En undersøgelse foretaget af The Financial Times viser, at Snapchat, Facebook, Twitter og YouTube har mistet omkring 9.85 milliarder dollar i omsætning grundet Apples ændringer af dets iPhone-privatlivspolitik, oplyser The Verge.
Sidste år annoncerede Apple dets ATT-politik (App Tracking Transparency), der kræver, at apps beder om tilladelse til at spore brugernes data. Politikken trådte i kraft i april og forhindrer altså apps i at spore deres brugere, såfremt de ikke giver tilladelse.
“De platforme, som er mest påvirket – men især Facebook – bliver nødt til at genopbygge deres maskineri fra bunden som følge af ATT,” sagde adtech consultant Eric Seufort ifølge The Verge. “Min overbevisning er, at det tager mindst et år at bygge en ny infrastruktur. Nye rammer og værktøjer skal udvikles fra bunden og testes grundigt, før de implementeres til et stort antal brugere.”
Apples nye politik vil tvinge SoMe-platforme til at tænke kreativt med deres annoncering. Uanset om det betyder en større fokus på Android-enheder eller en investering i Apples egen reklamevirksomhed – som næsten brød sine egne regler ved at indsamle brugerdata på ligefod med tredjepartsapps – bliver de nødt til at finde en anden indtægtskilde, som ikke involverer sporing af iPhone-brugere.