mboost-dp1
Brug af Excel
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Jeg har behov for at give en celle eksempelvis 1 hvis en anden celle indeholder teksten I nogen grad. hvordan får jeg Excel til det?
jeg har en personprofil på nettet hvor jeg kan se en specifik persons besvarelser på hvert enkelt spørgsmål. svarene på disse spørgsmål har jeg behov for at omsætte til et visuelt søjlediagram.
Hvert spørgsmål bliver besvaret med I høj grad, I nogen grad, I lille grad, Slet ikke eller Ved ikke.
her er et eksempel der er trukket direkte fra en persons besvarelse:
1: Du har høje moralske standarder. => I nogen grad
denne tekst kopierer jeg ind i Excel og cellen til højre for den vil jeg gerne have til at vise 1 hvis svaret er: I høj grad og 0 hvis svaret er en af de andre muligheder eller ikke noget. Næste celle til højre skal så vise 1 hvis svaret er I nogen grad og 0 hvis en af de andre svar osv.
jeg har en personprofil på nettet hvor jeg kan se en specifik persons besvarelser på hvert enkelt spørgsmål. svarene på disse spørgsmål har jeg behov for at omsætte til et visuelt søjlediagram.
Hvert spørgsmål bliver besvaret med I høj grad, I nogen grad, I lille grad, Slet ikke eller Ved ikke.
her er et eksempel der er trukket direkte fra en persons besvarelse:
denne tekst kopierer jeg ind i Excel og cellen til højre for den vil jeg gerne have til at vise 1 hvis svaret er: I høj grad og 0 hvis svaret er en af de andre muligheder eller ikke noget. Næste celle til højre skal så vise 1 hvis svaret er I nogen grad og 0 hvis en af de andre svar osv.
Hvis spørgsmålet står i A2 og svaret i B2 - SÅ giver du næstfølgende 5 kolonner titlerne i C1 ... G1 "i høj grad" osv. Altså svarmulighederne.
i C2 skriver du =if($b2=c$1;1;0) - Denne formel kopierer du til D2, E2, F2 og G2 og så, så langt ned som du behøver.
Hvis titlerne ikke svarer overens med svarene (antallet af mellemrum er for mange i spørgeskemaet eller whatever)
så skriv i C2 =if($b2="*høj*";1;0) - erstat "høj" med hhv. "nogen", "lille", "slet" & "ved" for de forskellige kolonner.
Hvis det er en dansk excel du har så skal du skrive =HVIS i stedet for =IF
i C2 skriver du =if($b2=c$1;1;0) - Denne formel kopierer du til D2, E2, F2 og G2 og så, så langt ned som du behøver.
Hvis titlerne ikke svarer overens med svarene (antallet af mellemrum er for mange i spørgeskemaet eller whatever)
så skriv i C2 =if($b2="*høj*";1;0) - erstat "høj" med hhv. "nogen", "lille", "slet" & "ved" for de forskellige kolonner.
Hvis det er en dansk excel du har så skal du skrive =HVIS i stedet for =IF
super med hjælp kl. 5 søndag morgen :-)
jeg har dog fortsat brug for lidt hjælp.
spørgsmålet og svaret står samme celle når jeg kopierer det ind fra nettet til excel. så celle A1 hedder:
og der er så slutningen altså svaret der kan være forskellig.
jeg har forsøgt med =Hvis(A1="I høj grad";1;0) det virker men kun når det eneste der står i A1 er: I Høj grad.
jeg har forsøgt mig med (A1="*I høj grad*";1;0) det virker ikke umiddelbart.
Jeg har markeret hele A kolonnen og konverteret til tekst.
jeg har også forsøgt at kopiere $ ind inden A1 men det er tilsyneladende heler ingen effekt.
hvad gør eg forkert eller rettere hvad skal jeg gøre i stedet? :-)
Tak for hjælpen indtil nu
jeg har dog fortsat brug for lidt hjælp.
spørgsmålet og svaret står samme celle når jeg kopierer det ind fra nettet til excel. så celle A1 hedder:
og der er så slutningen altså svaret der kan være forskellig.
jeg har forsøgt med =Hvis(A1="I høj grad";1;0) det virker men kun når det eneste der står i A1 er: I Høj grad.
jeg har forsøgt mig med (A1="*I høj grad*";1;0) det virker ikke umiddelbart.
Jeg har markeret hele A kolonnen og konverteret til tekst.
jeg har også forsøgt at kopiere $ ind inden A1 men det er tilsyneladende heler ingen effekt.
hvad gør eg forkert eller rettere hvad skal jeg gøre i stedet? :-)
Tak for hjælpen indtil nu
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.