikke rund ...
Gravatar #15 - gnаrfsan
19. feb. 2009 08:33
Kommer til at tænke på et afsnit af Babylon 5, hvor et rumvæsen sagsøges for at have bortført et eller andet menneskes tip-oldefar. Rumvæsnet svarer spørgsmål ved at vise symboler, der ligner korncirkler :)
Gravatar #16 - Kifo
19. feb. 2009 09:33
Jeg tror der er en form for liv derude.
Måske er der en lille Goa'uld et eller andet sted :p
Gravatar #17 - dub
19. feb. 2009 10:06
Grimlock (11) skrev:
Tror selv at grund 2 og 3 nok er mest sansynligt, ta vores nærmeste stjerne selv om der var liv der, er afstanden så stor at det vil ta mindst en 1000 år hvis ikke mere for radiobølger og nå der til.

Proxima Centauri som er den stjerne der er tættest på solen er kun 4.2 lysår væk. Da radiobølger bevæger sig med samme hastighed som lys så vil det kun tage 4.2 år og ikke 1000 år.
Gravatar #18 - cazotaro
19. feb. 2009 10:18
nej, i hvert fald ikke kuglerund :P

topic:
Jeg sad i går og så en dokumentar om "hvor er gud" i evolutionsteorien, på dr 2. Det slog mig at disse religiøse fanatikere der arrogant bare afviser den jo intet bilag har for det. De nægter jo at lytte, og forventer at blive lyttet til.

Grimlock (11) skrev:

Med andre ord i en debat er det op til de religiøse og kunne bevise at der er en gud og ikke omvendte.

Rigtigt nok, men dette modsiger vel lidt religion i sig selv, for hvis man beviser guds tilstedeværelse, så har man vel ophøjet sig selv til hans position, og hvorfor så tro på læren om han når man sidder med alle svarene. Religion er som jeg ser det en anden måde at besvare de store spørgsmål på - fx, hvor kommer vi fra, meningen med livet osv.

Jeg ved ikke om der er nogen her der har læst Dan Browns "Engle og Dæmoner". Men han fremsætter et synspunkt hvor såvel religion og videnskab, bliver to forskellige måder at se gud på. Altså at videnskab er en religion - uden at fornærme nogen kan dette godt være rigtigt.

For sammenligner man skabelsesberetningen med bigbang og evulotion, så kan skabelsen let ses som en forsimplet bondeknoldsagtigt måde at forstå det på. Og altså bør man godt kunne tro på en religion og tilhænger af videnskaben. Som fx det lader til meget af 'vores' protestantiske måde at være kristne på. Jeg er i hvert fald aldrig blevet fortalt af min præst - er konfirmeret - at skabelsen var rigtig, nærmere at vi skal tro på det gode i mennesket.
For mig at se er det religionene der skal reformeres endnu en gang, til netop dette - et godt budskab!

Jeg er nu ikke særlig religiøs, men jeg synes mange religioner indeholder gode budskaber, så hvis man for frasorteret skyklapperne i form af ubevist ævl og kævl, har man vel det gode tilbage, der endda kan virke i et moderne verdensbillede.

Hvorvidt der er liv i rummet eller ej (ud over os) så kan jeg ikke forestille mig at der ikke skulle være det, men når universet er så stort som det er, og jeg overhovedet ikke kan se hvordan vi skal bevæge os hurtigere end lyset, så bliver chancen for at vi kan kommunikere med andre livsformer (hvis de er intelligente nok - eller vi er) nok omtrent lige så lille som chancen for at der er andet liv.
Gravatar #19 - Sikots
19. feb. 2009 14:02
Jeg ligeglad, så længe Jar-Jar Binks snart bliver masseproduceret...
Gravatar #20 - F1skr
19. feb. 2009 15:29
#4 hvor mon du har set den sætning før? ;)
Gravatar #21 - zin
19. feb. 2009 15:49

Gud eksisterer fordi jeg tror på, at Gud eksisterer. Ellers ville jeg jo ikke tro på Gud, vel?
Your ball. :-)
Gravatar #22 - tesshedall
19. feb. 2009 16:23
cazotaro (18) skrev:
For mig at se er det religionene der skal reformeres endnu en gang, til netop dette - et godt budskab!

