Facebook er blevet beskyldt for at bryde ligestillingsloven grundet selskabets måde at håndtere jobannoncer, oplyser BBC News.
Ifølge kampagnegruppen Global Witness er det ikke lykkedes at forhindre en diskriminerende målretning af annoncer, eftersom Facebooks annonce-algoritme var forudindtaget i at vælge, hvem der ville se dem.
En undersøgelse foretaget af Global Witness viser, at jobannoncer for mekanikere primært blev set af mænd, mens jobannoncer for børnesygeplejersker næsten udelukkende blev set af kvinder.
Global Witness indsendte to jobannoncer til Facebook med krav om, at den ene skulle være målrettet kvinder, mens den anden skulle vises til alle over 55 år. Begge annoncer blev godkendt til offentliggørelse, selvom Facebook bad organisationen om at sætte kryds i en boks, der sagde, at den ikke ville diskriminere disse målgrupper.
“Vores systemer tager højde for forskellige former for information for at prøve at vise folk annoncer, de vil være mest interesserede i,” siger Facebook.
I 2019 blev der anlagt en retssag i USA omfattende boligrelaterede annoncer på Facebook, som US Department of Housing and Urban Development påstod var diskriminerende i forhold til etnicitet.
Den sociale mediegigant har siden aftalt, at den ikke vil tillade diskriminerende annoncer af denne art i USA og Canada, og at den undersøger at gøre tilsvarende for målretning af job-, bolig- og kreditannoncer i andre lande.
“Det faktum, at det er muligt at gøre dette på Facebook i Storbritannien, er yderst chokerende,” lyder det fra Naomi Hirst, der ledede Global Witness’ undersøgelse.