Apple annoncerede i juni, at iOS-udviklere blev påkrævet at offentliggøre deres behandling af privatlivsdata – nu lancerer Apple privatlivsmærker på egne tjenester.
Fra i dag bliver det nu muligt for Apple-brugere at undersøge, hvordan apps udnytter brugernes data.
Apple har netop lanceret privatlivsmærkater, der gør det nemt og overskueligt at få indblik i, hvordan ens privatlivsdata bliver brugt.
Det drejer sig overordnet set om Apples respektive App Stores til iOS, MacOS, iPadOS, watchOS og tvOS.
De nye privatlivsmærkater vil være at finde på App Store ud fra hver app, der er blevet opdateret med de privatlivsinformationer, som Apple er begyndt at kræve af udviklere.
Apple har ikke slettet de apps, der ikke har leveret information om, hvordan de bruger privatlivsdata.
Derimod har Apple forhindret udviklere i at opdatere deres apps, så længe de ikke har afgivet informationen om, hvordan de bruger privatlivsdata.
Læs også: Apple bygger eget modem til fremtidens iPhone.
Data, der bliver samlet af apps, er delt op i tre kategorier: tracking-data, data der er forbundet til dig, og data, der ikke er forbundet til dig.
Apps er også påkrævet at opgive et link, som brugere kan benytte til at finde en oversigt over, hvordan brugeres data bliver brugt.
Opdatering vil bliver nu udrullet med iOS version 14.3, iPad OS version 14.3 og macOS Big Sur version 11.1.
Man kan læse mere om Apples opdaterede privatlivspolitik her.