Det er jeg enig med dig i - for som jeg ser det, er tro noget af det bedste, mennesket har opfundet, mens religioner har fanden skabt!
Hvis alle bare kunne nøjes med at have sin egen private tro, som ingen andre kendte til, så kunne vi nok have undgået en del blodsudgydelser gennem de sidste mange tusinde år. På den anden side tør jeg ikke tænke på hvor overbefolket jorden ville være i det tilfælde...
Gravatar #23 - Systran
19. feb. 2009 16:36
SRSLY!11??+

<monterer staniolkasketten>
Gravatar #24 - terracide
19. feb. 2009 17:37
ZiN (21) skrev:
Gud eksisterer fordi jeg tror på, at Gud eksisterer. Ellers ville jeg jo ikke tro på Gud, vel?
Your ball. :-)

Tro != viden...om igen.
Gravatar #25 - terracide
19. feb. 2009 17:38
#18:
Du skulle lade være med at bruge Dan Brown (FIKTION) som argumentation for eksistensen af nisser...
Gravatar #26 - Viggo
19. feb. 2009 20:02
"Nej - Gud har kun skabt liv her på Jorden."

tag jer sammen.. godt nok er newz fyldt med alskens mennesker.. nogle er til linux, nogle windows... nogle for pirateri, andre imod.. men det der... så overskrider i sgu godt nok grænsen |:<

"Nej - vi har ikke haft kontakt, ergo der er ikke liv i rummet."
er ikke lige så gal, IMO bare lidt naiv
Gravatar #27 - Magten
19. feb. 2009 23:05
IRGhost (4) skrev:
jeg har ihvertfald set en UFO.... men politiet mener at hjulsporene peger i en anden retning
Blå Mænd - Rulletekster - Teksten om Lotte's fremtid..

Ja jeg har set den 6 gange..

Bonusinfo: Det er faktisk 2 UFO'er hun påstår at have set.
Gravatar #28 - Norrah
19. feb. 2009 23:10
Kun på jorden... resten er universet er bare proof of concept.
Gravatar #29 - ty
19. feb. 2009 23:11
Hvad så med udenfor?
Gravatar #30 - mojo
19. feb. 2009 23:12
Der er et par ting jeg ikke helt er med på mht. Gud..

Skal der være liv på en planet for at Gud babysitter den?

Hvis en Gud eksisterer (kald den bare Alah eller Henrik for min skyld), er den så blot Gud for Jorden og ikke vilkårligt mange andre planeter?

Eller er der mon rivaliserende guder? Og har de indbyrdes stridigheder? "Nej det er MIN planet!" - "Gu' det ej, jeg så skidtet først!".

Er det måske bare ÉÈN Gud for hele universet? (Og hedder han så Henrik?)

Spændende, spændende..

Tilbeder Gud nogen (/nogle)?

Hvilken slags vin lavede Jesus vand om til? Bourgogne?
Find selv på flere..
Gravatar #31 - gnаrfsan
19. feb. 2009 23:23
#30 en gud er gud for en gruppe af mennesker (læs: semi intelligente væsener) der tror på den... sig mig har du ikke spillet Black & White?
Gravatar #32 - mojo
19. feb. 2009 23:56
#31 er det noget du tror på eller noget du ved?
Gravatar #33 - gnаrfsan
20. feb. 2009 00:05
#32: Det er vel ligegyldigt, når vi snakker om religion ;)

Mere seriøst tror jeg ikke på noget "overnaturligt". Der er rigeligt i naturen at forstå til at vi behøver at gøre det mere kompliceret ved selv at opfinde noget...
Gravatar #34 - erikjust
20. feb. 2009 03:12
21# og jeg tro der er en flyvende tepotte med dampende varm earl gray der rotere om solen.
Med din logik selvom jeg ingen beviser har for det burde det jo være sandt.
Uheldigvis fungere det ikke sådan med mindre du har nogle stærke beviser ud over din egen tro er eksistensen af gud lige så tvivlsom som den flyvende tepotte.

18# Nej videnskab er ikke lige som religion, religion er noget der 99,99999% af gangende bygger på blind tro uden nogen form for beviser what so ever.
Hvor videnskaben bygger 100% på hard cold facts, hvis du vil ha noget som helst erkendt som en videnskablig theori skal den kunne bevises med gentagende tests der alle skal kunne bevise samme resultat som den originale test som hyportesen blev formet fra.

Med hensyn til og rejse i hurtiger end lyset er det rigtigt at et skib ikke kan flyve hurtiger end lyset, men der er intet der siger at et objekt ikke kan bevæge sig hurtiger end lyset.

Tænk Star Trek her når de starter deres Warp drive er det faktisk universet der skupper skibet og ikke skibet selv der flyver.

Dette kan lade sig gøre ved og sammen trække rummet foran en og udvide det bag en.

Man kan lave en test der kan vise hvordan det virker med et alm stykke A4 ark fold det flere gange så det kommer til og ligne en vifte.
Plasere så et object på det sammen foldet papir og begynd træk i papiret bagfra ikke for hurtigt så objektet falder af folderne.
Når papiret er fladt skulle objektet gerne være i modsatte ende af papiret.

Nu spørger nogen så sikkert hvis vi kender teorien bag hurtiger end lys rejser hvorfor har vi så ikke allerede koloniseret andre sol systemer.
Svaret er enkelt for et skib til og ha evnen til den slags numre skulle det kunne genere samme mængde energi som solen gør.

