mboost-dp1

NYT vs OpenAI

Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
29. aug. 2023 04:15
Traditionel copyright har altid været "at odds" med et internet der i sin grundlæggende natur tillader at man kan kopiere alt, så nemt som ingenting.

At træne LLMer på online materiale er så næste niveau af at udnytte dette og nu kommer juristerne og "ordensmagten" så på banen for at stoppe festen. Men det vil aldrig lykkes. Det bedste de ville kunne opnå er at vingeskyde de lovlydige firmaer, men dusinvis og snart hundredevis af nye firmaer der laver LLMer er på vej efterhånden som hardware bliver billigere og processerne optimerede. Ånden er ude af flasken. Juristerne og retssystemet kan kun brænde pengebjerge og spilde mandeårhundreder på at stoppe de lovlydige aktører.

Jeg vil have det fint med en verden hvor man simpelthen droppede ALT vedrørende copyright og patent lovgivning. Skrot det hele. I en sådan verden vil der stadig være lige så mange kreative personer og ligeså mange forbrugere med frie penge der ønsker underholdning. Der skal bare findes nogle nye modeller. Menneskeheden er afsindigt god til at tilpasse sig, så det er jeg slet ikke bekymret for.
Gravatar #3 - arne_v
29. aug. 2023 14:40
larsp (2) skrev:

Jeg vil have det fint med en verden hvor man simpelthen droppede ALT vedrørende copyright og patent lovgivning. Skrot det hele. I en sådan verden vil der stadig være lige så mange kreative personer og ligeså mange forbrugere med frie penge der ønsker underholdning. Der skal bare findes nogle nye modeller. Menneskeheden er afsindigt god til at tilpasse sig, så det er jeg slet ikke bekymret for.

Mindre indtjening => mindre produktion.

Gravatar #4 - dugfrisk
29. aug. 2023 19:39
Mindre produktion-> flere døde
Gravatar #5 - larsp
30. aug. 2023 12:20
Forestil jer en verden hvor der ikke var copyright og patent beskyttelse.

Der ville blive lavet produktioner hvor Captain Kirk møder Indiana Jones, for at lave oprør mod Star Wars imperiet.

Musikere vil remixe alt og alle.

De etablerede producenter ville være nød til faktisk at finde på nyt, for ellers ville de blive irrelevante på kort tid. Teknologifirmaer ville være nød til at innovere mere og levere højere kvalitet for at holde sig relevante, for gårsdagens teknologi bliver kopieret og forbedret hele tiden af andre producenter.

Andre principper vil blive opfundet for at verificere ægthed, der hvor det gælder.

Men det kræver et ikke forfrossent sind at forestille sig sådan en verden.

Jeg tror nærmere at patenter og IP rettigheder -> Flere døde ;)
Gravatar #6 - arne_v
30. aug. 2023 13:01
larsp (5) skrev:

Musikere vil remixe alt og alle.

Uden tvivl.

Men remixe hvad?

Hvis der ikke er penge i at lave ny musik fordi alle fri kopierer, så vild er ikke blive lavet noget ny musik at remixe.

larsp (5) skrev:

Teknologifirmaer ville være nød til at innovere mere og levere højere kvalitet for at holde sig relevante, for gårsdagens teknologi bliver kopieret og forbedret hele tiden af andre producenter.

Lad os tage MS Windows som eksempel. Idag sælger MS licenser for lad os sige 500 kroner stykket (den rigtige pris afhænge af version, aftale etc. men lad os forsimple lidt). Det er ulovligt at kopiere Windowsuden licens, så folk der vil have Windows betaler de 500 kroner. Og MS tjener penge. Mange penge - det er en lav pris men når vi taler om hundredevis af millioner licenser så bliver det alligevel til mange penge.

Hvad vil der ske hvis man ophævede copyright beskyttelsen på Windows?

Principielt kan man jo forestille sig mange forskellige scenarier.

A) Seriøst teknologi firma kloner Windows, tilføje nyttige utilities, reverse engineer visse komponenter og laver forbedrede udgaver etc.. Og sælger den nye udgave for 600 kroner. Og så kan folk vælge om de vil betale MS 500 kroner for basis udgaven eller 600 kroner for den forbedrede udgave. Både MS og det andet firma har fin økonomi.

B) Grådig person køber en licens til Windows fra MS og sælger kopier for 50 kroner. Alle køber naturligvis for 50 kroner fremfor de 500 kroner MS vil have. Den grådige person bliver rig. MS stopper udviklingen af Windows, da der ingen penge er i det.

