Amazon meddelte fredag, at det havde købt iRobot – virksomheden, der fremstiller de populære Roomba-robotstøvsugere – for 1.7 milliarder dollars. Aftalen gav anledning til bekymringer hos data-privatlivseksperter og antitrust-forskere, lyder det fra Business Insider.
Efter handlen slog data-privatlivseksperter og antitrust-forskere hurtigt alarm og sagde, at techgiganten kunne bruge købet til at støvsuge personlige oplysninger inde fra brugernes private hjem.
Avancerede Roomba-støvsugere har en intern kortlægningsteknologi, der lærer plantegningen af en brugers hjem. Enhederne kan også tilpasse og huske op til 10 plantegninger “så brugere kan flytte deres robot til en anden etage eller et separat hjem, hvor robotten vil genkende sin placering og gøre rent som instrueret,” siger pressemeddelelser fra iRobot. Nogle modeller har endda kameraer med lav opløsning for at undgå forhindringer og hjælpe med kortlægning.
“Folk har en tendens til at tænke på Amazon som en online-sælgervirksomhed, men i virkeligheden er Amazon et overvågningsfirma. Det er kernen i dets forretningsmodel, og det er det, der driver dens monopolmagt og profit,” siger Evan Greer, direktør for Fight for the Future – en nonprofitorganisation, der arbejder for digitale rettigheder.
Ron Knox, seniorforsker og skribent for Institute for Local Self-Reliance – en nonprofitorganisation, der yder teknisk bistand til virksomheder – skrev i en række tweets, at handlen på 1.7 milliarder dollars (det fjerdestørste opkøb i Amazons portefølje) “kan være det farligste opkøb i virksomhedens historie.”
“Når folk køber en Roomba, er det, fordi de vil have rene gulve. De køber ikke en Roomba for at have en lille robot i deres hjem, der spionerer på deres indretning, og hvorvidt du har en tremmeseng i dit hjem eller ej. Så kan den sende den information videre til Amazon, og Amazon kan skubbe møbel-annoncer til dig, næste gang du logger på,” sagde Knox.