Problemet er ikke så meget det at vi ikke kender et materiale der kan genere den slags energi anti-meterial kan faktisk genere den slags energi.

Faktisk vil en litter af staset kunne levere nok kraft til at kunne komme til Mars og tilbage igen.
Uheldigvis er anti materiale en (for og sige det mildt) pikkel dyr afære for bare og producere et par protoner af staset.
Mener og ha hørt et sted at hvis man tog al det anti meterial vi har produceret og affyrede det, ville vi cirka ha samme mængde energi som vi får ud af og stryge en tændstik.

Så det er ikke fordi vi ikke ved hvordan vi muligvis kan nå andre solsystemer inden for vores leve tid.
Det er bare fordi vores nuværende teknologi bare ikke er sofistikeret nok til og kunne producere det materiale vi skal bruge til og gøre det med.
Gravatar #35 - zin
20. feb. 2009 09:41
Grimlock(#34) skrev:
21# og jeg tro der er en flyvende tepotte med dampende varm earl gray der rotere om solen.
Med din logik selvom jeg ingen beviser har for det burde det jo være sandt.
Uheldigvis fungere det ikke sådan med mindre du har nogle stærke beviser ud over din egen tro er eksistensen af gud lige så tvivlsom som den flyvende tepotte.

Forskellen er at der er 1 milliard + mennesker der tror på at min Gud eksisterer, og kun én der tror på at din gør. :-)
Er et videnskabeligt bevis virkelig andet end en statistisk hovedsagelig korrekthed? Til alle videnskabelige beviser er der undtagelser, og situationer i hvilke, "loven" ikke gælder, og ydermere ligger mange af beviserne vægt på observationer foretaget eller fortolket af mennesker, som introducerer en fejlkilde. Flere videnskabsmænd understreger i øvrigt (specielt de dygtige) at videnskab egentlig ikke er "Viden"; Det er blot vores forsøg på at opnå en forståelse på vores univers, og intet af det, vi forstår er nødvendigvis rigtigt, da ny viden kunne afsløre at den viden vi tidligere havde, ikke var korrekt; Som da Galileo opdagede, at solen ikke roterede om jorden, og senere da Pluto blev dømt til ikke at være en planet. Dette er blot eksempler på den pointe jeg forsøger at lave;
Vores forståelse for Universet i sin helhed er meget lille. Vi kan derfor ikke med nogen som helst form for overbevisning sige at vi ved, at Gud ikke eksisterer. Derfor må vi anvende, hvad vi ved; Vi ved at Universet er skabt (som så; Det hele kunne være en "The Matrix"-agtig illusion, jo..), men vi er ikke sikre på hvordan. Det kunne have været "Gud", eller ren chance, eller noget helt tredje.
Når først vi skal til at bevise noget som f.eks. tyngdekraft er vi nød til at antage en hel masse ting; Newton med æblet antog at æblet faktisk eksisterede, og at han eksisterede, og at hans øjne ikke bedragede ham, og ydermere at der måtte være en form for kraft der "trak ned" i ting; Han "beviste" sidstnævnte. Resten er statistisk-logiske sandheder. Vi går dagligt og bruger vores øjne, så derfor må de statistisk set være sanddruelige hele tiden, med andre ord vi "tror" på vores øjne; Ligeledes bemærker andre mennesker os og vores valg får konsekvenser senere hen i livet, så derfor må vi også eksistere, statistisk set; Eller, vi tror på at vi eksisterer.
Men.. Over halvdelen (1 milliard kristne, muslimer og en masse buddhister/hinduer osv...) af menneskerne i verden tror på en eller anden form højere-stående væsen, der har / har haft effekt på vores liv, i form af en "Gud"... Så, statistisk set må en sådan også eksistere.
#24: Terracide jeg elsker dine argumenter. Vil du venligst beskrive hvad forskellen på tro og viden er. Jeg venter. :-)
Gravatar #36 - gnаrfsan
20. feb. 2009 10:03
#35 ideen om din gud opstod sandsynligvis ved at en mand for 2500 år siden så ind i et bål og så et syn for sig om en enkelt lysets magt... En periode, hvor man vidste nul og niks om videnskab. Jeg kan forestille mig at folk generelt ledte efter svar.

Kristendommen/jødedommen/islaam opstod sandsynligvis udfra det, da det faktisk ikke var ret langt fra Israel.
Gravatar #37 - Norrah
20. feb. 2009 10:54
#36 kristendommen opstod fordi brian og Johnny lavede en pratical joke på Jesus, hvor de fik ham til at tro han var speciel.
Men det var han self. ikke..