Jeg tror mest på #B.

Gravatar #7 - larsp
31. aug. 2023 03:52
arne_v (6) skrev:
B) Grådig person køber en licens til Windows fra MS og sælger kopier for 50 kroner. Alle køber naturligvis for 50 kroner fremfor de 500 kroner MS vil have. Den grådige person bliver rig. MS stopper udviklingen af Windows, da der ingen penge er i det.

Jeg tror mest på #B.

50 kroner eller 0 kroner fordi værdien af gammelt, statisk, usupporteret software går mod nul. Det nuværende system muliggør at man kan sælge dødt materiale, hvilket er unaturligt.

I en copyright fri verden ville de firmaer der har brug for Windows installere det gratis og derefter betale for en service aftale og betale for custom udvikling af features. I stedet for at betale for en papkasse med en CD i, rent metaforisk.

Men remixe hvad?

Der vil være ligeså mange talenter derude som ønsker at lave musik. I stedet for at et par pladeselskab giganter bestemmer med hård hånd hvad der skal være de nye hit, vil disse monopoler forvitre og nye måder vil komme til hvor folk betaler kunstnerne måske direkte for "custom musik" og for performances, og der vil være mange kunstnere der ville elske bare at få deres navn derud. Der vil blive lavet mere ny musik tror jeg og mindre formularisk fokusgruppe udviklet musik.

Og uden IP rettigheder kunne man fyre sååå mange jakkesæt at jeg bliver helt euforisk af at tænke på det, haha.
Gravatar #8 - arne_v
31. aug. 2023 13:57
larsp (7) skrev:
arne_v (6) skrev:

Jeg tror mest på #B.

50 kroner eller 0 kroner fordi værdien af gammelt, statisk, usupporteret software går mod nul. Det nuværende system muliggør at man kan sælge dødt materiale, hvilket er unaturligt.

Unaturligt eller ej.

MS tjener ca. 25 B$ om året på Windows licenser.

Det vil have nogle konsekvenser for udviklingen af Windows, hvis det falder til ingenting eller næsten ingenting.

larsp (7) skrev:

I en copyright fri verden ville de firmaer der har brug for Windows installere det gratis og derefter betale for en service aftale og betale for custom udvikling af features. I stedet for at betale for en papkasse med en CD i, rent metaforisk.

Det er en hypotese.

Men vi kan jo prøve at kigge på hvordan det fungerer i den virkelige verden.

Der er penge at tjene på den model, men ikke nær så mange penge som på traditionel licens model.

MS og Oracle skovler penge ind på licenser.

Diverse open source baserede firmaer fra Redhat (IBM) og ned tjener penge men er absolut ikke tilfredse med den gratis brug som forhindrer dem i at tjene de samme milliarder som MS og Oracle.

Derfor:
* Redhat/IBM's seneste tiltag mod RHEL klonerne
* en hel stribe OSS har skiftet fra forskellige open source licenser til BSL & SSPL
(CockroachDB, Vagrant & TerraForm, MongoDB, Elasticsearch & Kibana etc.)

Der er en rimelig solid indikation på at drop af copyright vil reducere indtjeningen i software branchen med ca. 90%.

Og det vil reducere R&D med noget i samme størrelsesorden.

larsp (7) skrev:

Men remixe hvad?

Der vil være ligeså mange talenter derude som ønsker at lave musik. I stedet for at et par pladeselskab giganter bestemmer med hård hånd hvad der skal være de nye hit, vil disse monopoler forvitre og nye måder vil komme til hvor folk betaler kunstnerne måske direkte for "custom musik" og for performances, og der vil være mange kunstnere der ville elske bare at få deres navn derud. Der vil blive lavet mere ny musik tror jeg og mindre formularisk fokusgruppe udviklet musik.

Der vil stadig være mange som kan lide at lave musik. Og mens de er unge vil de måske lave musik for sjovs skyld. Men når de gifter sig, får børn og køber parcelhus, så vil de hvis der ikke er penge i musik fokusere på en karriere som advokat eller tandlæge eller folkeskolelærer.

larsp (7) skrev:

Og uden IP rettigheder kunne man fyre sååå mange jakkesæt at jeg bliver helt euforisk af at tænke på det, haha.

Det er selvfølgelig en tiltalende tanke.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login