Facebook har valgt at lukke ned for en række WhatsApp-kanaler i Afghanistan efter Talibans overtagelse af hovedstaden, oplyser Ars Technica.
WhatsApp-nødlinjen fungerede som en nødtelefon for civile til at rapportere om vold, plyndring eller andre problemer. Den blev oprettet af den islamistiske bevægelse Taliban i takt med erobringen af Kabul i søndags.
I går udmeldte Facebook, ejeren af WhatsApp, at de har blokeret hjælpelinjen sammen med andre officielle Taliban-kanaler.
WhatsApp har ifølge Ars Technica fået kritik for ikke at gøre nok for at lukke ned for Talibans kommunikation via appen.
Eksperter på området mener derimod, at nedlukningen af WhatsApp-nødlinjen er “absurd” og “upraktisk” på et tidspunkt, hvor den islamistiske militærgruppe har overtaget kontrollen i landet og borgere står overfor plyndringer, panik og kaos.
“At forhindre kommunikation mellem borgere og Taliban hjælper ikke afghanerne, tværtimod,” lyder det fra Ashley Jackson, en tidligere nødhjælpsarbejder for Røde Kors og Oxfam i Afghanistan. “Hvis Taliban pludselig ikke kan bruge WhatsApp, isolerer man blot afghanerne, hvilket gør det sværere for dem at kommunikere i en allerede panisk situation.”
“Jeg ved godt, at det lyder usandsynligt, at nødtelefonen rent faktisk skulle komme borgerne til hjælp, men i en bizar og omskiftelig situation som denne har de civile brug for alle de ressourcer, de kan få, og dette er en af dem,” tilføjer Jackson.
Fra Facebook lyder begrundelsen for nedlukningen, at “Taliban er sanktioneret som en terrororganisation i henhold til amerikansk lov, og derfor har vi forbudt dem fra vores tjenester. Det betyder, at vi fjerner konti, der føres af eller på vegne af Taliban og forbyder ros, støtte og repræsentation af dem.”
“Facebook træffer ikke beslutninger om den anerkendte regering i et bestemt land, men respekterer i stedet det internationale samfunds myndighed i at træffe disse beslutninger.”
Taliban har tidligere gjort brug af WhatsApp-hotlines – bl.a. da de tog kontrol over byen Kunduz i 2016.