.. joken døde dog lidt, da jesus gjorde det samme. Og da de var flove, så tog de hemligheden med i graven.
Gravatar #38 - terracide
20. feb. 2009 11:46
ZiN (35) skrev:

Forskellen er at der er 1 milliard + mennesker der tror på at min Gud eksisterer, og kun én der tror på at din gør. :-)

http://www.infidels.org/library/modern/mathew/logi...

Fallacies er noget religiøse og tåbeer tit bruger, men det slags er værdiløst spild af tid...om igen.
Gravatar #39 - ty
20. feb. 2009 11:56
#38 2 x om igen. Starter han så ikke forfra?
Gravatar #40 - Norrah
20. feb. 2009 12:21
when presented with two equally popular theories, the simplest theory, is the most likely.
Gravatar #41 - gnаrfsan
20. feb. 2009 14:18
#40: Jeg er meget uenig.

Ofte ja, men langtfra altid. Overgangen fra teorien om atomet som et udeleligt elemnt til teorien om en samling af partikler er et godt eksempel på det modsatte.
Gravatar #42 - Norrah
20. feb. 2009 15:08
gnarfsan (41) skrev:
#40: Jeg er meget uenig.

Ofte ja, men langtfra altid. Overgangen fra teorien om atomet som et udeleligt elemnt til teorien om en samling af partikler er et godt eksempel på det modsatte.

Jeg sagde: "is the most likely."
Gravatar #43 - terracide
20. feb. 2009 16:09
den var sgu slem (39) skrev:
#38 2 x om igen. Starter han så ikke forfra?

Hvis du løber ved siden af døren og rammer væggen 2 gange i streg...kom du så igennem døren?
Nej vel...
Gravatar #44 - noramskull
20. feb. 2009 17:11
Hold nu om med alle de meningsløse debatter om rumvæsener, gud osv.

Jeg vil bare gerne vide om vi kan slå det ihjel.
Gravatar #45 - terracide
20. feb. 2009 18:27
#44:
Intet i universet er uforgængeligt, selv ikke et sort hul...så hvorfor ikke?

Men hvorfor spørger du om dette...paronoia.
Gravatar #46 - cazotaro
20. feb. 2009 19:33
Ja, vi kan i hvert fald takke gud for at vi stadig kan være her :P

Jo, jeg kan faktisk sagtens bruge fiktion som argument her, fordi jeg bare benytter et eksempel som bogen beskriver. (Noget med den myrdede katolske professor med sin idé om stof som gud). Det er altså bare en idé, eller en måde at opfatte noget på. Om det er en fiktiv figur i en historie der fremsætter en tanke/idé/teori eller om det er din nabo eller min guldfisk er vel ligemeget. Når bare den enten bevises el. bare er en subjektiv idé som her hvor 'beviset' bare ligger i at sådan synes jeg godt man kan se det og dermed argumenterer for det.
"At religion og videnskab er to forskellige måder at se samme sag på." Bliver så bare en slags fredsmæling. Jeg synes bare idéen var interessant fordi den satte de to sider i perspektiv.
Vi kan godt blive enige om at videnskaben er den mest rigtige - men er dette ikke subjektivt? Religionen har måske ikke beviser - men så længe de religiøse vil lytte må de vel godt bruge deres 'forsimplede livsforståelse'.

Som ZeN i #35 så genialt udtrykker det, så bygger videnskab rigtigt nok på facts, men en teori er kun gældende indtil den bliver modbevist. Og måske nok er videnskaben rigtig nu, men det betyder ikke at den er sand hvis den bliver modbevist ved en bedre forklaring en gang i fremtiden. Så alt hvad vi videnskabeligt ved er ikke nødvendigvis sandheden, men måske et led i vejen til at finde denne. (Jeg føler mig nææsten som sindssyg efter den her udtalelse?) Mange fysiske grundregler gælder fx ikke i kvantemekanikken.

Gravatar #47 - Norrah
20. feb. 2009 19:48
#45 Nu er vi jo ikke sikre på sorte huler...

Om det stof det afgiver er noget der kommer uanset aktivitet, eller om det 100% er afhængigt af det der sluges.
Gravatar #48 - terracide
20. feb. 2009 19:51
#47:
Læs op, selv wiki modsiger dig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole
Gravatar #49 - noramskull
20. feb. 2009 20:14

Det har da ikke noget med paranoia at gøre, men så vidt jeg ved er der ikke nogle love som forbyder mig at slå gud eller rumvæsener ihjel.

Så hvis jeg ser en af delene ude i min baghave, så er det i princippet et free kill :D
Gravatar #50 - terracide
20. feb. 2009 21:04
#49:
Hvis du ser et rumvæsen ude i din have og du forsøger at dræbe det, så kan det jo betragtes som en fjendtlig handling, der provokere en civilisation advanceret nok til at krydse spændet mellem stjenrne(noget vi kun kan drømme om pt.) og så er jeg temmelig sikker på du hurtigt bliver udrydningstruet...eller et pænt kæledyr.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login