mboost-dp1
excel: heltal funktionen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Jeg har lidt problemer med at forstå HELTAL Funktionen i Excel.
Jeg forstå ikke hvorfor man skriver f.eks. =HELTAL(tal-1/tal)+1
Hvorfor skriver man -1 og +1?
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh FreeVilly
Mvh FreeVilly
FreeVilly (1) skrev:Jeg har lidt problemer med at forstå HELTAL Funktionen i Excel.
Mvh FreeVilly
Jeg forstår ikke helt dit regnestykke, men det kan måske have noget med negative tal at gøre. HELTAL funktionen runder altid nedad, også når det drejer sig om negative tal.
Eksempel:
HELTAL(2,5) = 2
HELTAL(-2,5) = -3
Når det er negative tal bliver man nød til at lægge 1 til for at få det rigtige resultat, altså -2.
Nogen der har en ide om hvorfor funktionen er lavet på den måde?
Eksempel:
HELTAL(2,5) = 2
HELTAL(-2,5) = -3
Når det er negative tal bliver man nød til at lægge 1 til for at få det rigtige resultat, altså -2.
Nogen der har en ide om hvorfor funktionen er lavet på den måde?
Mange tak for svaret. For lige at følge lidt nærmere op på den: Jeg har nemlig lige lavet en opgave hvor jeg skal have en mængde på 5000 stk hvor en lastbil kan transportere 2500 stk. Det vil sige at jeg skal bruge 2 lastbiler. Men tallet 5000 kan jo variere i den kalkule jeg har lavet. så mit regnestykker hedder =HELTAL((5000-1)/2500)+1=2. og hvis jeg laver regnestykket om så det bare hedder =HELTAL(5000/2500)=2 får jeg altså det samme. Så kan ikke forstå at jeg i dette tilfælde skal skrive -1 og +1?
FreeVilly (4) skrev:Mange tak for svaret. For lige at følge lidt nærmere op på den: Jeg har nemlig lige lavet en opgave hvor jeg skal have en mængde på 5000 stk hvor en lastbil kan transportere 2500 stk. Det vil sige at jeg skal bruge 2 lastbiler. Men tallet 5000 kan jo variere i den kalkule jeg har lavet. så mit regnestykker hedder =HELTAL((5000-1)/2500)+1=2. og hvis jeg laver regnestykket om så det bare hedder =HELTAL(5000/2500)=2 får jeg altså det samme. Så kan ikke forstå at jeg i dette tilfælde skal skrive -1 og +1?
Det har noget at gøre med de situationer hvor der ikke skal et helt antal lastbiler til. Hvis du f.eks. har en mængde på 4000 skal du stadigvæk du stadigvæk bruge to lastbiler, men 4000/2500=1,6 og da HELTAL altid runder ned vil du få at HELTAL(4000/2500)=1.
Hvis du vil have en lidt mere sigende funktion kan du skrive:
=AFRUND.LOFT(tal/2500 ;1)
Den gør det samme som HELTAL, men den runder altid op, så AFRUND.LOFT(4000/2500;1)=2
Hvis du vil have en lidt mere sigende funktion kan du skrive:
=AFRUND.LOFT(tal/2500 ;1)
Den gør det samme som HELTAL, men den runder altid op, så AFRUND.LOFT(4000/2500;1)=2
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.